Снимки на Николай. |
Не, това не е социализъм, не е носталгия по соца,
напротив, това е по-скоро историзъм – стремеж към съхраняване на историята, или
поне на една мъничка част от нея. Желанието e да притежават автобус, макар и
стар, макар и морално остарял, макар и може би на пръв поглед ненужен, но да го
имаш.
Това не е самоцел, това е мечта, това е една
осъществена мечта, която дава смисъл на един живот. Това е една поставена цел,
която е изпълнена, цел, която е материализирала едно детско въжделение – да си
имаш свой собствен автобус, тогава, когато това е невъзможно. При социализма
никой не можеше да притежава „частен” автобус, защото законите не го позволяват
и може би имено заради това тази мечта е толкова силна, защото е толкова
неосъществима, поне в онези години. Заради това, тя не е носталгия по
социализма, а напротив, тя е своеобразно надмогване, да имаш свой автобус,
въпреки, че някога това е било напълно невъзможно!
Той се казва Николай, минал е 40-те си години,
работи в държавна фирма на заплата, далече от автобусите и транспорта и живее в
Пловдив. Да има свой собствен автобус е детската му мечта. Много иска да си купи
"Чавдар" М80 или М81, само че повечето вече са нарязани за скрап.
„Когато ходих
в Шумен видях един М80 или М81 /трудно можеше да се разбере/ в едно село, но в
окаяно състояние - направен на панайрджийско стрелбище, хората от селото ми
казаха,че човека е много проклет и не го ползва, но няма до го продаде, а и
няма шанс да го възстановя - няма части”, споделя Николай в специализиран форум.
Благодари на всички, че не се е намерил никой, който
да му каже: "Добре де, и за какво ти е сега тоя рейс?", този въпрос
би го обидил, би го демотивирал, би го огорчил!
Много хубави „Чавдар”-и са станали на тенджери и
тигани, някои от тях - веднага след като са върнати от...основен ремонт, оказва
се! „Жена ми ми каза, че човек все пак трябва да си преследва мечтите и...взех
кредит, а с кредита - автобуса. С такива автобуси пътувах в детството си и
юношеството си. Както прочетох някъде, те били морално остарели още при
пускането си в производство. Съгласен съм, може и така да е, но това бяха
автобусите на България, това е историята. Хубава, лоша - такава е”, казва още гордият
собственик на „Чавдар”-а.
Обновяването на автобуса върви бавно и поради
финансови причини, но и защото няма резервни части. От някои получава тасове за
колелата. Това придава съвсем друг образ на автобуса.
„Докарах
го
/автобуса бел. на ред./
почти безпроблемно от Шумен до Пловдив. Радиотарът е бил пробит, когато съм го купил, но никой не ми
каза. През целия път постоянно следях водата и въздуха /от по-старите модели е
и няма блокаж на колелата, при проблем с въздуха/, но съжаление температурата
на водата показваше 80 градуса, а всичката е била издухана. На магистралата
просто угасна. Знаех, че купувам нещо старо и бях доколкото мога подготвен. От
Сунгурларе бях купил 10 л. вода, изчаках го около 30 мин. да поизстине, сипах
водата, която, разбира се беше малко, след около 5 км. по новата магистрала
след Петолъчката в посока Пловдив намерих един доста голям гьол. Внимателно без
да го размътвам си взех вода колкото ми трябва и още за из път. Пристигнах без
проблем в Пловдив”, споделя Николай.
Когато виждат
автобуса в КАТ-Пловдив при регистрацията му,
полицаите не могат да повярват,
че е дошъл на самоход от Шумен.
Следват ремонти на двигателя /двигателя е оригинален от
"Шкода РТО"/, ел.част, купето и всичко, докато стане като излязъл от завода.
„Не
знаех, че само аз съм луд. Идеята е да стане образцов социалистически автобус.
Намерих си и перфоратори за билети от 6 стотинки, както и разни други неща.
Автобусът иначе е в движение, технически изправен с минат преглед”,
казва още собственикът на „Чавдар”-а.
Той обещава да вози
всеки мераклия, а се оказва, че има много такива. Таксата е….6 стотинки, разбира се, колкото цената
на билетчето от едво време.
1 коментар:
Златен човек е Ники!Умишлено не е казал, че една сутрин намира автобуса със срязани всички гуми. Новите и смяната -пак зба негова сметка...
Публикуване на коментар