Много и най-различни
са рекламите и предложенията за пътуване на наши сънародници-емигранти през
миналия век до България. Почти всички вестници на емиграцията ни са изпълнени с
рекламни съобщения, но най-много те са в може би най-популярния български
емигрантски вестник „Народен глас”.
„United States Lines” предлагат намалени
цени до София за 203,50 долара, през Шербур.
Съобщението е от петък, 9 юли 1926 г. и буквално гласи: „…Планирайте от сега да
вземете участие в специалната екскурзия до Вашето родно отечество с парахода „Джордж
Вашингтон”, който потегля на 4 август, или пътувайте с Вашите сънародници с
парахода „Президент Рузвелт”, който потегля на 11 август. Удобствата на всички
параходи на „Юнайтед Стейтс Лайнс” са всеизвестни. Вие ще намерите шроки кабини,
широка куверта и предоволно хубава храна”.
„Кюнард лайн” също предлага заминаване
от Ню Йорк всяка сряда, като пътят продължава по-малко от шест дена през
океана. До България се стига на практика общо за десетина дена. Третокласните
кабини са за двама, четирима и шестима пасажери. Навсякъде в рекламите
специално се обръща внимание на храната.
Като се има предвид, че пътуването
трае с дни, очевидно съхраняването на хранителните продукти се оказва проблем,
което пък от своя страна води до търсене и намиране на все по-модерни начини за
хладилни машини, които да позволяват храните да са свежи, за да се достави още
по-голямо удоволствие на пътниците.
Самите собственици на параходни
агенции, за продажба на прословутите „шифкарти”, или билети за параходите,
проявяват една самоинициатива. Те сами пропътуват разстоянията с параходите и
до България, за да могат да дадат по-пълна и точна представа на своите потенциални
клиенти за това, как протича пътуването, какво трябва да знаят за него, какво
да носят, как да се подготвят, от какво да се пазят и как въобще да организират
престоя си на кораба, а и след това, докато стигнат до родината си.
Това е очарователен начин да спечелиш
наистина честно клиенти, с допълнителна услуга, която предлагаш, а именно – лично
консултиране!
Ето какво съобщава собственикът на
такава агенция - Васил Попстефанов: „…Чест имаме да известим на почитаемата
имиграция в Съединените щати и Канада, че Стойно Стефанов в Ню Йорк се завърна
от дългата обиколка из Европа, като проучи пътя и начина за пътуването, което е
от голям и важен интерес за желаещите да заминат за родния край…”.
Агенцията на П. Д. Василев
съобщава, че когато ще се пътува, пасажерите трябва да се явят в офиса, да не
разговарят с никого, за да не бъдат „продадени”, тоест, за да не бъдат
подведени по някакъв начин или излъгани с нещо. Очевидно случаите с измами са
били зачестили, коекто налага и това изрично уточнение, за да бъдат пътниците
по-спокойни, докато се качат на парахода.
Една от най-старите и
най-популярните агенции е така наречената „Македоно-Българска агенция”,
създадена още през 1906 г. Те предлагат също така и напълно легално осигуряване
на разрешение за влизане в САЩ, както и заверка на визи и паспорти.
През 20-те години на миналия ХХ век
компанията „Кюнард Лайн” организира пътуване до България за Коледа. Ето петте
причини, заради които, според компанията, нашенците трябва да участват в тази
екскурзия: „…1. Бързо пътуване от Ню Йорк за България, през Шербур. 2. Широки и
удобни кабини, приятна обстановка и всички удобства. 3. Безплатна услуга от
нашия вещ водител, през целия път от Ню Йорк до София. 4. Прислуга и кухня по
старокрайски обичай. 5. Багаж се чекира до крайната точка на пътуването…”.
Компанията „Уайт стар лайн” също
предлага пътуване за Коледа в онези години. Съобщението гласи: „…Направете едно
пътешествие до дома си с параходите на компанията „Уайт стар лайн” - бързо пътуване, колосални параходи, къс
океански път, през Франция…изобилна храна, затворени частни кабини за двама,
четири и шест човека, атрактивни разхладителни, любезност, удобства…”.
Агенцията на А.Ангелинов в Ню Йорк
предлага и допълнителни услуги, които все повече подобряват пътуванията на
нашенците. Създават се улеснения за заявления за така наречения „пърмит”, както
и редица други административни облекчения.
Всички реклами за пътувания към Европа и
Българя от Америка през първата и втората половина на миналия век са напълно
откровени за всичко, което предлагат, те търсят клиентите си с открити и чисти
предложения, без заобикалки и без да ги подвеждат. Затова, всеки, който е
избирал такова пътуване, било за Коледа, било – просто регулярно пътуване, е
спокоен, че е в сигурни ръце, на свои сънародници, които ще се погрижат за него
и той ще остане доволен от пътуването си до родния край.
ВЕНЦИСЛАВ
ЖЕКОВ
кореспондент
на вестник „България” в София
Репродукции
архив на автора.
Няма коментари:
Публикуване на коментар