„На летището в Истанбул „пристигна
един голям пасажерски аероплан с един пилот и 17 пасажери, цивилни и военни,
които избегали от България при много чудни обстоятелства. Според разказите на
пасажерите, аеропланът потеглил от Варна за София. Противокомунистите заявили,
че тургат ръка на аероплана и в резултат се завързало сражение, в което
пилотът-комунист е бил убит и един запасен офицер-авиатор поел кормилото на
аероплана и потеглил за Цариград.”
Това е част от съобщение в един от
най-четените български емигрантски вестници в САЩ – „Народен глас” от лятото на
1948 г. Историята, която вестникът предава телеграфно е много по-дълбока и още
по-вълнуваща и става достояние на широката читателска публика, благодарение на
сайта www.krumblagov.com.
Става дума за празник на
българската авиация, който се отбелязва на 9 юни 1948 г. – една година от
началото - пускането на първата редовна, пътническа линия СофияБургас. Тогава
се открива летище Варна, а датата е 30 юни 1948 г.
По този повод в морската ни столица
със самолет “Юнкерс52” пристига началникът на дирекция “Въздушни съобщения”
полковник Борис Ганев. За обратния курс към София в самолета се качва и
запасният полковник Страшимир Михалакев, който е бивш летец и колега на Ганев. Те са служили
заедно, но не са близки приятели, защото шефът на гражданската авиация е бил
политически емигрант в Съветския съюз, който се завръща се страната ни едва
през 1945 г.
Михалакев пък е твърде подозрителен
за комунистическата власт, защото е бивш царски офицер, който е специализирал в
Германия по времето на управлението на Хитлер, което за комунистите е твърде
противоречиво и е достатъчен повод да се снеме доверието от него. Именно поради
този факт, само на 39 годишна възраст, Михалакев е отзоваван от поста си на
военен аташе в Букурещ. След това е пенсиониран, въпреки, че е достатъчно
подготвен и образован, завършил е дори военна академия.
Михалакев измисля план, за да се
спаси от комунистическата власт и пътуването от Варна до София му дава този
уникален шанс.
В самолета, с който пътува
Михалакев, постепенно се качват и другите, които участват в „заговора”. Всички
се правят, че не се познават и не общуват, за да не събудят подозрение.
Самолетът излита точно в 16,48 ч., повече
от половината пътници са сред така наречените „заговорници”. Малко след 5 ч.
следобед, когато прелитат над град Ямбол, „заговорниците” вадят пистолетите и
постепенно овладяват властта в самолета.
Страшимир Михалакев, който е
нарочен за главен организатор на събитията, тръгва към пилотската кабина. Борис
Ганев е тежко ранен с два куршума в корема, а командирът на самолета Любен
Шороплов е принуден да поеме курс към Турция. Самолетът с бегълците каца на
летище Ешеликьой, където ги очакват представители на властта и линейки за
ранените.
Очаквано, отвличането на самолет предизвиква
дипломатически скандал, но предимно извън България, а в родината ни всичко е
потулено, при това за дни, както се прави в подобни ситуации занапред и години
наред.
Телата на пострадалите са предадени
на българските власти, а по време на погребалната церемония Георги Димитров
лично носи един от ковчезите, като по този начин се подчертава съпричастността
на властите в София към мъката на близките на загиналите и случаят се превръща
в политическа демонстрация и манифестация на озлоблението към Запада и
демократичните устои на капиталистическия свят, който е заклеймяван от новата
власт в България, която е вярна на Съветския съюз и налагания от него модел на
световен пролетарски поход.
Българското правителство, очаквано,
разбира се, иска похитителите да му бъдат предадени на основание на конвенция
от 1929 г. Целта е била те да бъдат осъдени в България и по всяка вероятност да
бъдат ликвидирани. На съдебен процес в Истанбул обаче българите са оправдани
като политически бегълци, действали при самоотбрана.
Искането на българското
правителство е предадено в кратко съобщение в емигрантския български вестник в
САЩ - „Народен глас”, който за последно се печата до края на същата 1948 г.
Похитителите на самолета в България
веднага са очернени, по образец на
подобни действия в съветска Русия. Те са определени като „комарджии”, не са
пропуснати дори и жените им, които са наречени „тайфа хайлайфни дами”, а пък
самият Михалакев е определен като „развратен тип”.
В самолетите от България властите
вече поставят свой доверен човек от тайните служби, който евентуално да реагира
при подобни проблемни ситуации, от каквото и да е естество. Местата им са
винаги най-отзад, за да могат да наблюдават салона на самолетите и да реагират
своевременно. Уволнени са и много летци, защото са заподозрени, че не са
напълно лоялни на новата власт в страната.
Това е историята на една група
българи, които намират оригинален и сигурен начин, за да се спасят от лапите на
пълзящия комунизъм в България, в годините след 1944 г. Те се превръщат от
заговорници в похитители и на ръба на закона извършват геройство, с което
защитават достойнството си свободни хора.
ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ
кореспондент на вестник
„България” в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар