Предстояща инвестиция
Венцислав Жеков
До 15 юли ще бъде създаден
надзорен комитет, който ще се представлява
от по двама представители на България,
Турция и Катар. В рамките на периода до
20 септември, комитетът трябва да разработи
статута и правилата за работа на бъдещата
компания, която трябва да бъде създадена
през октомври, съгласно бизнес-плана и
тригодишната бюджетна рамка, която ще
се разработи в този период. Това каза
във вторник министърът на регионалното
развитие и благоустройството Лиляна
Павлова, след среща на експерти от трите
държави, на която е било обсъдено
изграждането на скоростния път от Русе
до Свиленград.
По отношение на
финансовото изпълнение на проекта
България категорично е заявила, че няма
да има ангажимент, освен за извършване
на всички очуждителни процедури и
издаване на разрешенията за строеж.
Бъдещия концесионер, или фирмата, избрана
на принципа на публично-частното
партньорство, ще има ангажимент да
заплати разходите по изграждането и
поддръжката на целия път. Ще има тол-такси,
но не в смисъла, в който сме свикнали да
я възприемаме. Тя може да бъде GPS-базирана,
а може да бъде базирана и на всякаква
друга система.
Форумът беше продължение
на срещата на високо ниво между премиерите
на България, Турция и Катар, която се
състоя на 24 май. Тогава бяха очертани
детайлите и бяха постигнати принципните
съгласия. Получих мандат от МС за
преговори и реализацията на проект на
скоростен път между Русе и Свиленград
на принципа на публично-частното
партньорство.
Бяха потвърдени
официалните позиции на трите държави
за създаването на бъдеща компания, която
да започне предпроектните проучвания
и финансово-икономическия анализ за
проектирането, изграждането и
експлоатирането на този бъдещ скоростен
път, отбеляза Павлова.
И в надзорния комитет,
и в бъдещата компания, не се ограничаваме
само до пътя Русе-Свиленград. Съгласихме
се и за втори ангажимент, според който
ще бъдат разглеждани минимум три
алтернативни трасета. Едно от тях е
пътят между Бургас и Варна и пътят от
Варна през Шумен за Русе. Създадохме
мандат на групата и на компанията, да
правят предпроектни проучвания и анализи
за всякакви други инвестиционни и
инфраструктурни проекти, без да
ограничаваме по някакъв начин техния
обхват, но и без да ги предефинираме на
този етап, подчерта регионалния министър.
Две от алтернативите
са трасета през Върбишкия проход и през
Шипка. Експертите от Катар не познават
спецификата на територията и на
републиканските пътища, поради което
те не са предложили конкретен маршрут.
Били са им предоставени само данните
за пътя от Русе, през Велико Търново,
проходът на Републиката и до Свиленград,
където ще свършва и съществуващата
магистрала от Истанбул до Свиленград.
Експертите от Турция са предложили
алтернативен маршрут който като концепция
минава по ново трасе-през Върбишкия
проход, Шумен и до Русе.
Към крайната дата 20
септември трябва имаме всички документи,
които да са и юридически съгласувани.
Основният документ е меморандум за
разбирателство между правителствата
на трите държави. По този начин ще се
потвърди волята за изграждането на този
път. С този меморандум ще бъде създадено
съвместното тристранно дружество, което
ще възлага предпроектните проучвания
и ще извърши анализ по разходите, отбеляза
в заключение Павлова.
Няма коментари:
Публикуване на коментар