Снимка: Alternate History Wiki - Wikia |
Разнообразието на имената на корабите наистина поразява, но се
забелязват и
някои закономерности, тенденции и традиции. Именуването на
плавателните съдове датира
още от древността. На имената се придавало
значение. Легендарният кораб на Язон,
например се наричал „Арго“ — „Бърз“. Готвейки се
за далечни разбойнически поход, норманите наричали корабите си със „страшни“
имена, например „Ормет“ — „Дракон“.
Това пише К. Иванов в Алманах ФАР77.
С развитието на търговията по морските пътища,
излезли търговските ветроходи. Страхът от необузданите сили на природата карал
притежателите им да си осигурят висше покровителство — появили се библейските
имена „Голиат“, „Юдит“, „Цар Давид“.
Средновековните пътешественици преди отплаване към
далечни неизвестни земи отслужвали молебен и кръщавали корабите си на „Светите
покровители“, флагманският кораб на експедицията на Христофор Колумб се наричал
„Санта Мария“, корабът на Васко да Гама – „Сан Габриел“.
Малките каботажни кораби получавали най-разнообразни
наименования, главно обикновени човешки имена в чест на собственика, децата или
роднините му. Пиратите
пък давали на корабите си имена като: „Смъртта и дяволът“,
„Мрачна шега“, „Бясно куче“, „Отмъщение“, „Ужас“. Името, както и черният флаг с
кръстосаните кости и череп били средства за психологическо въздействие върху
жертвите, предвестник за жестокост, страдания и смърт.
Дълбоко символични били наименованията на корабите
на пътешествениците първооткриватели: „Инвестигейтър“, „Изследовател“, „Солид“,
„Силен“, „Ризърч“, “Търсене“, „Индевър“, „Опит“, „Адвенчър“, „Приключение“,
„Есперанс“, „Надежда“, „Тера Нова“, „Нова земя“, , „Виктория“, „Победа“.
С особена популярност се ползвало наименованието
„Дискавър“ /„Откритие“/ — това име носели корабите на X. Хъдзън, Д. Кук, Д.
Моусън, Р.Скот. за
най-оригинално може да се признае името на кораба на френския мореплавател Ж.
Шарко – „Пуркуа Па?“ /„Защо не?“/.
Във френския търговски флот няколко кораба на
компанията „Месажери Мари-тим“ носели имената на любимите литературни
герои-мускетари: „Атос“, „Портос“, „Арамис“, „Д’Артанян“. Серия от италиански
кораби са кръстени на световноизвестни композитори: „Верди“, „Росини“,
„Пучини“, „Доницети“, а два от най-големите пътнически лайнери — на великите
художници: „Микеланджело“ и „Рафаело“.
Няколко поколения американски кораби носили имената
на почти всички президенти на САЩ. Корабите на една от най-големите ветроходни
американски корабоплавателни компании „Драматик лайн“ били наричани с имената
на драматурзи: „Шекспир“, „Шеридан“ и др.
Опитвайки се да установят тесни контакти със САЩ,
германските концерни нарекли няколко свои кораба с „американски“ имена: „Джордж
Вашингтон“, „Америка“, „Бруклин“, „Кливлънд“, „Синсинати“. След поражението на
Германия в Първата световна война,
когато съюзниците си разпределили нейния флот, нямало нужда американците да
пренаименоват и пребоядисват тези имена — корабите излезли на рейс със старите
имена, но под флага на САЩ. По ирония на съдбата на бившия немски лайнер
„Джордж Вашингтон“ в Европа пристигнала американската делегация начело с
президента Уилсън за подписване на Версайския мирен договор, който юридически
оформя разгрома на Германия.
Между заловените от съюзниците кораби имало три
недостроени огромни за онова време лайнера: „Бисмарк“ /56 599 рег. т/,
„Император“ /52 101 рег. т/, „Фатерланд“ /48 943 рег. т/. Първите два били
преименовани и като „Беренгария“ и „Мажестик“ плавали под английски флаг, а
третият, под името „Левитан“, извършвал рейсове под американски флаг.
Твърде разпространени в много страни, а и досега,
остават „звездните“ наименования: „Сириус“, „Вега, „Капела“, „Венера“, „Денеб“,
„Юпитер“, „Поларис“, „Южен кръст“.
С претенция даваха имена на многобройните си кораби
мултимилиардерите Онасис и Ниархос.
Корабоплавателната империя на Онасис обединява флот с обща
товароподемност над 3,5 милиона тона. Първите си танкери Онасис наричал с
имената на роднини и близки. Така например най-големият танкер през 1953 г.
получил името на жена му — „Тина Онасис“.
В наименованията на танкерите от огромния флот на
империята Ниархос задължително присъствува думата „Уърлд…“ — „Световен…“,
„Световна…“. Това се прави вероятно, за да се подчертае глобалният характер на
бизнеса.
На известната английска компания „Истмиън“ корабите
носят имена, които започват с думата „Стиил…“ /„Стоманен…“/, а на компанията
„Брокън Хил“ — думата „Айрън…“ /„Железен…“/.
Най-големите английски корабоплавателни компании „Кюнард“
и „Уайт Стар“ строго се придържаха към установената традиция и даваха на
корабите си имена, които окончаваха на „ия“ и „ик“: „Саксония“, „Иверния“ и
„Титаник“, „Олимпик“.
Корабоплавателните
компании често променят имената на своите „нещастливи“ кораби и обратно,
предават от кораб на кораб „добрите“ традиционни имена.
Пътническите
лайнери, танкери и сухотоварни кораби твърде често минават от ръце в ръце —
едни компании се разоряват и са принудени да разпродават своето имущество,
други, като използват „благоприятната“ конюнктура, купуват на безценица
корабите на по-малко сполучилите си колеги. Сменяйки стопанина, обикновено
корабът променя и името си. В регистровите книги се срещат отделни товарни
кораби, сменили повече от десет стопани. Дори при големите пътнически лайнери
такива смени не са рядкост и понякога много лесно може да се обърка
родословието.
ВЕНЦИСЛАВ
ЖЕКОВ
кореспондент
на в-к „България“ в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар