понеделник, 25 юни 2012 г.

10 концесионирани проекта ще донесат инвестиции от 1 млр. лв.


Снимка: segabg.com


Икономика

Транспортна инфраструктура


Венцислав Жеков

Към настоящият момент на концесия са предоставени 10 транспортни инфраструктурни обекта. Разчетите показват, че те ще донесат на държавата инвестиции от над 1 млр. лв. Сред предоставените и вече концесионирани обекти са и двете летища във Варна и в Бургас, които въпреки, че в първите няколко години на концесията си, вероятно и заради кризата, и заради някои административни пречки, не успяха да започнат да реализират инвестиционната си програма с необходимите темпове, вече са добър пример. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. По думите му, двете летища са набрали темпове и са започнали реално да реализират инвестиционната си програма. Та включва нова писта и два терминала, които са в процес на изграждане.
В момента се подготвят процедури за няколко важни обекта, които се надявам да привлекат чуждестранни инвеститори. Летище „София“ се нуждае от стратегически инвеститор, като целта е то да стане, колкото е възможно по-силно регионално летище. За предоставяне на концесия се подготвят и редица пристанищни терминали-Бургас, Русе, Видин, Лом, Никопол и Тутракан, подчерта министъра. Той добави, че се работи по предстояща концесия на пристанището във Варна. Стартирали сме и няколко процедури за отдаване на концесия на ж.п. гари. В момента се прави анализ за летище „Пловдив“, а летищата в Русе и Горна Оряховица са в отворена процедура по концесия, добави Московски.
Министърът съобщи още, че сме дали всички необходими документи на инвеститорите от Катар и те си правят анализи и разчети. Доколкото ми е известно, те не се интересуват само от летище Балчик, по-скоро ги интересува пакет от терен, летище, възможност за яхтено пристанище. Теоретично сме в състояние да им предоставим това. В момента, в който кажат точно какво ги интересува, ще направим всичко възможно да отговорим на техните инвестиционни очаквания, увери министърът.
Пловдивската гара е пред финализиране на предконцесионния анализ, предстои Варна и във връзка с възможностите да финансираме по оперативна програма, ще преценим, кои гари още да бъдат пуснати на концесия, подчерта Московски. Той съобщи че има има бюджет в размер на почти 30 млн. евро и той ще бъде необходим за София, Бургас и Пазарджик. Ако на база тръжни процедури остане резерв от тези пари по коридора ще се включат и други гари, като например Стара Загора и други, които могат да бъдат финансирани на коридорния принцип. Което не можем да финансираме с тези средства, бихме могли да ги предложим на концесия, допълни Московски.

Няма коментари: