Снимка: |
Учебниците по история учебниците са
една от темите в образованието, която винаги е актуална. Казват, че историята
се пише от победителите, а кой пише учебниците по същата тази история? Пишат я
професори, учители, тоест - университетски и училищни преподаватели.
До тук добре, защото учебниците за
средния курс на образование по история трябва да се пишат не само от професори,
но и от учители, защото професорите имат друг поглед към историята, но най-вече
– към методологията на преподаването й. Едно е да преподаваш на студенти,
съвсем друго е, да преподаваш на ученици! И за да не бъдем голословни, трябва
да приведем един пример.
До неотдавна студентите в четвърти
курс на обучение по история в университетите в България учеха по профила
„Най-нова обща история” по учебник по история за 10-ти клас за средното
училище. Въпросният учебник беше писан от професор. Ето тук е проблемът, не е
нормално учебен материал за студенти да бъде преподаван като съдържание и
методология в средното училище!
Учебниците по история обаче са и
тръба, по която може да тече чиста идеология. Казват, че за едно историческо
събитие е необходимо да минат поне сто години, за да се превърне то в част от
науката история. Има обаче една опасност, дори и след този период, който
впрочем не се спазва така стриктно, даден исторически феномен да се окаже
идеологически подплатен в процеса на преподаването!
Това е и причината, поради която,
когато се пише един учебник по история, тя трябва да се прецежда през обективната
истина, такава, каквото е, а не каквато бихме искали да е. Това е трудно и
именно поради този факт е необходимо учебниците да се пишат от колективи, които
да се саморегулират, а едва след това да се минава пред комисия, която да оцени
безпристрастно труда под формата на проекто-учебник. Иначе рискуваме да тече
един напълно безсмислен труд, който да оправдава усилия, които обаче са ненужни
на никого.
Учебникът по история трябва да е
справочник, да провокира, а не да модулира, да поставя сравнения, а не да
предоставя твърдения. Именно заради това е толкова специфично да се напише
учебник по история на период, който дори не е от най-новата епоха, а касае, да
речем, Възраждането ни, или пък османското владичество.
Терминологията също е важна, защото
децата не бива да бъдат бомбардирани с термини и специфики на научни теории, а
трябва да бъдат поставяни в ситуация те сами да вземат решения, като по този
начин се вживяват в роли и сами достигат до изводи. Това е процес на
стимулиране на мислене, а не - сугестия на готови щампи.
Заради това и мястото на учителя по
история е толкова важно, защото, ако при химията, смесването на две вещества
води до появата на трето, а в математиката сборът на 2 и 2 обикновено дава в
резултат - 4, то в историята, коментарът, оценката и изводът от даден
исторически феномен може да са различни, в зависимост от идеологическия профил
на учителя, неговия социален бекграунд, морални устои, ценности и дори и
религиозни убеждения.
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар