понеделник, 10 август 2015 г.

ДА СИ КУПИШ МЕДИЯ, НО ЗАЩО…?!

Все повече бизнесмени у нас искат да са горди собственици на медии. Ако обаче направим една средна разбивка на приходите и разходите, въпросите, стават много повече от отговорите, които си мислим, че имаме. За издръжката на един среден сайт от около 5-6 човека, с автомобил и офис под наем, в относително централен район в столицата, издръжката варира от 10-12 до най-много 20 хил. лв. на месец. Зависи разбира се от размера на заплатите, разходите за отопление, съответно – сезона, както и интензитета на „новинарстване”, тоест, колко активно ще се отразяват новини и какъв сегмент от новините ще се отразява, или ще се търси цялостен спектър при представянето на новините.

Заради това, не можем да определим точна ставка, но можем да вземе осреднени стойности от порядъка на около 15 хил. лв. на месец.

Това е разходът, който включва наем за офис-редакция, отопление и/или климатизация, ток, техника – компютърна-стационарна, мобилна-компютърна, телефони-мобилни и стационарни, и таблети /хайде може и без тях/, както и записващи устройства, фото-техника и разбра се фотограф, както още и средства за достъп до мобилен интернет, договори за типово сервизно обслужване, стационарен интернет-достъп, договори с информационни агенции за достъп до информация и снимков материал, разходи за един лек автомобил, заплати, хонорари, осигуровки, пътни разходи за служители-журналисти и разход за почистване – два до три пъти седмично и накрая разходи за офис-консумативи и битови консумативи. Може и да сме пропуснали някои незначителни разходи.

При един такъв осреднен разход на една относително малка интернет-медия от около 15 хил. лв. на месец, колко трябва да е приходът от този информационен сайт, за да се покрие разходът, да се отчисли за данъци и да остане печалба, нека всеки сам да си направи сметката…

Повече от ясно е, че рекламите, които се пускат в съществуващите информационни сайтове у нас, далеч не са достатъчни, за да осигурят самоиздръжката им, да не говорим, че някои сайтове нямат абсолютно никакви реклами...

Какво излиза, че един издател, ако притежава информационен сайт – тип: интернет медия, то това е само за ПРЕСТИЖ, или пък ПЕРЕ ПАРИ, защото печалба от такъв тип журналистика е твърде несигурен и краткотраен, ако въобще се реализира, както видяхме!

Защо обаче родните бизнесмени толкова се натискат и надпреварват да притежават медии, след като очевидно от такива не се печели, или ако се печели, то това никак не е стабилно…!?
На първо място, медията дава престиж, но освен това, тя е и начин за реална ТЪРГОВИЯ С ВЛИЯНИЕ. Също така една медия може да бъде корпоративен лост за натиск, или ПОЛИТИЧЕСКИ ИНСТРУМЕНТ, за създаване на определено „НАЛЯГАНЕ” в политиката там, където то е необходимо…! А съществуват също така и твърде съмнителните договори за „медийно партньорство”…, което какво ще рече не е ясно, нали медиите така или иначе отразяват актуални събития, за какво са тези договори, които гарантират на практика същото…!?

Ами, ето от къде идват парите…!

Е, какво излиза, че да имаш „чиста” медия у нас не е добър бизнес… И все пак, бизнесът си пазарува медии, което идва да покаже, че по този начин се извършва определен вид търговия, която няма нищо общо с правото на обществото да бъде информирано и правото на гилдията да търси и безпристрастно да отразява новини…! С една дума, говорим за ПАЗАР, а не за „идеалистични клишета”…!


Не, не откриваме топлата вода, само разсъждаваме, пък кой знае, може и да не сме прави,..или пък не…! 

За sbj-bg.eu

Няма коментари: