Един от най-луксозните кораби в историята на
корабостроенето безспорно е „Куин Мери“, или „RMS
Queen Mary“.
Това е една от легендите на Северния Атлантик, която
оставя своите трайни следи и в емигрантската история на Балканите, защото има и
не малко българи, които са ползвали услугите на този параход в годините на
Голямата депресия от 30-те години на миналия ХХ в., когато въпреки трудностите,
потокът на емигранти и ентусиасти към Америка далеч не стихва.
„RMS Queen Mary“ е пенсиониран океански
лайнер, плавал предимно в
Северния Атлантически океан в периода - 1936-1967 г., за компанията „Cunard Line“ (също и – „Cunard-White Star Line“). Построен от Джон
Браун и компания в Clydebank, Шотландия, „Queen
Mary“, заедно с кораба-сестра RMS „Кралица Елизабет“, са били планирани като
редовен транспорт - по два кораба седмично, експресна услуга, между Саутхемптън,
Шербур и Ню Йорк.
Двата кораба са били британския отговор на супелайнерите, построени от
германски и френски компании в края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ в.
„Queen Mary“ е флагман на „Cunard Line“ от май 1936 г. до
октомври 1946 г., когато е заменен
в тази си роля от кораба „Кралица Елизабет“.
„Queen Mary“ прави
първото
си пътешествие на 27 май 1936 г. С избухването на Втората
световна война, параходът
превозва военни части и имущество,
като се ползва и от съюзническите войници по време на
войната.
След войната, „Queen
Mary“ отново
е преоборудван за обслужване на пътници и заедно с „Кралица Елизабет“ започва отново да изпълнява трансатлантически
пътнически
услуги, за които двата кораба са били първоначално създадени и предназначени.
Двата кораба доминират в пазара на трансатлантическия
пътнически превоз до зората на ерата на реактивните двигатели, в края на 50-те години на миналия век. До средата на
1960-те години “Queen Mary“,
въпреки че все още е сред най-популярните трансатлантическите лайнери, започва да работи на загуба.
След няколко години на намалени печалби за „Cunard Line“, „Queen Mary“ е официално изведен от
експлоатация,
през 1967 г.
Корабът напуска Саутхемптън за
последен път на 31 октомври 1967 г. и отплава за пристанището на Лонг Бийч,
Калифорния, САЩ, където остава швартован постоянно.
Голяма част от машините, включително един от двата
двигателя, три от четирите витла и всички котли, са били премахнати. Корабът
служи като туристическа атракция с ресторанти, музей и хотел. Той е вписан в Националния
регистър на исторически места. Националният тръст за опазване на историческите ценности е приел „Queen Mary“ като част от
историческите хотели на Америка.
Сред съоръженията
на борда на легендарния кораб са
два закрити плувни басейни, салони за красота, библиотеки и детски ясли, които са достъпни за пътници и от трите класи.
Има също музикално студио и
лекционна зала, телефон за връзка с
всяка точка на света, открит тенис-корт
и приют за
кучета.
Основната трапезария обхваща три етажа. Настаняване е от напълно оборудвани,
луксозни кабини,
до скромни и тесни третокласни кабини.
Това е първият пътнически кораб, оборудван със собствена стая за еврейска молитва. Тази политика е част от желанието да се демонстрира, че
британските транспортни линии не приемат
расизма, който по това време е популярен в нацистка
Германия.
„RMS
Queen Mary“ е определен от българския
емигрантски вестник „Народен глас“ като най-бързия параход в света, който
преминава Атлантика само за 4 дни…! Появата на парахода е описана „като нова
ера в трета класа“, която е и
най-предпочитаната от нашенците, заради финансовите им възможности…! „…Въведени
са много съвършено нови удобства, които по-рано бяха достояние само в
най-скъпите за пътуване параходи…Пасажерите са снабдени с обеден салон,
градина, пушалня, кинематограф и приятни стаи за игра на децата. Всяка кабина е
снабдена с гореща и студена вода, гардероб, удобни столове, прекрасни пердета и
килими. Всяка стая има най-модерната система за директно проветряване, както и най-добри
електрически ветрила…“, пише в рекламна брошура вестник „Народен глас“.
Публикацията е от 1939 г. и рекламира също и други кораби на компанията „Кюнард
Уайт стар лайн“, като“: „Беренгария“, „Аквитания“, „Британик“ други.
Друга реклама, в същия вестник гласи: „…Безразлично, коя
класа ще изберете, Вие ще остане предоволни от комфорта, красотата и
модерността на удобствата, както и от традиционната, превъзходна служба на /„Cunard-White
Star Line“/…“, като са посочени офисите на
компанията в Ню Йорк, Чикаго и Сейнт Луис.
Поместена е и реклама за Коледа, която гласи:
„...Направете /„RMS Queen Mary“/, най-бързият параход в света, Вашият коледен параход
за България. Неговата красота, луксозност и удобства ще останат завинаги във Вашата
памет. Вашите приятели ще Ви завиждат, когато им разправяте за парахода /„RMS
Queen Mary“/…!
Коледните екскурзии са организирани за две дати през
декември месец – 2-ри и 16-ти, а на 9 декември пътува корабът „Беренгария“.
Собствениците на парахода създават допълнителни условия,
които не се заплащат допълнително, само и само да привлекат повече пътници и да
осигурят още по-луксозно пътуване на своите пасажери. Така „RMS
Queen Mary“ се превръща не само в
най-бързия за времето си параход на света, но и – в най-толерантния към
различните социални слоеве!
ВЕНЦИСЛАВ
ЖЕКОВ
кореспондент
на вестник „България“ в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар