Как
се прави туризъм днес? На този въпрос вероятно всеки може да даде отговор,
номерът обаче е този отговор да е печеливш, така, както той определено е в
Турция. Възможността ни неотдавна да обиколим една немалка част от югозападна
Турция ни даде повод да наблюдаваме, как този отрасъл се развива в южната ни
съседка, при това не от сега, а вече от години.
Туризмът
е едно от най-интересните занимания, но в същото време никак не е проста работа
и си има своите закони и правила, по които се развива. И ако тези правила и
закони не се спазват, следва фалит и това не е нещо ново дори и за нас, за
България, защото и през 2012 г. у нас фалира един от големите туроператори,
което предизвика доста сложни процеси след това
- по осребряване на гаранции, застраховки и обезщетения, както и
изгубени ползи.
Разбира
се Турция е една от големите туристически дестинации и е повече от нормално там
туризмът да е доста по-развит от тук. България също е една добра туристическа
дестинация, но все още се учим на правила и закони в тази област и това ни
личи, понякога и до известна степен.
Да
вземем Памуккале. Ние нямаме такава туристическа атракция, но имаме подобна, на
сравнително същия релеф. Става дума за Перперикон. Турците са трансформирали
онези малки колички за голф-игрищата и са ги удължили като кучето дакел.
Осигурили са и найлонови завеси, в случай на дъжд, и тези колички са
допълнителна атракция на Памукале. Туристи, които трудно ходят, или просто
искат да се повозят, наемат тази своеобразна количка, която е удължена и събира
около десетина души и така и туризмът на Турция печели, печели и туристът,
защото не се налага да ходи пеш по алеите, които никак не са малко на
Памуккале.
Има
обаче и още нещо. Защо цените са ниски? Как така се предлага екскурзия за 8
дни, със самолет, със закуски и преспиване в 4 и 5-звездни хотели и то само за
299 лв. Тази цена е нереална. Туроператори коментираха, че само билетът за
отиване и връщане със самолет до и от Анталия е не по-малко от 350 лева. Не е
възможно 299 лв. да е цената за 8 дни в Турция. Но оказва се, че това е
възможно при едно правилно и добро планиране.
Ето
така се прави алъш-вериш в туризма и тогава туризмът ти, въпреки опасенията, че
не върви, не само върви, ами и цъфти дори. Това нито е незаконно, нито е
неморално. Цените са обявени, приема се и пазарлък, пък от там нататък всеки си
прави сметката. Останалото е пазарна икономика, предлага се, пък ако има пазар,
търговията върви, ако не, не върви, а Турция определено е страната на
търговията. Продава се всичко, и то се продава успешно. Дори върху каменните
планини по крайбрежието от курортното селище Кемер към Мармарис и Кушадасъ се
отглеждат домати. Това става, като се отливат бетони пръстени, върху които се
излива плодородна пръст, вдига се парник на рамката и готово – върху камъните
растат домати, които ние изкупуваме и така Турция печели дори и от каменните си
планини. Нека се замислим, колко от обработваемата земя у нас се ползва, да не
говорим за планините ни!
Една
Анталия, която до преди двайсетина години е била малко крайбрежно селце, където
са се водили основно змии и скорпиони, днес е столица на туризма на южната ни
съседка. И това се случва само да някакви си 20 години, през което време ние
издигахме един след друг бетонни динозаври в „Слънчев бряг“ и на „Златни
пясъци“. Днес от тези хотели не се вижда морето, човек може да отиде там на
почивка и да не разбере, че е бил на море!
В
Турция обаче няма втора, трета и пета линия, там всичко е на първа линия – до
морето, втората линия е....планината Торос, при Анталия! Да, там морето е с
много по-голям туристически обем отколкото у нас, но тук говорим за истински
туризъм, а у нас сякаш отдавна това е един обикновен вандализъм!
И
не бива да забравяме, дори и тази цена от 299 лв., зае която говорихме по-горе,
не е последна, оказва се, че някои са платили по 259 лв.! Все пак това е Турция
– страната на пазарлъка…!
ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ
кореспондент на вестник
„България“ в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар