Преподавателят Ангел Грънчаров. Снимка от блога aig-humanus.blogspot.bg |
Визитка:
Ангел Грънчаров преподава в елитния техникум по електроника в Пловдив.
Той обяви гладна стачка в знак на протест срещу образователната система.
Грънчаров завършва с пълно отличие средното си образование в
гимназията "Неофит Рилски" в родния си град. През 1979 г. е студент в
СУ “Св. Климент Охридски”, Философски факултет. През 1980 г. заминава да
продължи образованието си в Русия по специалността философия и през 1983 г. се
дипломира в Държавния Университет в Санкт-Петербург. През 1985 г. след конкурс
е избран за асистент по философия в Пловдивския университет “П. Хилендарски”,
където работи до 1992 г.
От 1992 г. завежда създадения от него Център за развитие на личността
*HUMANUS*, в който група философи, психолози и социолози провеждат изследвания
върху проблеми, свързани с човека. Работи в областта на психологията и
философията. От 2009 година създава философското списание ИДЕИ, на което е
главен редактор.
Потърсихме преподавателят, за да се запознаем лично с проблема и за да
разкажем на читателите на teacher.bg за неговите методи на преподаване.
Г-н Грънчаров се отзова с готовност и ни обясни, къде е проблемът,
според него и защо е прибегнал до тази крайна мярка, да обяви гладна стачка в
знак на протест срещу образователната система в България:
-
Г-н
Грънчаров, защо всъщност протестирате, защото не приемат Вашите методи на
преподаване ли, или има и друга причина?
-
Пречи ми се да прилагам тези по-различни
методи на преподаване. Администрацията и директорката ми забраняват да
преподававам по нов тип, по-различен начин. Това е причината най-вече.
Предполагам, че и на други учители им се случва нещо подобно, когато им пречат,
за да бъдат по-различни.
-
Тоест,
Вашият проблем е с директорката на училището, така ли?
-
Не само, защото образователната система
така е устроена, че администраторката на училището смята за свой дълг да ми
пречи и тя намира някакви основания в разпоредби и инструкции, където има
предписания, как е правилно да се преподава. Аз обаче преподавам философия,
където се изисква по-голяма свобода.
-
Как
приемат Вашите ученици методите Ви на преподаване?
-
Различно е, но има голяма група ученици,
които приветстват такъв нов подход. Има и ученици, които са свикнали с
традиционното отношение – учитеялт преподава, след това изпитва и те
възпроизвеждат това, което пише в учебника. Те така са свикнали. В новата
ситуация те се чувстват по-неконфортно.
-
Всъщност,
какво по-конкретно представлява тази нова ситуация, в която ги поставяте и за
която говорите?
-
Тези ученици не харесват това, че се изисква
да имат самостоятелно разбиране по проблемите, а не просто да възпроизвеждат
онова, което пише в учебника. На тях това им се вижда по-трудно и то наистина е
по-трудно, обаче пък това е ценното - човек да осмисли и да си изработи своя
позиция, която да умее да защитава.
-
Свързахте
ли се с Регионалния инспекторат по образование, какво е тяхното мнение по
проблема?
-
Много пъти писах до тях жалби, те идват
на проверки, но общо взето са солидарни с директорката.
-
А
какво мислят за проблема родителите на Вашите ученици, как те приемат ситуацията?
-
Има и хора, които не приемат моя подход
и администрацията застава зад тях. Лошото е, че учениците не го правят това по
подходящ начин. Те преминават на лични обиди спрямо преподавателя, а
администрцията не се отнася критично към такова поведение, с което ги насърчава
да продължават по този начин.
-
Защо
в крайна сметка не приемат Вашите методи, с какво те създават проблем в някои
хора?
-
Те някак са приели, че техен дълг е да
защитават статуквото, което е удобно. Аз като съм различен преподавател,
ученците сравняват атмосферата в моите часове и в другите часове. В повчето
часове учениците стоят в час по принуда, не защото им е приятно. Аз пък съм
против това и смятам, че учениците сами трябва да разбират, че трябва да
участват в учебния процес. Принудата е остарял подход и трябва да се отхвърли.
-
Вие
преподавате в техникум, елитно учебно заведение, което обаче е с
по-технократска насоченост. Да не би пък именно тази профилираност, която е
по-далече от хуманитрния профил на философията, да е в основата на проблема?
-
Учениците имат потребност от този род
знания, макар, че той им е чужд на настройката, все пак, те са личности. Аз с учениците
общо взето се разбирам, но безкрайно трудно се разбирам с чиновниците!
-
Какво
очаквате да постигнете с този протест, как ще завърши той?
-
Най-малкото очаквам да започне диалог
между мен и тези, които се опитват да ми пречат. Опитвам се да им повлияя и да
им обясня, че в наше време така не бива да се отнасяме към един учител.
Интервюто взе Венцислав Жеков –
редактор на teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар