понеделник, 7 септември 2015 г.

КОГАТО ПЕЧЕЛИМ ЧИТАТЕЛИ, НО ГУБИМ „ПРИЯТЕЛИ”

Още от студентската скамейка в университета ни се набива в главите, как заглавието продава. Разбира се това е точно така. Именно заглавието на една статия е онова, което прави първо впечатление и в зависимост от него, човек ще си „купи” новината, независимо, дали дава пари за вестник, или кликва в статия на даден сайт.

Заглавието грабва и именно заради това най-много спекулации има именно със заглавията. Едва ли има някой, който не е попадал на заглавие, което ти казва нещо, а като прочетеш статията се оказва, че текстът и заглавието нямат абсолютно нищо общо едно с друго!

Разбира се, тук е мястото на редактора, но най-вече на главния редактор, особено в малките онлайн-новинарски издания, който да коригира, ако това се налага.

Повечето от пишещите сме попадали на ситуации, в които главният редактор напълно професионално се намесва с реплика от рода на: „Промени си заглавието, не е коректно към читателя!”.

В желанието си да грабнем вниманието на читателите, на публиката въобще, понякога сякаш сме изкушени да поспекулираме, а това не е честно и към тези които ни четат, но и към нас самите. Сякаш сами омаловажаваме усилията си и се нуждаем от синтетично напомпване на труда си, за да го пласираме по-добре. Тогава се минава границата и тогава с появява проблемът!

Основните думи, които употребяваме в заглавие, когато искаме да привлечем внимание са: „шок”, „бомба”, ексклузивно”, а по-рядко и „удар”, „уникално”, „извънредно” и много други, примерите са наистина неизброими и многопластови.

Така наистина привличаме интерес от страна на публиката, но когато тя започне да ни чете, остава разочарована, защото вътре няма нищо „шокиращо”, „бомбастично”, или „ексклузивно”…! Така всъщност не печелим читатели, а просто ги подмамваме, а след това те се чувстват измамени и разбира се имат право…!

Заглавието наистина „продава”, но това трябва да става коректно, а не само имиджово!


Изкушенията са много, но именно това е силата на един журналистически талант – да подбере подходяща информация, да я представи коректно и най-вече атрактивно, до колкото това е възможно и се позволява от спецификата на събитието и накрая това да доведе от само себе си до широка публичност, заради посланието и използваните похвати. Иначе, печелим читатели, но губим „приятели”…! 

За sbj-bg.eu

Няма коментари: