Снимка: |
Промени в Закона за обявяване на комунистическия
режим в България за престъпен, предвиждат в учебниците, учебните помагала и
учебните планове да бъде предвидено периода - 9 септември 1944 – 10 ноември
1989 г. да получи точно и обективно отразяване.
Това разбира се е добре, възниква
обаче въпросът, до сега тези теми, които така и така, под една или друга форма
са се изучавали и в училище, а и в
университета, не са ли се изучавали „точно и обективно”, та сега се налагат
промени в закона, за да се постигне този ефект, а именно - точност и обективност…!?
Изучаването на комунистическия
режим е тема на публичен дебат от много години, като въпросът неколкократно е
повдиган както пред ресорните министри, така и в редица законодателни инициативи.
В Народното събрание са внасяни и редица граждански петиции. Именно с
необходимостта от критичен и точен анализ на комунистическия режим вносителите
на законопроекта аргументират своето предложение.
Всичко това е добре, но не бива да
се забравя, че историята е точна наука, а комунизмът е част от историческото ни
минало и като такова автоматично става обект именно на тази наука. От тук следват и редица аксиомни истини, като
например това, че както в математиката 2 плюс 2 e равно на 4, така и в историята, едно събтие
има един възможен, автентичен и истински анализ. Ако определим едно време,
събитие, исторически феномен или личност за такава, или друга, тя трябва да
бъде такава, каквато е, независимо от политически и други промени.
С една дума, когато се прави оценка
в историята, тя трбва да бъде направена много внимателно, с прецизността на
лабораторно изследване, защото в противен случай рискуваме да нарушим
елементарни знания, ценности и морални устои в съзнанието на цяло
поколение/поколения, а това е престъпление по същество към паметта ни!
От съществено значение е и
преподаването на комунистическия режим. Учителят не бива да показва
пристрастията си, независимо, какви са те. Историческите събития трябва да се
представят точно, обективно и без оценка. Оценката трябва да дойде от самосебе
си, на базата на синтеза на фактите. Тоест – не бива да се внушава отношение, а
трябва да се провокира анализ.
Коментарът на историческите събития
от времето на комунистическия режим в България трябва да бъде направен и той
вече е направен от експерти-историци, а не от политиците, защото историците притежават
научния подход към синтеза на онези факти, които да формират пълноценно знание
за един исторически период.
Колкото до промените в закона, те
са по-скоро романтичен палиатив, който сякаш е и закъснял, и мелодраматичен, и
малко елементарно и по детски инатлив, да не кажем и емоционално нестабилен.
Защо е така? Защото историята не
бива да се тълкува, тя трябва първо да се познава и едва след това да се
анализира. Познаването на историята е на ниво обучаеми, а анализът й е на академично
ниво.
Когато историята и нейните феномени
станат повод за политически замервания, тогава възникват и въпроси, както този
в началото – как се е изучавал комунизмът до сега, нима не е било „точно и
обективно” и ако не е било така, ЗАЩО….!?
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар