Богослови се свързаха с нас и
споделиха впечатленията си от подготвената програма в патриаршеската катедрала „Св.
Ал. Невски” за прославлението на новия светец – Свети Серафим Софийски
Чудотворец.
Така например, в програмата пише,
че на 26-ти февруари в 8.15 ч. – В ПКСХП „Св. Александър Невски“ ще има тържествено
четене на 118 псалом. Това сякаш поражда най-много въпроси. Повечето богослови
споделят, че за първи път чуват такова нещо – обявление за четене на псалом.
По-важно е да се каже, какъв тип
богослужение ще се изпълни, защото в самото богослужение се четат много
псалми! След това е поставено посрещане на делегацията на РПЦ в ПКСХП „Св.Александър Невски“ - 8.20 ч. Това показва, че горният псалом ще се чете точно….пет
минути, което не е сериозно…!
В същото време се питаме, какво
общо има четенето на 118 псалом с посрещането на „братушките”, защо двете са
обвързани по този начин в програмата, или е чиста случайност!?
За 9.00 ч. е обявено „Българският патриарх Неофит дава начало на Великото славословие”. Тук също има притеснения
откъм литургика. Как ще се пее Велико славословие, когато предишната вечер е
служено бдение, което е завършило именно с такова Велико славословие…!?!?!? Такова
се полага само едно на денонощие. Когато вечерта е завършила с Велико
славословие, тогава сутринта се служи Света литургия. Това очевидно са някакви
странни нововъведения, които, според богослови, са направени от новия
председател на църковното настоятелство на храма – „стобийския" архимандрит Дионисий.
Не е възможно и не е нормално,
коментират пак богослови, да се вземе една част от богослужението и да се
изпълни, след това да се вземе друга част и да се изпълни тя, само защото тези
части се харесват на някого повече от други части. Все пак това не е концерт по
желание, а е строго определен ред на изпълнение на определени песнопения.
Няма как да няма логически връзки
между отделните части на богослужението, именно това го превръща не в концерт в
зала „България” например, а в мистическо свещенодействие.
И сега да се върнем на патриарха. Той
не дава начало на песнопение, той отслужва Светата литургия, която започва с
възгласи, давани от свещеника, а не от патриарха!
След това е обявено - Прославлениена новоканонизирания за светец Богучарски архиепископ Серафим Соболев-Софийски
Чудотворец – от 9.05 ч. до 9.30 ч. Почти половин час за четене на томос –
решението на РПЦ за канонизация…!
Практиката обаче, според богослови,
е друга. Иконата се покрива с бяло платно, носи се ракла с мощи в литийно
шествие, има песнопения и едва тогава се сваля платното и символично се открива
ликът на новия светец. При нас, на това прославление, ще се чете томос, демек –
решение…! Е само това ли е заслужил Свети Серафим, който е помагал на всички
ни, при това не веднъж…!?!?!?
Повечето богослови, с които
разговаряхме, споделиха, че това прославление в патриаршеската ни катедрала като
цяло е написано сякаш от ученик в ТОХ-а, но не и от човек, който разбира от
богослужение и църковна деятелност.
Дилетанството прозира на много
места и създава неприятното усещане за не особено подходящ аромат на попрестояли
яйца…!
За фейсбук-групата "Православни нвини"
Няма коментари:
Публикуване на коментар