Пловдивски митрополит Николай Снимка: 24chasa.bg |
При католиците пък е обратното – папоцезаризъм, тоест – „папата” преди „цезаря”. Това е традиция от векове и тя е непроменима, защото в основата на взаимовръзката между държавата и Църквата стои тяхната принципна разделеност по точно определен начин, върху което е и изградена цялата философия на обществения договор.
Един начинаещ скандал обаче е на
път, или поне се опитва, да промени това взаимоотношение. Става дума за
конфликта между пловдивски митрополит Николай и кмета на Панагюрище Никола
Белишки по повод честването на Великден и годишнината от Априлското въстание.
Припомняме, че владиката Николай призова панагюрци да честват годишнината не на 1 май, както е от 40 години, по
думите на кмета Белишки, а – на 2 май, когато, според митрополита, е истинската
годишнина от Априлското въстание.
Отговорът на кмета беше, че за такава промяна е необходимо решение на Общинския съвет на града. От общината в Панагюрище заявиха
специално за webcafe.bg, че на заседание на Общинския съвет въпросът ще бъде
обсъден в извънредна точка от дневния ред.
Намеси се дори патриарх Неофит,
който заяви пред Нова телевизия, че „…пасхалният празник ще си има своята територия…”
и още, че „…това няма да ги
смути /християните/
и, така да се каже, ще има
още един празник…”.
Всъщност, това не е първият проблем
на пловдивския владика с властите в държавата. Преди време той се конфронтира и
с пловдивския кмет, като зае открита политическа позиция и дори агитира в полза
определен кандидат за кмет на града! Иначе, Църквата ни уж е деполитизирана…! Наскоро пък архиереят награди освободения със скандал от армията бивш командир на 68-ма Стрямска механизирана бригада - генерал Димитър Шивиков, с орден "Св. апостол
Ерм"- първа степен, най- високото отличие на Пловдивската митрополия. Това
беше откровена и груба демонстрация - държавата освобождава един генерал,
Църквата обаче, в лицето на един от митрополитите си, изземва функцията на
държавата и го реабилитира…!!!
Сега на дневен ред е опитът владиката
да се наложи и над общинската власт в Панагюрище. Това по същество е опит за
налагане на властта на Църквата над държавата, тоест –папоцезаризъм, което,
както беше отбелязано е характерно за католическите държави, а не за
православните, каквато е България!
Стигна се дори до откровени заплахи
от страна на митрополит Николай, който заяви, че: „…нито аз, нито който и да е друг свещеник ще участваме в събитието…”, ако то не се премести в друг ден.
Архиереят определи честванията като
„богохулство” и „грях” ако не е на неговото, а именно - да се изместят, както
иска той!
Става дума за това, че на 1 май
тази година общината в Панагюрище организира възстановка, която според митрополита
ще ограничи достъпа до църквата. Проблем се оказва и това, че ще има заря-проверка. Според
митрополита, „…през цялата Светла седмица не се правят помени…”. Само че, кой
тук говори за помен, зарята-проверка не е помен а тъжен светски празник!
В действителност, проблем няма и това
се доказа от позицията на самия патриарх Неофит. Той заяви категорично, че „…Възкресение Христово е празник на празниците и нищо,
което е редом с него, не може да попречи на неговото празнуване”.
С други думи – каквото и да се
празнува, заедно с Христовото Възкресение, а в случая - преди него, то няма да
засенчи църковния празник, дори по една напълно механична причина. И
възстановката, предвидена от общината в Панагюрище, и зарята-проверка,
приключват преди началото на честването на Великден.
Кому е нужно да се налага над
общинско решение, тоест – над решение на държавната власт?! Кому е нужно да се
налага въобще, освен ако не става дума за нездрави амбиции някой да се
докаже/докара като нещо повече от това, което всъщност е…!?
Да, проблем всъщност няма, но
реално има и той е създаден от митрополит Николай, който освен в конфликт с поппевицата
Мадона, преди години, а сега и с кмета на Панагюрище, се оказа в задочен
конфликт и със своя „началник” – патриарх Неофит. От една страна митрополитът
твърди, че празнуването на Великден и отбелязването на годишнината от
Априлското въстание „създава конфликт с нашия общ християнски празник Великден”,
а от друга страна е позицията на главата на православната ни Църква, който не
вижда такъв конфликт!
Ако въпросният владика се изживява
като по-висока инстанция и не признава държавната власт, като така неофициално
въвежда папоцезаризъм, то странно е, защо същият не уважава позицията на самия
патриарх, комуто е подчинен…!?
За webcafe.bg
За webcafe.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар