Още от студентската скамейка в
университета ни се набива в главите, как заглавието продава. Разбира се това е
точно така. Именно заглавието на една статия е онова, което прави първо
впечатление и в зависимост от него, човек ще си „купи” новината, независимо,
дали дава пари за вестник, или кликва в статия на даден сайт.
Заглавието грабва и именно заради
това най-много спекулации има именно със заглавията. Едва ли има някой, който
не е попадал на заглавие, което ти казва нещо, а като прочетеш статията се оказва,
че текстът и заглавието нямат абсолютно нищо общо едно с друго!
Разбира се, тук е мястото на
редактора, но най-вече на главния редактор, особено в малките онлайн-новинарски
издания, който да коригира, ако това се налага.
Повечето от пишещите сме попадали
на ситуации, в които главният редактор напълно професионално се намесва с
реплика от рода на: „Промени си заглавието, не е коректно към читателя!”.
В желанието си да грабнем
вниманието на читателите, на публиката въобще, понякога сякаш сме изкушени да
поспекулираме, а това не е честно и към тези които ни четат, но и към нас
самите. Сякаш сами омаловажаваме усилията си и се нуждаем от синтетично
напомпване на труда си, за да го пласираме по-добре. Тогава се минава границата
и тогава с появява проблемът!
Основните думи, които употребяваме
в заглавие, когато искаме да привлечем внимание са: „шок”, „бомба”,
ексклузивно”, а по-рядко и „удар”, „уникално”, „извънредно” и много други,
примерите са наистина неизброими и многопластови.
Така наистина привличаме интерес от
страна на публиката, но когато тя започне да ни чете, остава разочарована,
защото вътре няма нищо „шокиращо”, „бомбастично”, или „ексклузивно”…! Така
всъщност не печелим читатели, а просто ги подмамваме, а след това те се
чувстват измамени и разбира се имат право…!
Заглавието наистина „продава”, но
това трябва да става коректно, а не само имиджово!
Изкушенията са много, но именно
това е силата на един журналистически талант – да подбере подходяща информация,
да я представи коректно и най-вече атрактивно, до колкото това е възможно и се
позволява от спецификата на събитието и накрая това да доведе от само себе си
до широка публичност, заради посланието и използваните похвати. Иначе, печелим
читатели, но губим „приятели”…!
За sbj-bg.eu
Няма коментари:
Публикуване на коментар