петък, 4 ноември 2016 г.

ИЗБОРИТЕ В СТАРА ЗАГОРА – „ПАРИЦА Е ЦАРИЦА” ИЛИ „ИГРА НА ТРОНОВЕ”..!?

Месемврийски Иаков, Велички Сионий, Драговитийски Даниил, Траянополски Киприян, Главиницки Йоан, Браницки Григорий, Белоградчишки Поликарп Агатополски Иеротей. Това се оказаха достоизбираемите епископи за изборите в Стара Загора. Липсата на скорострелен коментар ни даде възможност да проследим мненията и установихме, че в социалните мрежи/медии, най-често коментираните имена са тези на епископите Сионий, Поликарп и Арсений. Имаше и едно цивилно лице, кандидат за епархийски митрополит..!!! Както обаче е тръгнало, защо пък не…!!! ;-) 

И така, епископ Сионий безспорно е един от силните кандидати, спряган дори и за победител на изборите за „престола” на владика в Стара Загора. Епископ Поликарп присъства в коментарите на интересуващите се единствено и само със станалата си прословута диплома – има ли я, няма ли я, богослов ли е по образование или е само по призвание, така и не стана ясно, поне открито и публично!

Епископ Арсений пък е нещо като „разочарованието” на тези избори, защото изглежда го „покриха”, заради възрастта му, че току виж, ако зад него беше застанал Николай Пловдивски, аха-аха и щяхме почти сигурно да имаме Старозагорски митрополит Арсений…! Е, предположенията за детето-епископ не се оказаха верни и за сега то остава „на покой” в „детската ясла”, под тепетата!

От тук нататък следват въпросите: защо в листата на достоизбираемите го няма епископ Борис – бивш бачковски игумен, ако е виновен за „онези истории”, изтърпява ли наказание, къде, от кога и при какви условия, ако пък не е виновен, защо не е в листата? Къде е епископ Павел, и той беше обвинен в нещо, от което уж вече е оневинен. Ако е невинен, защо не е в листата, ако е виновен, къде е и как е наказан? Къде е епископ Игнатий, въпреки всичките условности по адрес на това име? Евлогий Рилски /Адрианополски/ си беше дал отвод, той за постоянно ли важи, или…? Преди се говореше, че при два самоотвода, повече не се включват в листа за достоизбираеми, така ли е, не е ли така..!?

Но най-важният въпрос е, къде е епископ Инокентий, който беше спряган за фаворит на местните свещеници в Стара Загора? Защо Инокентий го няма в списъка, въпреки, че си подаде оставка като викарен епископ в епархията? Това вид наказание за разкола ли е, или има друго обяснение?

Има и други епископи, които бихме запитали къде са, но тези са най-важните и за тях се обърнахме към един от активните членове на Св. Синод, с позиция, мнение и авторитет – ловчански митрпополит Гавриил. Той ни обясни, че няма благословението да коментира листата на достоизлираемите! Не очаквахме този отговор, защото той така и така е гласувал за тази листа и някак е странно, след като и той е гласувал, да не може да коментира поне от своята гледна точка, от която именно се предплага, че е извършил и информирания си и лично обоснован избор!

Обърнахме внимание и на изпълняващия длъжността епархийски ръководител на Верея – Средно и Западноевропейски митрополит Антоний за краткостта на листата на достоизбираемите, но краткият му коментар беше: „Ами такава е, да!”.
Всъщност, един от основните проблеми, освен странната и необяснима липса на някои епископи в този списък, е и това, кой има право да стане митрополит!? Има изискване за митрополитите, които са кандидати за патриарх, да имат поне пет години служение като епархийски ръководители и да имат навършени 50 години. Защо няма подобно изискване за епископите обаче, които искат за заемат митрополитска катедра!?

Епископите Поликарп и Иеротей са едни от най-младите, единият е епископ от юли 2014 г., а другият е най-младият – от октомври 2014 г. Без да влизаме в лично отношение към тях, все пак, с по две години епископско служение, някак не можем да си обясним присъствието им в листа на кандидати за митрополит на епархия. Не говорим за митрополит на квартал, както е в някои гръцки градове, говорим за цяла епархия, при това за ръководител, който се предполага, че трябва да има опит, престиж, да е познат, оценен, да е достолепен.

Не са виновни епископите Поликарп и Иеротей, че са в тази листа, виновни са тези, които допускат това, защото им е твърде рано да са кандидати за митрополити. Потърсихме и въпросният епископ Иеротей, който отговори така: „…Не знам какво да коментирам… да, аз съм най-младшия епископ…Като цяло не съм в течение , но явно са ме включили от уважение към Негово Високопреосвещенство Сливенски митрополит Йоаникий…, а колкото до списъка не е моя работа да коментирам дейността на Светия Синод… по-същия начин е включен и епископ Поликарп, който е ръкоположен само 3-4 месеца по-рано от мен… митрополит Серафим също нямаше 5 години епископство, когато беше избран за митрополит… мисля, че от епископ за митрополит няма задължителни 5 г…”.

Прав е епископ Иеротей, като казва, че няма такова изискване, въпреки, че имахме съмнението, че има такова изискване в синодално окръжно, което обаче не открихме и сайта на Синода, където има секция „Окръжни послания”, но тя е в процес на изграждане, вече няколко години /!!!/. Въпросът е обаче, дори и да няма такова изискване, не е ли редно да го има, не е ли морално да го има …, но това са си наши коментари, които явно Синодът не приема, пък не е и длъжен де, въпреки, че доста хора мислят по този начин!

Колкото до избора на митрополит Серафим, ако това е било изключение, то редно ли е изключението да се превърне в правило…..!?!?!?

Говорейки за избора на митрополит, изискването е кандидатът да има десет години прослужени в клира и да е навършил 35 г., както и да не е по-възрастен от 70 години, да е живял в манастир поне 3 години. „…Последното почти въобще не се спазва. По-голямата част оот сегашните ни митрополити, не говоря за тези по-младите, въобще не са живели в манастир, а това е каноническо изискване. Дори един човек, за да бъде постриган за монах, са необходими най-малко три години в манастир /като послушник/, според канона…”, коментира доцент Дилян Николчев, преподавател по Църковно право и Устройство и управление на БПЦ в Богословския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски", когото също потърсихме за мнение и коментар.

Наблюдавайки листа с достоизбираемите епископи, това, което можем да кажем в блиц-коментар е, че кандидатите всъщност са двама – Велички Сионий и Браницки Григорий. Ако един от двамата отпадне, и се замени от друг, на практика неизбираем, то това категорично ще означава, че този, който остане от двамата е абсолютният фаворит на Синода! Така че, нека да изчакаме и да видим, новия митрополит на Стара Загора ще е ясен или още при номинацията на двойката, или ако останат двамата посочени по-горе, битката ще е ожесточена, но в замисимост от това, дали ще играе парата, ще е ясно, на кое от двете черни була ще се монтира заветното сребърно кръстче…!

Има и един трети, последен аспект. С избора на поредния епископ за митрополит, който и да е той, редиците на епископите в БПЦ оредяват драстично. Скоро, може да се окаже така, че епископите ни не просто няма да достигат и ще са по-малко от митрополитите, но и почти ще изчезнат, като изчезващ вид „животни”.

Не е ли време синодалите ни да се замислят, дали пък не трябва да се огледат, ама направо да се ококорят около архимандритите ни и да хиротонисат не един, не двама, дори не само трима…!?


Вместо да се разгонват монаси, йеромонаси и архимандрти, че и епископи из църкви и манастири, не е ли по-добре, да се позамислим, че ако искаме БПЦ-то на културата ни да има бъдеще, трябва да има хиротонии!? Колкото до качеството на бъдещите хиротонисани, ами, с каквото разполагаме – това е, не можем да си внесем епископи отвън,… уви…!!! 

За фейсбук-групата "Православни новини"

Няма коментари: