Въпросът за това, кой става учител
има поне две измерения. Първото е, кой може да стане учител, а второто е, кой
става за учител.
Ако разгледаме първото измерение –
кой може да стане учител, правилата сякаш са ясни – почти всеки...! Който е
завържил подходящо образование, дори и средно, който има педагогическа
способност, можеше да стане учител. Тук оставяме настрани това, че според
новите правила, да станеш учител не е като да те наемат за зарзаватчия, както
беше до неотдавна!
Вторият аспект обаче е по-интересен
– кой става за учител!? Учителската професия у нас изгуби от престижа си,
защото времената на прехода я девалвираха. Има доста хора, които имат висше
образование и дори и придобита педагогическа правоспособност, но не работят
нито по специалностите си, нито като учители, а понякога се занимават със
съвсем други дейности, които обаче са значително по-доходоносни! Това се наложи
от спецификите на времето – оцеляване…, свобода на стопанската инициатива, но и
оцеляване!
Учители ставаха и стават все хора,
които не могат сякаш да си намерят друга работа, а не бива да е така, както и
за много учители това наистина не е така. Да си учител първо трябва да обичаш
професията си, не тя да ти е предимно начин за препитание, да разбира се, че и
това, но то не бива да е основно. Учителят трябва да е чувствителен, мислещ
човек, иновативна личност, а когато той работи, за една мизерна заплата, за да
обслужи икономически мизерното си битие, той няма как да е нито иновативен,
нито дори и мислещ, защото когато човек е притиснат до стената, не само
учителите, който и да е, гледа предимно да оцелее физически, защото сработва
най-важният и най-силният ни инстинкт – този за самосъхранение и напълно нормално
е да е така!
Само че това превръща професията в
знаят, като дърводелството, например, което е достойно, но учителят освен
занаятчия е и призван, има мисия. Мисията за обучението на бъдещето на нацията ни
трбва да е лична мисия.
Заради това, заплатите на учителите
са важни, защото народът го е казал кратко, може би малко цинично директно, но във
всеки случай пределно ясно – „гладна мечка хоро не играе”!
Заради това е важно учителите да
стават такива, не за да се прехранват, само, а за да изпълняват мисията си, а
това се постига със стимули – икономически, социални и битови! Колкото и да си
кривим устата, за да кажем истината, истината е такава – учителите също са
хора, и те имат своите нужди, а когато те са нудовлетворени, професията се
превръща в дърводелство…!
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар