Снимка: pixabay.com |
На въпрос, дали учителите одобряват
въвеждането на оценка за поведение с цел подобряване на дисциплината в час, 76% отговарят
с „да” и едва 24% са
отговорили с „не”. Това сочат данни от изследване, проведено от „Фондация за
европейско образование и професионална квалификация”.
Оценката на поведението всъщност не
е нещо ново и непременно лошо, дори наппотив! Такава е имало у нас, дори и
преди 9 септември 1944 г., а и след това. Разбира се мотивите за въвеждането й
са различни в различните епохи, но ефектът е почти един и същ, което е
своеобразен феномен.
Става дума за това, че оценяването на
поведението се явява спирачка за някои по-крайни действия и намерения дори,
което е и по-важното. Вместо да търсим форми на наказания, за лошо поведение,
наистина е по-добре да се въведе оценка на поведението на ученика, което да
подейства като превантивна мярка за ограничаване на евентуални плоблемни
поведения.
Това поне е убеждението на повечето
учители, които споделят и в социалните мрежи/медии, че не наказанието трябва да
е водещото в процеса на възпитанието, а именно - стимула за това да не се стига
до прояви, които да бъдат обект на наказания. Трябва да се борим не с
последиците, а с причините за проблема и това е убедителен начин за справяне,
ако не друго, поне е добър опит…!
Начинът това да се постигне е
именно чрез превенция, която пък може да бъде реализирана като се оцени
поведението във формат на възпиращ механизъм.
Оценяване на поведението на
учениците е и практика, която може да проследим и в други държави, за да се
убедим, до колко това не натежава върху административните задължения на
учителите, а постига ефект, който да компенсира.
Ако учениците имат оценки и за
поведение, които се оказват с известно влияние при балообразуване на общ успех,
то това определено може да има силен положителен ефект в посока на преодоляване
на проблемите с поведението на много от учениците.
Всъщност, понеже поведението в
последните години не е било обект на оценяване и не е оказвало някакво влияние
върху успеха на учениците, именно заради това някои от тях не са и обръщали
внимание върху поведението си в дадени моменти.
Точно това е подходът, за да бъдат
накарани ученици, особено в горния курс, сами да контролират емоциите и
действията си така, че да не попаднат в ситуация, в която могат да бъдат
санкционирани и това да се отрази върху плановете им за бъдещето през успеха,
чрез който се кандидатства в различни учебни заведения и на различни нива.
Разбира се не бива и тази оценка да
се превръща в инструмент за формално изнудване, защото и това е възможно да се
появи при определени условия, които могат да възникнат в процесите в училище!
Оценяването на поведенито обаче във
всички случаи се очаква да подобри общата среда, да окаже превантивно действие
спрямо проблемните ученици и проблемите с някои ученици в училище, а учителите
се надяват, че по този начин елегантно, без да засягат пряко достойнството на
учениците, те ще могат да бъдат контролирани в рамките на една категорична, но
и достатъчно щадяща законност, формулирана от нови правила за оценка и на
поведението.
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар