Месемврийски Иаков, Велички Сионий, Драговитийски
Даниил, Траянополски Киприян, Главиницки Йоан, Браницки Григорий, Белоградчишки
Поликарп Агатополски Иеротей. Това се оказаха достоизбираемите епископи за
изборите в Стара Загора. Липсата на скорострелен коментар ни даде възможност да
проследим мненията и установихме, че в социалните мрежи/медии, най-често
коментираните имена са тези на епископите Сионий, Поликарп и Арсений. Имаше и
едно цивилно лице, кандидат за епархийски митрополит..!!! Както обаче е
тръгнало, защо пък не…!!! ;-)
И така, епископ Сионий безспорно е
един от силните кандидати, спряган дори и за победител на изборите за
„престола” на владика в Стара Загора. Епископ Поликарп присъства в коментарите
на интересуващите се единствено и само със станалата си прословута диплома –
има ли я, няма ли я, богослов ли е по образование или е само по призвание, така
и не стана ясно, поне открито и публично!
Епископ Арсений пък е нещо като
„разочарованието” на тези избори, защото изглежда го „покриха”, заради
възрастта му, че току виж, ако зад него беше застанал Николай Пловдивски,
аха-аха и щяхме почти сигурно да имаме Старозагорски митрополит Арсений…! Е,
предположенията за детето-епископ не се оказаха верни и за сега то остава „на
покой” в „детската ясла”, под тепетата!
От тук нататък следват въпросите:
защо в листата на достоизбираемите го няма епископ Борис – бивш бачковски
игумен, ако е виновен за „онези истории”, изтърпява ли наказание, къде, от кога
и при какви условия, ако пък не е виновен, защо не е в листата? Къде е епископ
Павел, и той беше обвинен в нещо, от което уж вече е оневинен. Ако е невинен,
защо не е в листата, ако е виновен, къде е и как е наказан? Къде е епископ
Игнатий, въпреки всичките условности по адрес на това име? Евлогий Рилски
/Адрианополски/ си беше дал отвод, той за постоянно ли важи, или…? Преди се
говореше, че при два самоотвода, повече не се включват в листа за
достоизбираеми, така ли е, не е ли така..!?
Но най-важният въпрос е, къде е епископ
Инокентий, който беше спряган за фаворит на местните свещеници в Стара Загора?
Защо Инокентий го няма в списъка, въпреки, че си подаде оставка като викарен
епископ в епархията? Това вид наказание за разкола ли е, или има друго
обяснение?
Има и други епископи, които бихме
запитали къде са, но тези са най-важните и за тях се обърнахме към един от
активните членове на Св. Синод, с позиция, мнение и авторитет – ловчански
митрпополит Гавриил. Той ни обясни, че няма благословението да коментира
листата на достоизлираемите! Не очаквахме този отговор, защото той така и така
е гласувал за тази листа и някак е странно, след като и той е гласувал, да не
може да коментира поне от своята гледна точка, от която именно се предплага, че
е извършил и информирания си и лично обоснован избор!
Обърнахме внимание и на
изпълняващия длъжността епархийски ръководител на Верея – Средно и
Западноевропейски митрополит Антоний за краткостта на листата на
достоизбираемите, но краткият му коментар беше: „Ами такава е, да!”.
Всъщност, един от основните
проблеми, освен странната и необяснима липса на някои епископи в този списък, е
и това, кой има право да стане митрополит!? Има изискване за митрополитите,
които са кандидати за патриарх, да имат поне пет години служение като
епархийски ръководители и да имат навършени 50 години. Защо няма подобно
изискване за епископите обаче, които искат за заемат митрополитска катедра!?
Епископите Поликарп и Иеротей са
едни от най-младите, единият е епископ от юли 2014 г., а другият е най-младият
– от октомври 2014 г. Без да влизаме в лично отношение към тях, все пак, с по
две години епископско служение, някак не можем да си обясним присъствието им в
листа на кандидати за митрополит на епархия. Не говорим за митрополит на
квартал, както е в някои гръцки градове, говорим за цяла епархия, при това за
ръководител, който се предполага, че трябва да има опит, престиж, да е познат,
оценен, да е достолепен.
Не са виновни епископите Поликарп и Иеротей, че са в тази листа, виновни са тези, които допускат това, защото им е твърде
рано да са кандидати за митрополити. Потърсихме и въпросният епископ Иеротей,
който отговори така: „…Не знам какво да коментирам… да,
аз съм най-младшия епископ…Като цяло не съм в течение , но явно
са ме включили от уважение към Негово Високопреосвещенство Сливенски митрополит
Йоаникий…, а колкото до списъка не е моя работа да коментирам
дейността на Светия Синод… по-същия начин е включен и епископ Поликарп,
който е ръкоположен само 3-4 месеца по-рано от мен… митрополит
Серафим също нямаше 5 години епископство, когато беше избран за митрополит…
мисля,
че от епископ за митрополит няма задължителни 5 г…”.
Прав е епископ Иеротей, като казва,
че няма такова изискване, въпреки, че имахме съмнението, че има такова
изискване в синодално окръжно, което обаче не открихме и сайта на Синода, където
има секция „Окръжни послания”, но тя е в процес на изграждане, вече няколко
години /!!!/. Въпросът е обаче, дори и да няма такова изискване, не е ли редно
да го има, не е ли морално да го има …, но това са си наши коментари, които
явно Синодът не приема, пък не е и длъжен де, въпреки, че доста хора мислят по
този начин!
Колкото до избора на митрополит
Серафим, ако това е било изключение, то редно ли е изключението да се превърне
в правило…..!?!?!?
Говорейки за избора на митрополит,
изискването е кандидатът да има десет години прослужени в клира и да е навършил
35 г., както и да не е по-възрастен от 70 години, да е живял в манастир поне 3
години. „…Последното почти въобще не се спазва. По-голямата част оот сегашните
ни митрополити, не говоря за тези по-младите, въобще не са живели в манастир, а
това е каноническо изискване. Дори един човек, за да бъде постриган за монах,
са необходими най-малко три години в манастир /като послушник/, според
канона…”, коментира доцент Дилян Николчев, преподавател по Църковно право и
Устройство и управление на БПЦ в Богословския факултет на Софийския университет
"Св. Климент Охридски", когото също потърсихме за мнение и коментар.
Наблюдавайки листа с
достоизбираемите епископи, това, което можем да кажем в блиц-коментар е, че
кандидатите всъщност са двама – Велички Сионий и Браницки Григорий. Ако един от
двамата отпадне, и се замени от друг, на практика неизбираем, то това
категорично ще означава, че този, който остане от двамата е абсолютният фаворит
на Синода! Така че, нека да изчакаме и да видим, новия митрополит на Стара
Загора ще е ясен или още при номинацията на двойката, или ако останат двамата
посочени по-горе, битката ще е ожесточена, но в замисимост от това, дали ще
играе парата, ще е ясно, на кое от двете черни була ще се монтира заветното сребърно
кръстче…!
Има и един трети, последен аспект.
С избора на поредния епископ за митрополит, който и да е той, редиците на
епископите в БПЦ оредяват драстично. Скоро, може да се окаже така, че
епископите ни не просто няма да достигат и ще са по-малко от митрополитите, но
и почти ще изчезнат, като изчезващ вид „животни”.
Не е ли време синодалите ни да се
замислят, дали пък не трябва да се огледат, ама направо да се ококорят около
архимандритите ни и да хиротонисат не един, не двама, дори не само трима…!?
Вместо да се разгонват монаси,
йеромонаси и архимандрти, че и епископи из църкви и манастири, не е ли
по-добре, да се позамислим, че ако искаме БПЦ-то на културата ни да има бъдеще,
трябва да има хиротонии!? Колкото до качеството на бъдещите хиротонисани, ами, с
каквото разполагаме – това е, не можем да си внесем епископи отвън,… уви…!!!
За фейсбук-групата "Православни новини"
Няма коментари:
Публикуване на коментар