Снимка: |
Във форумите за учители и
образование често се натъкваме на коментари, в които ученици са сравнявани със "зверове", защото учителите са определяни като "звероукротители".
Тази теза, колкото и да е стара, очевидно
все още е акктуална, защото има и учители, за които работата в училище е „звероукротителство”,
има обаче и ученици, които наистина дават достатъчно основание да има такива
възприятия.
Звероукротител ли е учителят днес?
Разбира се че, не е, но и разбира се, че му се налага да е и такъв. Колкото и
темата да е ординарна, или пък някой да я неглижират, както често се случва, че
едва ли не е писана от "третокласник" /!!!/, реалността показва, че „звероукротителството”
е нещо, което все още живее в българското училище!
Не са рядкост случаите, когато
минаваме покрай класна стая, в която виковете далеч надхвърлят не просто
допустимите нива на шум, а и допустимите нива на психическо търпение!
Това е една от основните причини,
поради които се счита, че учителската професия е една от най-рисковите и
стресовите! Разбира се, това далеч не е единствената причина за такова
съждение!
Не можем обаче да виним учителите,
че във форумите определят професията си и като „звероукротителство”. Учителите
все пак са хора като всички останали и те също имат праг на търпение, на
поносимост и на толеранс. И ако въвеждането на елементарна дисциплина в клас е
процес, който изисква свръхчовешки усилия, то това не може непременно да се
определи като недостатък на учителя да произведе оптимална среда.
Напротив,
това е двустранен процес, който зависи и от учениците, което пък определя
правилото и в обртна посока. Тоест, ако говорим, или имаме основание да говорим, за „звероукротителство” в училище, то, не е учителят този, който носи пълната и
единствена отговорност за наличието на този термин в образователния процес.
Учениците са всъщност обектът на това „наличие” и директно го провокират!
И така, за да обобщим темата, която
някои отново могат да определят като писана от „третокласник”, всъщност, далеч
не е така! Защото поведението на учениците в училище, както и умението на
учителя да се справи с кризисни ситуации, дори и когато става дума за
обикновено, но съществено, въвеждане на ред в класната стая, съвсем не е тема
за третокласник, бих казал дори, че не е тема и за зрелостник...!!!
„Зверове” в училище няма и не може
да има, проблемът е в това, че някои се държат като такива и провокират нестандартни
действия, които създават усещането, че българското училище всъщност е зоопарк! А
то не е, нали…!?
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар