Интронизацията на Максим за патриарх на Българската православна
църква в храм-паметник “Св. Александър Невски”, София 4 юли 1971 г.
|
Възстановяване на българската Патриаршия, май 1953 г. – В средата
се вижда бъдещият патриарх Максим, по това време все още архимандрит.
|
Религия
и комунизъм, това са двете крайности на две ценности системи. Едната е комплекс
от виждания и възприятия, които касаят моралното ни статукво и нравствената ни
извисеност, а другото касае същото, само че с обратен знак.
Религията
и комунизмът не могат да съжителстват при никакви условия и при никакви
обстоятелства, защото самият комунизъм е религия и той не може да вирее
съвместно с друга религия. Комунизмът се самоафишира като вяра, която е точно
толкова актуална в идеологически смисъл, колкото и истинската религия, която
съществува като чиста вяра. Ето заради това двете не могат да съжителстват по
никакъв начин и при никакви условия, те се анихилират взаимно.
Комунизмът
обаче не може да се пребори с религията, защото битката е неравна и би била
предварително загубена. Истинската вяра не може да се изкорени лесно от
съзнанието и от съществото на човека, освен ако той сам не поиска това. Именно
това е ясно в комунистическата среда и тя не се бори директно с религията, а
просто я замества, като се превръща в нейно алтер его, нейна сянка, ерзац.
Силата
на истинската вяра, на религията е видима от това, че едно от най-устойчивите
неща, които българите съхраняват, когато напускат родината си и отиват да
живеят на друго място е именно вярата. Православната вяра е онова, което
най-силно обединява хората извън родината, след родовите връзки, разбира се.
Битовостта
на обществото ни е прословута, тя ни съхранява като етнически общности
навсякъде, където създаваме конгломерати от поселения, независимо, дали това е
в миналото, или в днешно време. И ако в различните исторически епохи родовите
връзки и вярата са си съперничели по различен начин, то това никога не е било
противоборство, а по-скоро – взаимно допълване – конкуренция на ниво не
съпоставка, а единодействие.
Това
е едно от доказателствата, че когато отидат да живеят извън България, нашите
сънародници първо си правят национален
„олтар”, където поставят снимки от България, знамето и …православни икони,
което за тях олицетворява родината, или както гласи онзи исторически български
лозунг – „Бог, цар, отечество”. Ето тук можем да проследим връзката на
религията с родолюбието и родината.
В
същото време, комунистическата система има необходимост от това да подчини
религията, но да не я заличи напълно и тя прави най-успешното – принизява я до
степен на пренебрежителна незначителност. Свещениците са неглижирани, оставени
са без никакви държавни помощи , а в условията на зле прикрити забрани да се
ползват „услугите” им, те са обречени на истинска мизерия и изглеждат именно по
този начин – мършави, нечистоплътни, унизени, аутсайдери на обществото, лузъри,
както бихме казали днес, които при това имат затихваща функция - да утешават в
мъката и да „симулират” при благославяне. Това е ролята и мястото на
свещениците в една комунистическа държава от средностатистически тип.
Монасите,
черното духовенство, те са изолирани по обясними причини, те са си „аутсайдери
по природа”, така че те не са проблем, а една част от тях, които са кариеристи,
лесно могат и биват „хванати” в обръча на тайни полицейски служби които ги обвързват
в схеми по проследявания, шпионаж, доносничество и други подобни „достойни”
дейности. Те имат за цел да пречупят човека, да го превърнат в безгласно
същество, което да изпълнява само и единствено онова, което му бъде заповядано.
Комунистическата система има „авторитет” до толкова, до колкото тя е силно
репресивна и държи в подчинение на практика целия обществен и политически живот
в страната.
Това
обяснява, как една огромна част от висшето духовенство в една държава от
комунистически тип е обвързано по един или друг начин с полицейските служби.
Това е начинът на действие в такава среда – търсиш и намираш „слабото място” на
даден човек, за да го уязвиш и да го направиш зависим от теб, така, че той да
се превърне в безволево създание. Това от някои се обяснява с доброволно
лишаване от собствена воля, за да се изпълни волята на Бог, но волята на Бог
едва ли е превръщането на един човек от личност в безкритична овца!
Именно
истинската вяра, която съхранява българите като етнически идентитет по света, е
едно от нещата, които комунизмът търпи по изключение, НО само търпи...
Наистина,
някои обвиняваха бившия патриарх на Българската православна църква, Максим, че
бил близък на Тодор Живков – последният комунистически диктатор на България, но
Максим по-скоро симулира близост и осребрява относителна независимост на
Църквата в онези години. Разбира се партията не може да допусне пълна
независимост, защото нищо в онези години не е напълно независимо.
И все пак,
поне нямаше открито и масово преследване на вярващи православни християни у нас,
казваме масово, иначе дори и ходенето на църква не се толерираше, особено по
време на големи православни празници, а дори и се инкриминираше като акт на
недопустима собствена воля.
Под
фасадната ритмика на „Панславизма” и приобщаването му към Православието, се
демонстрираше видима привързаност към СССР – най-голямата православна държава,
която беше идеологическия център на комунистическата система. Това на практика легитимираше,
макар и демагогски, все пак съществуването на православна църква у нас в
годините на комунизма.
За вестник „България” - Чикаго/САЩ
Снимки: http://www.lostbulgaria.com/
Снимки: http://www.lostbulgaria.com/
Няма коментари:
Публикуване на коментар