Снимка: МОН |
Оставката на правителството
Борисов-2 вече е факт. Кой трябва обаче да поеме Министерството на
образованието? В социалните мрежи вече се появиха мнения по темата и е факт, че
повечето от тях са негативно настроени към досегашния модел. Защо се получава
така? Защо сякаш все не случваме на министри?
Първото важно услвие е, министърът,
в каквато и сфера да работи, да е експерт. Експериментите понякога са успешни,
но практиката показва, че в повечето случаи, експертизата е водеща като
успеваемост, пред екстравагантната експерименталност!
Дали министърът трябва да е учител,
или директор на училище? Вероятно отговорът е да, защото такъв професионалист
познава системата и ще може да реагира адекватно. Въпреки че и критиките към
настоящия заместник-министър на образованието – Диян Стаматов, който е бивш
преподавател и дори и директор на училище, също не бяха малко, въпреки че идва
отвътре, от системата….!
Дали проблемите са толкова дълбоки,
че когато влязат в министерството, учителите всъщност виждат, че са безсилни,
това не знаем, възможно е и това да е факт!
Проблемът е, че през последните
години министрите в дадени области, сред които и образованието, сякаш запълваха
служебно този пост. Понеже няма друг, или понеже квотата го изисква, еди кой си
става министър на еди какво си, само по силата на едни разпределителни проценти
и договорки.
Това води до влизане в системата на
случйни хора, които не са подготвени, нямат необходимата експертиза и на
практика не просто не правят нищо, а дори и вредят.
Другият проблем е, какъв тип е
министърът. Политическите фигури са хубаво нещо, защото носят със себе си
сигурност от известността, но тази сигурност е измамна, защото строго политическата
фигура без необходимия специализиран ценз е просто едно параванно лице и нищо
повече, а такива имаше, включително и в МОН!
Дали ще е учител или директор на
училище, министърът трябва да разбира от образование, а не да е просто
популярно политическо лице. Важно е обаче и говоренето. Имаше министри,
включително и на образованието, които говореха твърде много, а не казваха почти
нищо. Това угнетява гилдията, а тя не прощава подигравки със себе си!
Говоренето обаче отново опира до експертизата, ако не си специалист, няма как
да говориш убедително, и тогава министърът говори обилно, но този тип говорене
по-скоро досажда, вместо да обяснява! Това отново води до проблем!
Зради това, новият министър трябва
да е специалист, трябва да е експерт, трябва да може да гвори ясно, да обяснява
рационално, да е действен, да има смелост да отстоява позиции, но не самоцелно,
а целенасочено и аргументирано.
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар