понеделник, 14 ноември 2016 г.

УЧИТЕЛ И СЪС СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ…!?

Снимка: bliznaci.net
Преди години, учител можеше да се стане и със средно образование. Да речем,  в предишната епоха, това беше политически обусловено, но след промените, отново имаше учители, които ставаха такива и без да имат висше образование. В същото време, мнозина от тях, дали защото нямаха алтернатива, дали защото бяха свикнали, но оставаха учители до края, до пенсионирането си. И бяха уважавани учители, бяха търсени дори и за частни уроци, като добри педагози, експерти и дори и администратори на време.

После се въведоха нови изисквания, апогей на които е и новият закон, който беше приет в началото на август тази година. Правим промени, правим реформи, създаваме правила за учителстване, как да стават учители и в същото време сякаш все по-малко хора имат желание да стават учители!

Преди години, една жена със средно образование, която има призванието, можеше и да е добър педагог, докато сега, образованието отново, както и тогава, не е достатъчно, но сякаш хората нямат желание да се заемат с тази професия.

Добре, правилата са ясни, имаме дори нов закон, оказва се обаче, че за да си учител, не е необходимо да има САМО нов закон, трябва и още нещо. Законът е рамката, законът създава условията и поставя параметрите, останалото е душата – призванието, да притежаваш магията, която те прави добър учител.

И днес има вече отдавна бивши ученици, които с охота поздравяват свои учители, когато ги срещат по улицата, които не са имали висше образование, но са били добри учители.

Образованието не е достатъчното условие. Разбира се, че доброто образование е добра основа, разбира се, че то е предимство, защото, както казват, човек дори и в лафката на университета да престои пет години, пак ще научи нещо. Само че, учителството не е наука, то е сърце и душа. Можеш много да знаеш, можеш много да си научил, можеш да си голям учен дори, но да не можеш да си учител. Нужен е подход, нужно е сърце, а когато ги нямаш, няма как да си учител!

Ето тук вероятно бъркаме, когато правим нескончаемите реформи в образованието. Все реформираме нещо, а не се научихме, че понякога реформата трябва да започне от самите нас - от тези, които си мислим, че можем да правим реформи! Защото, пак се връщаме на началото, висшето образование е предимство, но и със средно образование имаше учители, които и до днес са помнени от учениците им с добро.

Да преподаваш не означава да знаеш много, за да преподаваш трябва и да знаеш много, и да можеш да го преподадеш така, щото да те разберат и да ги научиш, иначе няма смисъл!


Образованието не е само по себе си знание, то е предпоставка за знание. Именно заради това учителите със средно образование бяха релевантни на останалите с висше образование и всичко това опира до призванието, както при свещениците говорим за благодат – онова невидимото, което е чудото за всичко, което се проявява във видимия свят, но се случва най-вече в невидимия свят! 

За teacher.bg

Няма коментари: