вторник, 15 септември 2015 г.

„ОВЧА МИСЪЛ” ИЛИ ПЕРЛАТА В КОРОНАТА НА ПЕЧАТА!

На 60-годишнината на вестника, в ЦВК-София.
Снимка: Александър Червенков
Вестник „Българска армия” навърши 71 години. Някога, когато бях войник, наричаха вестника „Овча мисъл”. 

Няколко имена на автори се набиваха в съзнанието ми по това време – Спирдон Спирдонов, Красен Бучков, Александър Червенков, Райна Ангелова, Георги Димитров, Димо Димов, Дянко Шишков и други. Дори и не подозирах, че само след няколко години с тези хора ще общуваме на малките си имена…!

Пренебрежението, с което се отнасяха към военния ежедневник беше сякаш традиционно. Никой не уважаваше този вестник, дори и аз, поне до момента, в който не попаднах в него като репортер. Признавам си, първите няколко седмици не знаех, къде се намирам. Във вътрешния отдел постепенно започнах да се чувствам като у дома си. Малко след това обаче, ново пет, прехвърлиха ме във военния отдел. Тогава една от коректорките ме успокои, че това е водещият отдел, защото военният вестник не може без военен отдел. Примирих се и слава Богу, защото от тук започна моята сага във военния ежедневник, с която се гордея в кариерата си!

Само няколко седмици след прехвърлянето ми ръководителят на военния отдел ми заяви, че няма какво да вися в редакцията, ами да хващам влака и да отивам по гарнизоните, да пиша за истинските неща на място. Огледах се, ослушах се и заминах за Смолян. Преди това обаче, попитах шефа, какво да правя там. Той ме погледна и каза: „…Ами оправяй се!”. Тогава му се ядосах, защото ме пусна в дълбокото, без да ми обясни, как да плувам, днес обаче съм му много благодарен, защото тогава бях „бебе”, на което майка му го беше пуснала в „басейна” и „бебето” се научи да плува по инстинкт…!

Така наречената „Овча мисъл” беше място, където стаж изкараха някои от водещите днес журналисти, PR-и, говорители и шефове на пресцентрове, фотографи.

Колкото до свободата на словото…, това беше едно от местата, където съм я имал в изобилие. На едно събитие, на което военен прокурор говореше открито срещу тогавашния министър на отбраната Николай Свинаров, попитахме шефа на пресцентъра на министерството - Румяна Стругарова, Бог да я прости, която после стана и главен редактор на вестника, а тя ни отговори да пишем всичко, точно така, както го е казал прокурорът.

Няма как в един такъв кратък текст да се каже всичко за 71 години от историята на един вестник. Моите години в „Българска армия” са само 9, без няколко месеца. За тези почти 9 години, аз се научих какво е журналистика. Тези години носят аромата на сутрини, на печатарско мастило, да нафта, бензин и пресни банички – рано сутрин в командировка. Тези години носят аромата на керосин, докато се посещаваха контингентите ни извън страната, тези години носят заряда на моята младост. 

И за да не изпадна в романтична пенсионерска мелодраматичност, ще спра именно тук, като кажа само още едно нещо.
Аз станах журналист почти случайно, именно във вестник „Българска армия”, който далеч не беше „Овча мисъл”, а беше, е и за мен ще остане перлата в короната на родния ни печат…!


ЧЕСТИТ ПРАЗНИК КОЛЕГИ И ДО СКОРО, НА 100-ГОДИШНИНАТА НИ…!

За sbj-bg.eu

Няма коментари: