сряда, 29 април 2015 г.

КОГА НОВИНАТА Е НОВИНА?

„Предните и задни лайсни от бронята на лек автомобил “….” са откраднати в нощта на понеделник срещу вторник в Шумен”. Това гласи така нареченият лийд на новина, публикувана в регионален сайт. От колегиалност не съобщаваме името на медията.

При такива новини, първото което се питаме е, това новина ли е..? На кого може да е полезно това, че на някаква кола, на някого, при това не е ясно на кого точно, са откраднали предните и задните лайсни..?

Понякога колеги сякаш забравят, че има информации, които не само не са новини, но и не носят никаква информация. Въпросът, който си задаваме, когато се готвим да публикуваме дадена статия е: „И какво от това…?”. Ако на него намерим адекватен, логичен и смислен отговор, тогава всичко е наред, ако обаче не намерим такъв отговор, статията ни е излишна.

И така,… „какво от това”, че са откраднали предните и задни лайсни от бронята на лек автомобил “….”, при това в нощта на понеделник срещу вторник и то именно в Шумен..!?!?!? Ами нищо….! Ето защо такъв тип „новини” са пълнеж, те не са коректни към публиката, защото не само че не носят никаква полезна информация, но представляват чисто графичен баласт и нищо повече!

Къде е проблемът? Проблемът не рядко е в издателите, които все по-често нямат нищо общо със журналистиката, а са бизнесмени, които искат да имат и медия/медии.

Така например, в един столичен информационен сайт, издателят дава поръка, на всеки час да има по една публикувана новина! Само че, когато човек разбира поне малко от журналистика, трябва да знае, че такова времево ограничаване не може да се приложи при професионално отразяване на новини.

Това не е зарзаватчийница, където на всеки кръгъл час да се изнасят свежи тиквички, праз лук или ягоди, които да привличат клиенти. Журналистиката не е пазар, тя първо е позиция, мисия и едва след това е търговски продукт.
Там е работата обаче, че когато човек не разбира от медии, но по една или друга причина притежава такива, той действа с медиите така, както би действал с останалия си бизнес, само че бизнесите са различни и нюансите с различни.
Когато ни принуждават на всеки кръгъл час да има по една новина, тогава се получава така, че пишем за предни и задни лайсни на кола в Шумен…!

И още нещо, новината е новина тогава и само тогава и когато е актуална към датата. Понякога, сайтове си позволяват да публикуват новини, които не просто са стари, а направо са „брадати”, с актуална дата от преди месец, а понякога и повече! Ретранслирането е не просто некоректно към читателите, то е липса на професионализъм, преди всичко.


Може би е редно да се замислим, когато следващият път от пресцентъра на местното полицейско управление надлежно ни уведомят, че са откраднали стъклото на левия фар на лек автомобил в Полски Тръмбеш, например…! 

За sbj-bg.eu

Няма коментари: