В края на месец юни, стана ясно, че
собственикът на една средна по обем медийна група, продава бизнеса си. Групата
е обединена под едно общо име, но всяка от отделните медии има отделно име.
Справка в Търговския регистър
показва, че на 13 юли 2015 г. е вписано ново обстоятелство, което обаче касае
не собствеността на фирмата, а само промяна в Съвета на директорите. От същата
дата е заличена друга фирма, която е била посочена като управляваща в Съвета на
директорите на първата фирма. Въпросната е била собственост на брата на един
бивш финансов министър. Същата медийна група вече не се представлява от нейния
собственик, а от нов човек, НО капиталът на 100% остава в ръцете на стария
собственик.
Понеже ни е ясно, че без да посочваме имена и конкретни
фирми, няма как да обясним нещата по-ясно, нека да прецизираме и обобщим!
Става дума за това, че една фирма
притежава три медии. При настъпилата промяна, не се продава фирмата –
собственик на въпросните медии, а се продават само медиите. С една дума,
марката на медиите отива в ръцете на друг медиен магнат, а формално старата
фирма променя само състава на Съвета на директорите.
Или ако още трябва да сведем нещата
до прости изводи – продават се медии, но фирмите, които ги управляват не се
продават, така медиите се въртят от ръка на ръка, без да е ясно, кой точно стои
зад съответната медия.
Това на пръв поглед за някои
вероятно са просто търговски хватки и те са такива, само дето касаят процеса на
информиране. Едно е медията да е в ръцете на лицето Х, друго е тя да е в ръцете
на лицето У. Това е така, защото двете лица имат различни лица, различни
профили, различни цели, модели на бизнес взаимоотношения и различен морал,
дори.
Ето това е схемата да продажба и
преразпределяне на медийния пазар у нас, без това да води до реална
административна промяна на собствеността.
С една дума, медиите се продават и
купуват, но това не може да се проследи през официалния регистър – Търговския.
Там се отразяват само формални промени в Съветите на директорите, но реалните
промени, които стоят зад тези формалности, са само загатнати.
Човек трябва да познава реалните
собственици и да има вътрешна информация, за да бъде напълно наясно, как става
реалната продажба и кой стои зад съответната медия.
Ето това имено е порочната
практика, с която собствеността на медиите се крие. Полезно би било например,
една промяна, която задължава медиите да се регистрират като конкретни фирми, с
имената на самата медия. Тогава промяната в собствеността, ще се регистрира
реално в Търговския регистър и промените в Съвета на директорите няма да прикрива
действителните собственици.
Това със сигурност ще доведе до
по-голяма свобода на словото, защото когато собствеността е ясна, ще е ясна и
позицията на съответната медия. Иначе, под топлото прикритие на мимикрията, се
вършат откровени безобразия и процесът на информация се изкривява до фазата на
дезинформацията, която в родните условия представлява една тиха хибридна война
на отделни икономически гиганти – били те юридически, или емблематични
физически лица.
За sbj-bg.eu
Няма коментари:
Публикуване на коментар