петък, 20 януари 2017 г.

„КЮНАРД ЛАЙН” ОРГАНИЗИРА ПАРАХОДНА ЕКСКУРЗИЯТА ДО БЪЛГАРИЯ

„Голяма екскурзия до България през Шербург, с парахода „Беренгария”…”, организира транспортната фирма „Кюнард лайн”. Това гласи съобщение в емигрантския български вестник „Народен глас”. Параходите, с които нашенците пътуват от и към Америка са много, но „Беренгария” е един от по-известните, особено в ранниия период – самото начало на новия ХХ век. Параходът тежи 52 226 тона. Построен е през между 1910 г. и 1912 г., а първото му пътуване е: Хамбург - Саутхямптън – Шербург – Ню Йорк. През 1922 г. параходът е преоборудван за превоз на горива. На 3 март 1938 г. на борда му избухва пожар и щетите са огромни.

За първа класа в „Беренгария” са осигурени 700 места, 600 – за втора класа и 940 – в трета класа. 1750 са местата за пътническата четврърта класа. Персоналът на парахода наброява повече от 1000 души. На борда са изградени зиключително модерни за времето си салони, чайни, ресторанти и специализирани заведения за хранене – грил-хаус и бална зала, кафе-веранда, спортна зала и бани.

Апартаментите и салоните вече са по-обширни и отговарят на модерните тенденции в строителството на такива параходи. Помещенията са осветени с електрически крушки, има също отопление и вентилация, както и сигнално-известителна система. Освен изграденото парно отопление, новост е предвиденото допълнително електрическо отопление. Изградена е също и вентилационна система за чист въздух за всяка стая.

Спасителните лодки са предвидени така, че да могат всички на борда да се качат в тях, ако това се наложи, разбира се!

Противопожарната система е много модерна и е създадена по съвременните за времето изисквания за безопасност. През нощта и в мъгла всички врати се затварят херметически, за по-голяма сигурност. Кабините и стаите за персонала са така изградени, че всеки да е възможно най-близо до работното си място, за да може бързо да реагира при необходимост. Това е модерният за врмето „Беренгария”.

Екскурзията до България с парахода е организирана от „Кюнард лайн” и по-конкретно от  г-н Вукович, от нюйоркският офис на компанията. Именно фирмата се грижи за приятното пътуване, като поема ангажимент за багажа на пътниците и целия им престой, а от тях се очаква само да са спокойни и да се забавляват на борда!

Не по-малко известен е и параходът „Императрицата на Ирландия”. Това е корабът, който за съжаление остава в историята със своето 96-то пътуване, когато потъва в река Сейнт Лорънс-Канада, след като се сблъсква с норвежкия кораб, превозващ въглища „Storstad”, което се случва в ранните часове на 29 май 1914 г. От 1477 души на робда, 1012 загиват. Смъртноста е най-голямата до тогава в историята на канадското корабоплаване.

„Императрицата на Ирландия” е построен от by Fairfield Shipbuilding and Engineering, в Шотландия. Пуснат е на вода през 1905 г. Параходът има параход-„сестра”, който се казва „Императрицата на Британия”. В „Императрицата на Ирландия” можели да се настанят 1542-ма пасажери в четири отделни класи. В първа класа можели да се настанят 310 пътници. 468 били местата за втора класа.

Един от популярните кораби, превозвали и емигранти към и от Новия свят е и параходът „Финландия”, който плавал под американски флаг. Той е построен през 1902 г. за компанията „Red Star Line”. По време на Първата световна война той служи като транспрот  за американския военноморски флот. Той служи също и като допълнитлен кораб за търговските морски връзки на САЩ и за компанията „Red Star Line”. Пътува също и от името на компаниите: „White Star Line”, „Panama Pacific Line” и „American Line”. „Финландия” се движи главно от Ню Йорк до Обединеното Кралство, Белгия и Италия, както и обратно. За кратко пътува и от Ню Йорк до Сан Франциско. През 1912 г. параходът „Финландия” е избран да транспортира Американския олимпийски комитет и отбора за участието в летните олимпийски игри в Стокхолм. През 1917 корабът извършва също и пет презокеански пътувания, превозвайки военни части и техника. При третото си пътуване е торпилиран от вражеска подводница, но успява да се добере до пристанището за ремонт.

След войната параходът „Финландия” се завръща в търговския флот и пътува между Ню Йорк и Европа чак до 1923 г. След това отново започва да пътува между Ню Йорк и Сан Франциско. „Финландия” е даден за скрап през 1928 г.

Това са само три от поредицата параходи, които и нашите сънародници ползват в пътя си към Новия свят, където търсят нова надежда за себе си и семействата си. За съжаление, не са много „живите” спомени за тези пътувания, почти няма снимки, първите са от 30-те години на миналия век. Въпреки това, тези пътувания остават в историята като едно мини-преселение на хора, които преследват своите мечти далеч зад океана. А корабите, с които се осъществяват тези пътувания са емблеми за новаторство, лукс, практичност и техническа прецизност!

ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ

кореспондент на вестник „България” в София




Няма коментари: