понеделник, 31 август 2015 г.

РЕДАКТОРЪТ – НИ РИБА, НИ РАК…!

Не може да не ни е направило впечатление, че през последните години административната структура в медиите се промени драстично. Няма ги вече тези огромни редколегии, продължителни планьорки и раздути началнически апарати.

В същото време, изведнъж се появиха едни меко казано странни „главни редактори” на по 25 години, които имат журналистически опит колкото вероятно и опит в зъботехниката, примерно…!

Да си главен редактор е огромна, ама наистина огромна отговорност и това трябва да лежи на не по-малко огромен авторитет, който пък да се основа на също толкова обемен опит.

Нашите адмирации към по-младите колеги на ръководни позиции в медиите, вероятно много от тях наистина са добри професионалисти, има такива!

Проблемът тук не е във възрастта, а именно в опита. Само че по чисто физически зависимости – едното има отношение към другото, или поне е така в общия случай, разбира се има и изключения.

Намаляването на „професионалната администрация”, особено в съвременните онлайн-медии, но и не само в тях, които постепенно вземат превес над хартиените, е процес, който влошава качеството на продукта.

Ако в един сайт има само „редактори”, а това е относително масова практика, които са си чисто и просто едни изкусни преписвачи-омесвайки новината така, че да изглежда като собствена, или обикновени ретранслатори на информация и нищо повече, то тогава те не са редактори. Над тях няма как да има истински редактор, защото следващият в йерархията е главният редактор. Той обаче да пише ли, да редактира ли, да следи целия производствен процес на новините ли, или да се занимава с чисто организационни дела, или пък да следи за това, дали в бокса има достатъчно сапун…!?!?

Вменяването на несвойствени задължения и „скипването”, или лишаването от някои жизненоважни за една медия длъжности, спестява разход, да, но спестява и от качеството на крайния продукт – журналистиката!

Редукцията на репортерството въобще е огромен проблем. Ходенето по събития е истинската, живата журналистика. Редакторът е този, който трябва да следи за технологията на новинарстването и да координира процеса на ниво производство, а главният редактор – да дава насока, да дава визия, идея и най-вече - да осигурява възможност и достъп от позицията на авторитета си.

Това е универсалният модел, останалото са патологични изменения, които се „осчетоводяват” в статистиките, че сме в дъното на класациите по свобода на словото.


Има проблем в технологията, има проблем в организацията, е няма как да няма проблем и в резултатите…! 

За sbj-bg.eu

Няма коментари: