Какво да правим
с бежанците, това е темата, която ни „тресе” вече месеци наред. Последният
камък в блатото беше хвърлен от Православната ни църква. Може би ще кажете, че
коментарът не е медиен, но всъщност си е достатъчно медиен, защото именно медиите
станаха арена на „оценка” на позицията на Църквата ни.
Както и
предполагахме, медиите бяха залети от истинско цунами от коментари: „24 часа”:
Отец Никанор: Трябва да помогнем на бежанците, но не и да си дадем родината;
actualno.com: Отец Боян Саръев*: Папата действа популистки с бежанците”;
novatv.bg: „Инджев: Синодът - проводник на влиянието на католицизма”; dveri.bg:
„Патриарх Кирил призова Запада да се поучи от отношението на Русия към
бежанците”; clubz.bg: „Църквата ни говори на езика на омразата”; offnews.bg:
Митрополит Гавриил Ловчански: „"Не сме казвали да не се приемат повече
бежанци".
Този списък може
да се продължи още много, но не е необходимо. Много медии взеха отношение по
темата, защото е актуална, защото е провокативна и защото е благодатна да се
патриотарства!
Едно обаче е
сигурно, поне родната ни Православна църква, сякаш за първи път, взе решение, в
което заема позиция, макар и същата да е малко йезуитска, леко странна, двуяка,
на места странно категорична, на други – традиционно „омазнена”, НО поне е
някаква позиция…
Да започнем
отначало!
„Както
обикновено Църквата ни бива обвинявана в пасивност”, пише в официалната
позиция.
Отговорът: Ами
щом това е „обикновено”, следователно има причина за това, едва ли е
едновременно и традиционно, и случайно!
„…По своя
характер Православната църква е длъжна да мисли с категориите на Свещеното
Писание, Божиите заповеди…”, се казва в позицията.
Отговорът: Ако е
така, тогава къде отива възлюбването на ближния като себе си…?
„…В каква
духовна среда, ще пребивава православния български народ, ако този поток
продължи до степен, в която да бъде разместен съществуващия етническия
баланс…”, казват от Църквата.
Отговорът: Как
точно ще стане промяната в баланса, след като говорим за около 700 хил. бежанци
у нас, спрямо близо 7 млн. българи, дори и да махнем ромите и мюсюлманите, пак
няма как етническият баланс да бъде разклатен.
От една страна
от Църквата говорят за нашествие и призовават към „солидарност с всички тези
хора”, от друга страна има едно НО, което въвежда противопоставеност, а такава
няма, защото двете страни на въпросната контаминация са несъпоставими, когато
се казва, че „Православната църква е категорично против войната”…! Едното е
отношение, другото е оценка, това са две различни неща, но нека го оставим на
някаква смислова недогледаност.
„…Нашето
правителство в никакъв случай не трябва да допуска в страната ни повече
бежанци…”, се казва нататък в позицията!
Отговорът: Къде
остана дипломатичността? Църквата дава идеи за управлението на държавата, а
това не е ли папоцезаризъм, така характерен за римокатолицизма…!?
Следва една
шизофренична подозрителност, която виждаме в твърдението, че: „Който е създал
повода за този проблем, той да го преодолее, не е редно православният български
народ да плаща с цената на изчезването ни като Държава.”
Отговорът: Е,
кой, в крайна сметка, е създал, според владиците ни, проблемът…? Когато
заявяваш нещо, трябва да дадеш отговор за разрешаването му! Освен това,
„православният български народ” плаща, не защото не е преодолял проблема, а
защото е на пътя на бежанската вълна. И накрая, ако е заплашена „,Държавата”,
която кой знае защо е изписана с главна буква, но нейсе, тогава защо не се е
намесила все още ДАНС, пак казваме, ако това е така…!?
„…Българската
православна църква призовава българското правителство, ако то е правителство на
християнска държава…”, пишат от Синода.
Отговорът: Нима
Синодът има съмнения, че нашето правителство работи в полза на друго
вероизповедание…!? Ако е така, какви мерки се вземат, ако не е, тогава това
внушение ли е, или…?!
„…Искаме
най-категорично нашето правителство да постави въпроса дали е налице религиозно
прочистване на тези територии …Искаме нашето правителство да постави пред
международните организации въпроса как е гарантирана междурелигиозната
толерантност в Египет, Сирия, Ирак и т.н. …Считаме че, българското правителство
трябва да концентрира външнополитическите си ресурси, както казахме, за спиране
на войните, а не само да проявява солидарност с последствията от тяхното
безкрайно продължаване”, казват митрополитите ни.
Отговорът: Това
си е чисто и просто политическа програма, позиция. Няма лошо, само че, да
попитаме владиците ни, кой ще ни обърне внимание, коя е България в този
конфликт в световен мащаб, че да задава въпроси, да поставя ултиматуми и да
дава глобални оценки и какво ще променим с това…?
„…Ако те
/бежанците - бел. ред./ биха имали проблем да приемат подкрепа от християнска
общност, то това ще означава, че християнската общност в бъдеще би имала
по-голям проблем, отколкото в момента подозираме”, завършва позицията си
Светият ни Синод.
Отговорът:
Първо, защо Църквата говори от името на бежанците? Второ, какъв точно би бил
проблемът на „християнската общност”, не се казва и трето, какъв е този
„по-голям проблем”, за който дори и не подозираме…?
Всичко това
предизвика въпросните медийни протуберанции, защото Църквата зае позиция на
недоизказ - от една страна ще спазва каноните, а от друга - ги нарушава.
Митрополит Гавриил излезе да обяснява, какво точно са решили, но не обяснения
очакваше вярващият народ, той очакваше милосърдие и загриженост, а не
традиционна „омазненост”, аристократична самомнителност и още по-лепкав популизъм,
предвид наближаващите избори!
С това изявление
на Синода се поставиха повече въпроси, отколкото се дадоха отговори. По този
начин не се разреши един спор за позиция, а се позиционира нов спор…,
колко милосърдна е Църквата ни…!
И отново медиите станаха арена на тази
„битка”, защото именно те са онзи лакмус, който ни показва, накъде вървим, защо
вървим именно натам и дали това е правилната посока!
За sbj-bg.eu
За sbj-bg.eu
Няма коментари:
Публикуване на коментар