Понякога, когато се загледаме в детските играчки, можем
да открием много скрити в тях теми, дори и политически послания. Работата е
там, че партийно-политическата пропаганда, особено в тоталитарните режими от
източно-комунистически тип, винаги е разчитала на това децата да бъдат „възпитавани“
в „правилната“ посока, по „правилния“ начин, за да може още от малки и млади те
да бъдат подготвени да заместят стария и вече изхабен ешелон на партийни кадри,
който управлява държавата и ръководи партията.
Така постепенно пропагандата навлиза с всички сили дори и
в сферата на детските играчки. Те са предимно войници, исполини, богатири,
които трябва да бранят отечеството, но от кого и от какво, на никого не е ясно,
необходимо е обаче играчките да всяват страх в децата, те трябва да си мислят и
да знаят, че има истинска опасност за тях, за семействата им, за приятелите им,
за близките им, за града, селото, родината…! Първоначално дори няма значение от
кого…! По-късно това е Западът, САЩ, така наречените „капиталистически
агресори“ и т.н.!
Поради тази причина, а и разбира се поради липсата на
модерни технологии и каквото и да било „ноу-хау“, повечето играчки за деца у
нас, дори и за най-крехката възраст, са изработени грубо. Те не просто не са
красиви, още по-малко пък прецизни, да не говорим за изящни…! Те са наистина
груби, грозни, агресивни. Това е и целта на производството им. Те не бива да
разсейват децата от основната им задача, да се подготвят за обществото, в което
трябва да съществуват като роботи, които имат само по едно копче, за еднократно
и на практика постоянно задействане!
Куклите за момичетата обаче правят все пак някакво, макар
и семпло изключение. Няма как, дори и куклите да са бойци за правда и
справедливост и те са оставени на производство от типа на - „каквото стане“! Така се появяват на пазара
кукли, които са по-скоро истински „чуми“, или иначе казано – „киликандзери“…!
Вместо да са красиви и да привличат погледа на децата, те по-скоро ги плашат.
Куклите са откровено грозни, произведени са предимно от
нискокачествена пластмаса, която освен, че е твърда още е и тъмна, сякаш
куклата е силно замърсена! Дрехите за тези кукли са твърде скромни, дори
елементарни, каквито са и дрехите на повечето хора навън, в реалния живот.
По това време тоталитарната власт и в България, а и в
повечето държави, които преживяват в условията на тоталитарна диктатура, всичко
е обикновено, всичко трябва да е обикновено, защото така се показва някакъв напълно
фалшив, демонстративен, декларативен дори морал, който има за цел да бъде представителен,
но не и да бъде откровен. Хората се обличат обикновено, с не особено пъстри
дрехи, защото така повелява комунистическият идеал – „работническо-селска“
външност, която предопределя модата, а тя бива диктувана от необходимостта
хората да работят, а не да учат, да са не особено високо образовани, за да
бъдат по-лесно манипулируеми, всъщност – ръководени...!
И именно това се поставя като външност в изискванията за облеклото и на куклите. Те в повечето случаи са отблъскващи, защото налагат стереотип на една партийно-политическа и изключително изкуствена, и маниерно-демонстративна обикновеност.
Куклите са копия на хората, а останалите детски играчки
копират живота на обществото и това е напълно нормално в една тоталитарна
среда, където всичко от бита и ежедневието е подчинено на една единствена кауза
– първенствуващата роля на една класа, една партия и един вожд и учител, който
в различните си разновидности е или вожд, или генералисимус, или бащица, „човек
от народа“ и много други измислени и обилно щамповани стереотипи на образ,
който въобще не съществува, но за сметка на това измислянето му е необходимо за
партийната принадлежност и най-вече – пропагандата.
В същото време, производството на кукли извън България е
на светлинни години, както впрочем и повечето производства на Запад в онези
години. Малката Николинка от София има шанса да получава и да си играе с кукли,
които са й изпратени от нейната леля в Цветанка, която живее и работи в
Америка. Така на Николинка не й се налага дълго да се занимава със старите
парцалени кукли, които при това са далеч по-приветливи като излъчване и
материя, отколкото „социалистическите“ кукли, които повече наподобяват едни
градски стрини с ролки в косата и пеньоар „на баклавички“, каквато е „модата“
дори и в столицата София тогава!
Николинка е една от малкото деца в България, които имат
възможност да се докоснат до качествени играчки, които са произведени в така
наречения нормален свят, отвъд „желязната завеса“, която отделя „рая на
социализма“ на изток от западните демокрации, определяни у нас като „гнездо на
осите“!
Много от децата в България в онези години обаче са
принудени да се задоволят с „качеството“, което се предлага в България в тези
времена, а то никак не е добро. Спомените са едно, всяко дете има топли спомени
за своето детство, поне при повечето деца е така, но романтиката на спомените е
различно нещо от реалността на производството, посланията, пропагандаторските
напъни, които понякога достигаха мелодраматична смелост и се превръщаха в
откровена подигравка със системата.
Куклите на Николинка днес са пример за това, как светът
беше разделен преди някакви си 26-27 години. От тогава светът се раздели поне
още няколко пъти и по оста – изток-запад, но най-вече и особено напоследък – по
оста – север-юг.
Днес куклите отново са „полит.-коректни“, те трябва да
отразяват палитрата на разнообразието в човешката генетика!!!
Така се появи куклата „Барби“ в чернокож вариант, както и
Барби-дебелана. „Напълняването“ и на Барби, и на приятеля й Кен, отново
демонстрира една умишлено търсена вариативност, с цел да се угоди някому, по
някаква причина.
Куклите на Николинка от София обаче са емблема на времето
си – красиви, усмихнати, луксозни, изящни и най-вече – не са в стил
„реалистична, социалистическа ширпотреба“…!
ВЕНЦИСЛАВ
ЖЕКОВ
кореспондент
на вестник „България“ в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар