Прави впечатление, че българските
патриарси не се титулуват с номер, както е например при другите православни
църкви. Ето да вземем, вселенският патриарх Вартоломей е І-ви, атинският
архиепископ е ІІ-ри, предищният руски
патриарх Алексий също беше ІІ-ри, а нашите са без номера.
Това на пръв поглед озадачава,
защото дори и да са първите с това име, които се явяват предстоятели на
поместната ни православна Църква, то защо не се титилуват с І-ви, както е
например вселенският патриарх, а и други първойерарси на поместни православни
църкви!? Първи като пръв между равни е наистина вселенският, но има и други
първойерарси, на други поместни църкви, които се титулуват с І-ви, тоест,
искаме да кажем, че І-ви не е прерогатив само на вселенския патриарх и не
изразява ранг, защото в йерархията на Православието няма първи, а има само един
пръв между равните и това е имено вселенският патриарх. Другата номерация е
израз на древност и приемствена последователност!
Направихме справка в списъка на първойерарсите
на Църквата ни и ето какво установихме: Проверихме преславските и търновските патриарси, както и епископите-първойерарси от 865 до 879 г., архиепископи – от 870
до 919 г., патриарси от 919 до 1018 г., пак патриарси от 1186 до 1393 г., ккто
и екзарси от 1872 до 1915 г. и намерихме съвпадение на имена на първойерарси
само в графата за наместник-председатели на Светия Синод от 1915 до 1945 г.
Тук се споменава името на митрополит Максим – 1850-1938 г., който е наместник-председател на Св. Синод от
20 октомври 1921 г. до 28 март 1928 г. Има и още едно съвпадение на име и то е на митрополит Неофит-1868 – 1971 г., /така е посочено в справката, вероятно е
починал на пеклонна възраст – над 100 г. !/, който също е наместник-председател
на Св. Синод в периода 4 май 1930-15 октомври 1944 г. Липсват съвпадения на
имена и при българските екзарси от 1945-1948 г., както и при
наместник-председателите на Св. Синод в периода 1948-1953 г.
Иначе казано, само двама от първойерарсите
на Църквата ни са с имена като патриарсите ни от ново време, след
възстановяването на патриаршията през 1953 г. и това са митрополитите Максим и
Неофит, каквито са и имената на предишния български патриарх и настоящия. Нито
патриарх Максим обаче, нито пък настоящият патриарх Неофит, носят титула ІІ-ри,
след името си. Да, митрополитите с тези имена са били наместник-председатели,
но на практика са представлявали еднолично първойерархичността, така, както
днес това се представлява от патриарх Неофит. Това е достатъчно основание днес
нашият патриарх да носи официалния титул „Български патриарх Неофит ІІ”.
Но, да речем, че се сметне, че
наместник-председателят не е достатъчно равен по ранг на „пълноправния”
патриарх, то тогава днес титула на патриарха ни можеше да е поне „Български
патриарх Неофит І”! Да, ама и така не е, както виждаме.
Защо е това положение потърсихме
мнението на богослови, които ни обясниха, че причините са няколко. Първо,
според тях, номерацията би следвало да я има, защото нашата патриаршия е древна
и е законно призната още от 927 г. Няколко пъти обаче Патриаршията ни е била
понижавана и закривана, както е по време на византийската власт у нас и по
време на османското владичество.
По време на османското владичество гръцките
архиепископи на Охрид са се титулували „Патриарх Български”, което очевидно е било въпрос престиж! Това е
съществуваща титла от историческа гледна точка и тя е напълно легитимна.
Стигнало се е до там дори, че самият Вселенски патриарх е забранявал така да се
титулуват архиепископите на Охрид, което е доказателство за автентичността на
информацията, защото има запазени писма с тези забрани!
Формално нашата патриаршия е
възстановена едва през 1953 г. Тогава патриарсите ни не поставят номерация след
името си и при първия патриарх Кирил, и при следващия Максим, а и днес, при
патриарх Неофит, което издава липса на самочувствие. При румънците например,
тази традиция липсва, защото те са смятани за много нова патриаршия, за да има
номерация и последователност. Но нашата патриаршия е от Х в., а не от преди 200
години!
Въпреки че Печката патриаршия е
възстановена от великия везир Соколлу Мехмед паша, това се счита и приема за
легитимен акт, когато обаче турският султан възстановява българската Църква
като Екзархия, това не се приема за легитимен акт. В задачата се пита, защо
решението на султана е нелегитимно, а на великия везир е легитимно и що за
двоен стандарт е това…!?
В Устава на БПЦ, приет от VI-тия Църковно-народен събор на 11 декември 2008 г. е записано в чл. 1, ал. 3: „Самоуправляващата
се Българска православна църква – Българска Патриаршия е правоприемник на
Плисковската архиепископия, Преславската патриаршия, Охридската архиепископия,
Търновската патриаршия и Българската екзархия. Тя е единна и неделима.”.
Следователно, след като е
правоприемник на всичките преди нея църковни, православни администрации, тогава
защо патриарсите ни Максим и Неофит днес, не са съответно „Максим ІІ-ри” и „Неофит
ІІ-ри”, след като двамата са „правопремници” на двамата първойерарси – наместник-председатели
на Св. Синод - митрополит Максим и митрополит Неофит от първата половина на ХХ
век, които въпреки, че са били наместник-председатели, се явяват преки
предшественици на днешните, по силата на действащия понастоящем Устав на БПЦ…!?
Оказва се, че правоприемничество
има, ама само административно, на хартия и като организационна структура, а
като първойерархичност правоприемничество липсва, защо…? Защо едното го има, а
другото се пренебрегва?
Ето и едно от обясненията на някои
богослови, според които по този начин се демонстрира една напълно излишна и
фалшива скромност от нашата Църква, предимно пред Руската/Съветската
православна Църква. Това е някакво напълно криворазбрано послушание пред
по-големите от нас. Тоест, нашата патриаршия се признава за млада патриаршия, а
не за „древлепросияла”, ако може така да се каже, защото все пак нашата
патриаршеска организация е от Х век и въпреки понижаване и закриване,
патриаршеското достойнство не е губено безпричинно, а под натиск, заради войни
и завладяване, за което не ние и Църквата ни носим вина, а това е просто лошо
стечение на историческите обстоятелства.
И заради това, че сме били нападани
и заличавани като държава, още веднъж се самонаказваме, като сами си понижаваме
и Църквата, която е древна и напълно легитимна патриаршия още от Х век…!
Руската патриаршия например е много
по-нова от нашата, но техният патриарх Алексий
си носеше титула ІІ-ри, а нашата, която е по-стара с векове, не може да
си позволи да прибави в титула на патриарха си и номер, което е признак преди
всичко за достойна древност…!
Това демонстрира липса на
самочувствие, криворазбрано уважение към „големия съветски брат”, да признаем,
че ние сме след тях, което не е вярно! Защо се срамуваме да кажем на руснаците,
че именно ние сме им дали и вярата, и писменото слово…!? Да, „големият брат” се
дразни от такива напомняния, но историята и историческата истина си е
автономна!
Светите братя Кирил и Методий са
изпратени от император Михаил ІІІ именно в България, а не в Киевска Рус, която също я има по това време, защо, защото очевидно е преценено, че имено тук е
по-добрата почва за развитие на това дело, а не в Киевска Рус! Факт, който не
може да се оспори от никого!
И така, до кога ще се правим на недоощипани
девици и няма да заявяваме ясно, високо и отчетливо, че ние сме древна
патриаршия, която има своето достойнство и която има право да номерира своите
първойерарси, не формално и не за друго,
а заради това, че имаме напълно достатъчна древност, което е израз и на
достолепие, но и на уважение от една страна към патриарсите, а от друга – към вярващия народ и към историческата справедливост!?
За фейсбук-групата "Православни новини"
Няма коментари:
Публикуване на коментар