Снимка: |
Често говорим за езика на омразата,
правят се конференции, форуми, само че, езикът на омразата си го има, въпреки
тези „мероприятия” и той се проявява почти навсякъде. За нас е важно, как и
дали той се проявява в училище. Факт е, че училището е едно от местата, където
езикът на омразата е видим, защото средата е твърде динамична и се намира под
почти постоянен мониторинг. Езикът на омразата е преди всичко безсилие, той е
проява на липсата на съпротивителни сили на обществото спрямо различността и от
тук се поражда език на омразата, който прераства в действие на омразата.
Това действие не винаги е толкова
видимо, толкова открито, дори напротив, в повечето случаи това е проява на
пасивна агресия. Както е известно, децата
могат да бъдат и често са твърде неориентирани, когато става дума за
нараняване. В много случаи те не са наясно, че поведението им представлява
агресия в чист вид. Имено тук е мястото на учителя, да се намеси, да покаже
пример, ако трябва дори и да въздаде правосъдие на микро-ниво, за да въведе
правила.
Именно за правила говорим, когато
става дума за език на омразата. Понякога, пишещите, коментиращите, гражданското
общество въобще не са наясно, че с даден тип поведение, изказване, внушение,
може да се достигне първично и неволево
до проблем, който да формулира език на омразата.
Различността ни съпътства навсякъде
и по всяко време. Различността обаче е проблем за хора, които се намират в
некалибрирана среда. Такива среди могат да бъдат училището, затворените
общности, а също и определен тип общества,
които се развиват по свои собствени правила и параметри, говорим за
тоталитарните общества, където различността е форма на пряко неподчинение.
За нас и за този анализ важно е
училището. В училище езикът на омразата може да бъде овладян най-лесно чрез
пряката и недвусмислена намеса на учителя, когато той стане свидетел, или бъде
уведомен за подобен случай. Именно тук е важна ролята на учителя, който да
постави рамката.
Не репресията е тази, която ще
промени нещата, наказанието е форма на силово отграничаване, но то не възпитава
в тази си форма. Учителят трябва да постави рамка и да въведе правило във
въпросната рамка и само тогава ученикът, който си е позволил поведение с език
на омраза, ще получи възпитателен урок, какво не бива да прави, а не, какво непремено
трябва да прави!
Тоест, понякога, посочването на
грешката е по-важно от вменяването на определен тип правилно поведение.
Езикът на омразата се проявява
най-често в училище по признак на външен вид – килограми, белези, видими
недостатъци, но също и по сексуална идентичност, музикални предпочитания и
много други. Децата, както е известно, „нямат спирачки” и за тях изразяването
на лична позиция понякога е по-важно от това да чуят другото мнение, което вече
е не просто предпоставка, а направо наличие на език на омразата и пасивна
агресия, която често преминава в активна и открита такава.
Учителят е този, който отново
поставя рамката, това е арбитърът. Един учител, може да не харесва дадена
музика, да не приема определен тип сексуална ориентация, да няма мнение дори по
даден видим белег, но той е длъжен да
балансира, да създаде актуална среда, в която да могат активно да съжителстват
различните мения. Това е прзванието на един учител, да бъде безпристрастен,
дори и когато мнението му по даден въпрос е напълно ясно и известно! Възпитанието
е освен примери, така също и баланс. Налагането на стереотипи не е взпитание,
а - диктатура!
От тук тръгва животът на понятието
език на омразата.
Езикът на омразата е наистина
навсякъде: и в семейството, и във фейсбук, и в ежедневното общуване. Толерантност
се възпитава бавно и най-трудно, защото е нетрадиционно, новаторско и
непопулярно.
Ако още в училище детето е наясно,
че това е нещо лошо и неприемливо, то няма да си позволи да употреби език на
омрзата и в релания си и съзнателен живот после.
Заради това ролята на учителя
отново е толкова важна и първостепена! Не конференции и форуми, а примери и налагане
на невидими рамки, това е, което може да формулира ефективен възпитателен процес,
когато говорим за език на омразата!
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар