„Голяма екскурзия до България през
Шербург, с парахода „Беренгария”…”, организира транспортната фирма „Кюнард
лайн”. Това гласи съобщение в емигрантския български вестник „Народен глас”.
Параходите, с които нашенците пътуват от и към Америка са много, но
„Беренгария” е един от по-известните, особено в ранниия период – самото начало
на новия ХХ век. Параходът тежи 52 226 тона. Построен е през между 1910 г.
и 1912 г., а първото му пътуване е: Хамбург - Саутхямптън – Шербург – Ню Йорк.
През 1922 г. параходът е преоборудван за превоз на горива. На 3 март 1938 г. на
борда му избухва пожар и щетите са огромни.
За първа класа в „Беренгария” са
осигурени 700 места, 600 – за втора класа и 940 – в трета класа. 1750 са
местата за пътническата четврърта класа. Персоналът на парахода наброява повече
от 1000 души. На борда са изградени зиключително модерни за времето си салони,
чайни, ресторанти и специализирани заведения за хранене – грил-хаус и бална
зала, кафе-веранда, спортна зала и бани.
Апартаментите и салоните вече са
по-обширни и отговарят на модерните тенденции в строителството на такива
параходи. Помещенията са осветени с електрически крушки, има също отопление и
вентилация, както и сигнално-известителна система. Освен изграденото парно
отопление, новост е предвиденото допълнително електрическо отопление. Изградена
е също и вентилационна система за чист въздух за всяка стая.
Спасителните лодки са предвидени
така, че да могат всички на борда да се качат в тях, ако това се наложи,
разбира се!
Противопожарната система е много
модерна и е създадена по съвременните за времето изисквания за безопасност. През
нощта и в мъгла всички врати се затварят херметически, за по-голяма сигурност.
Кабините и стаите за персонала са така изградени, че всеки да е възможно
най-близо до работното си място, за да може бързо да реагира при необходимост.
Това е модерният за врмето „Беренгария”.
Екскурзията до България с парахода
е организирана от „Кюнард лайн” и по-конкретно от г-н Вукович, от нюйоркският офис на
компанията. Именно фирмата се грижи за приятното пътуване, като поема
ангажимент за багажа на пътниците и целия им престой, а от тях се очаква само
да са спокойни и да се забавляват на борда!
Не по-малко известен е и параходът
„Императрицата на Ирландия”. Това е корабът, който за съжаление остава в
историята със своето 96-то пътуване, когато потъва в река Сейнт Лорънс-Канада,
след като се сблъсква с норвежкия кораб, превозващ въглища „Storstad”, което се
случва в ранните часове на 29 май 1914 г. От 1477 души на робда,
1012 загиват. Смъртноста е най-голямата до тогава в историята на канадското
корабоплаване.
„Императрицата на Ирландия” е
построен от by Fairfield Shipbuilding and Engineering, в Шотландия. Пуснат е на
вода през 1905 г. Параходът има параход-„сестра”, който се казва „Императрицата
на Британия”. В „Императрицата на Ирландия” можели да се
настанят 1542-ма пасажери в четири отделни класи. В първа класа можели да се
настанят 310 пътници. 468 били местата за втора класа.
Един от популярните кораби,
превозвали и емигранти към и от Новия свят е и параходът „Финландия”, който
плавал под американски флаг. Той е построен през 1902 г. за компанията „Red
Star Line”. По време на Първата световна война той служи като транспрот за американския военноморски флот. Той служи
също и като допълнитлен кораб за търговските морски връзки на САЩ и за
компанията „Red Star Line”. Пътува също и от името на компаниите: „White Star
Line”, „Panama Pacific Line” и „American Line”. „Финландия” се движи главно от
Ню Йорк до Обединеното Кралство, Белгия и Италия, както и обратно. За кратко
пътува и от Ню Йорк до Сан Франциско. През 1912 г. параходът „Финландия” е
избран да транспортира Американския олимпийски комитет и отбора за участието в
летните олимпийски игри в Стокхолм. През 1917 корабът извършва също и пет
презокеански пътувания, превозвайки военни части и техника. При третото си
пътуване е торпилиран от вражеска подводница, но успява да се добере до
пристанището за ремонт.
След войната параходът „Финландия” се
завръща в търговския флот и пътува между Ню Йорк и Европа чак до 1923 г. След
това отново започва да пътува между Ню Йорк и Сан Франциско. „Финландия” е
даден за скрап през 1928 г.
Това са само три от поредицата
параходи, които и нашите сънародници ползват в пътя си към Новия свят, където
търсят нова надежда за себе си и семействата си. За съжаление, не са много „живите”
спомени за тези пътувания, почти няма снимки, първите са от 30-те години на
миналия век. Въпреки това, тези пътувания остават в историята като едно
мини-преселение на хора, които преследват своите мечти далеч зад океана. А
корабите, с които се осъществяват тези пътувания са емблеми за новаторство,
лукс, практичност и техническа прецизност!
ВЕНЦИСЛАВ
ЖЕКОВ
кореспондент
на вестник „България” в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар