събота, 10 октомври 2015 г.

КОГАТО ПОЛИТИЧЕСКАТА САТИРА ПРЕМИНЕ ГРАНИЦИТЕ НА РАЗУМА

·        Карикатурите на комунизма осмиваха Запада, а плачеше Изтокът!

„Милиони прости хора стоят на стража за делото на мира”, това е един от милионите сложени в устата на Сталин слогани или лозунги по времето на комунистическия терор в Източна Европа. Да милиони бяха именно простите хора, които се водеха по акъла на един истински сатрап. Политическата сатира при комунизма обаче е онова, което трябваше да предизвиква смях, а всъщност не само не беше смешна, ами беше направо страшна!
Винаги Западът, хората, политиците от Запад са представяни като ниски и дебели, или прекомерно слаби и направо тънки. Това е начин да се сатиризира един обобщен образ на демокрацията. Те обикновено винаги са облечени с костюм или дори с фрак, цилиндър и непременно някъде има намек за американското национално знаме. Така се постига ефектът на таргета, тоест, да се удари именно най-големият враг на комунизма – САЩ.
Забележете и още нещо, колосите на работническата класа винаги са много по-големи от символите на Запада, така се постига друг ефект – на мащаба, за да се внуши отношение, пренебрежение, за да се омаловажи и неглижира.
Когато става дума за монархията у нас, нещата не са много по-различни. Отново влизат в действие символите на Запада, това е американското знаме, но и непременно фашистките символи. Този път „носителят” на американското знаме е сатиризиран като слаб до глистоподобен човек, а носещите символите на фашизма са със животински физиономии. Царят непременно е двуглав, като змей, обединяващ в себе си и Фердинанд, и Борис ІІІ.
Тронът непременно е килнат на една страна, за да се покаже, как пада, това е ефект на статичното движение. Динамиката на внушението се засилва и се търси една по-естествена непосредственост на експресията.   
Крепителите на монархията, според карикатурата са именно хората, които обаче не са показни като народ, а като черепи, тоест, те са така изтерзани от монарха и монархията, че са се превърнали в мъченици, в черепи, в мъртви хора, които служат за чисто физическа основа на властта на царя. И когато това е представено в опаковката на уж сатира, което значи, че трябва да е смешно, то предизвиква настроение, а настроението се помни с успешна мисия на внушението, което всъщност е целта на  цялото действие – да се насочи съзнанието в определена посока.
Процесът на създаване на обществено мнение тип масова психоза има задължителни закони – това са наличието на САЩ, фашизма и кучета…! Кучето като символ на вълк, на овълчване, на опасност, на зъби, на страх, на нещо студено, нещо тъмно, нощно, опасно. Така се търсят всички останали ефекти, които да зазвучат едновременно в един тон и да се получи симфония на заблудата.
Когато става дума за Западът, той обикновено е дребен, но понякога е изобразяван като колос, който обаче непременно трябва да е обрамчен от някакъв символ на работническата/разбойническата класа, за да бъде той унижен, поставен на колене, блокиран.
Такъв е случаят с една от представените политически карикатури, където Западът, който разбира се традиционно е с цилиндър, който изобразява американското знаме, е „завързан” от работници, които искат мир. Посланието е много ясно, дори прекалено ясно и ни казва, че Западът иска война, а „прогресивният комунизъм” е този, който не иска война.
Войната е една от най-често експлоатираните теми, които са в темата за противопоставянето на Запада и комунизма.
Непременно обвинението от изток към запад е в милитаризъм. Не случайно, „завързаният” Запад има в ръцете си бомби, както и неизменната зараза с чума и холера.
Това са признаците, които комунистическият Изток трябва и успява да наложи, дори и насила в съзнанието на хората, че Западът е не просто милитаристичен, той е зараза, той е болест….така се оправдават проблемите на Изток, където комунизмът буксува, защото няма пари за този социален експеримент.
Само че онези така наречени сатирици-които са по-скоро ужасяващи, отколкото смешни, забравят нещо важно. Изобразяването на източните хора, комунистите, като еднотипни, ги прави не толкова монолитна сила, колкото ги обезличава, превръща ги в еднородна маса, в блудкав камуфлаж на тематична единодейственост, което ги стилизира като безмозъчни бетонни фигури.
Те нямат собствен воля и собствен идентитет, те са част от една кампанийност, пешки в играта на други големи, които пак са господари, но от друго тесто – тестото на съветския пирог.
Това е проблемът на политическата сатира, че в опита си да сатиризира, всъщност стилизира до степен на комична стигматизация. Превръща нетрадиционното в свръхтрадиционно и от умерен опит за политическо внушение се постига краен резултат на трагикомична прекаленост.

ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ
кореспондент на вестник „България” в София


Снимки: socbg.bg

Няма коментари: