вторник, 14 април 2015 г.

МЕДИЙНА КОНЦЕПЦИЯ ЗА ИНФОРМАЦИОНЕН САЙТ НА СБЖ

МЕДИЙНА КОНЦЕПЦИЯ ЗА ИНФОРМАЦИОНЕН САЙТ НА СБЖ

Автор: ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ

април 2015 г.

 РАЗЛИКАТА МЕЖДУ ДАЙДЖЕСТ И САЙТ.

Дайджестът обикновено представя събрана и сбита информация на случаен принцип или при определени критерии, което не е равнозначно на информационен сайт. За да се избегне събирането на механичен принцип на информация, сайтът на СБЖ трябва да се превърне в информационен сайт, тоест – в медия за медиите.
На първо място трябва да отбележа, че начинът на подреждане на новините трябва д се промени. Те трябва да са атрактивно разположени в графика, която да е четивна и да ангажира съзнанието на читателя, а това се постига с различни ефекти. Доказано е, че читателят пред монитора вижда по диагонал от ляво надясно. Това означава, че графиката на един модерен информационен сайт трябва да е спираловидна и отново да следва посоката „ляво-дясно”.

 КАК ДА СЕ ПОДРЕДЯТ НОВИНИТЕ НА ЕДИН ИНФОРМАЦИОНЕН САЙТ-МЕДИЯ?

На първо място винаги е добре да има една основна водеща новина, която по принцип може да се сменя често, което ще рече на около половин час, но в случая, за един ведомствен сайт на обществена организация, това не е необходимо. Достатъчно е да има една основна водеща новина, задължително със снимка на три вестникарски колони и под нея болднато заглавие на информационен материал. От дясно на тази публикация трябва да са разположени минимум три статии с малки снимки – на една вестникарска колона и болднато заглавие. Така се постига ефектът на първа страница на вестник, но в значително по-модерен фейс.
Под тази формална графика би било добре да се постави акцент на общият поток от новини, като те се разположат в една, или две успоредни колони, всички със снимки на една вестникарска колона. Така, ако новините за деня са повече от 10, може да се сменят и водещите новини, съобразно съдържанието на новината.

 СОБСТВЕНО СЪДЪРЖАНИЕ.

Грешка на повечето сайтове е, че те се превръщат в обикновени ретранслатори на новини. Когато човек отвори пет, или шест сайта, той попада на едни и същи новини, леко парфюмирани тук и там. Това трябва да се избегне, защото създава усещането за взаимно преписване, което олекотява целия сайт. Собственото съдържание е онова, което отличава един сайт. Именно заради това, информационен сайт на СБЖ би било емблематично да представя собствено производство на журналистическа продукция. Това са преди всичко така наречените новинарски находки, които не могат да бъдат ежедневие. След това са интервюта и особено коментарите и анализите.

 КОМЕНТАРИ.

Коментарите са основата на един информационен сайт, защото представят позиция-на сайта и на автора. В този смисъл големите коментари по злободневни теми са ценност, което отличава и прави добро впечатление на интелигентния читател. Малките коментари от типа „Бъз”-ове, или закачки с публиката, са онези, които привличат по непретенциозна публика, а тя обикновено е болшинството. В случая с читателите на сайта на СБЖ не би било добре да се гони нито елитарна читателска аудитория, нито пък да се търси нивото на масовостта, именно заради това големите коментари и малките ежедневни коментарни „закачки” трябва да присъстват балансирано , но задължително.

 ДЯСНА ГРАФИКА НА ОНЛАЙН-МЕДИЯТА.

Дясната част на една онлайн-медия е особено важна, защото тя е освен рекламна, а това носи приход, също е и акцентна. Именно там може да  присъстват въпросните два вида коментари, както и интервютата, но особено и останалите собствени журналистически продукти. Не е дбре онова, което се прави като авторски материали от колектив, който е толкова силно ограничен от към човешки ресурс, да потъват в общия поток от новинарски материали.

 „ОТ ДЕНЯ”.

Може да бъде нова рубрика, която да представя експертно мнение на експерт по дадена конкретна тема. Например, приети са промени в медийно законодателство. Тогава може да се потърси по телефона даден медиен експерт, който да коментира специално за нас. Този принцип може да се прилага и при други актуални събития от деня, като се съблюдава фактът, че количеството на журналистическия персонал е силно ограничено. Това е така нареченият „Задочен коментар”, но заглавието на рубриката не бива да е сковано и архаично, заради това предлагам – „От деня”.
Тази рубрика също трябва да разположи в дясната страна на сайта, като акцент със собствено съдържание.

 СПРАВОЧНИК.

Съществуват един тип медийни финтове, които позволяват привличане на читатели по сравнително лесен и манипулативен начин. Това са така наречените справочни петна. Например, може да се открие, отново в дясната страна на сайта, справочник, който да поднася информация за всеки ден, какъв празник е , или пък историческо събитие се е случило, разбира се, ако е важно и значимо, а не просто да се пълни пространство. В рубрика „Справочник” може да се вложат много разнообразни теми, които могат да се обсъдят допълнително. Такива могат да са освен исторически дати, също и църковни празници, или прогноза за времето, валутни курсове и много други, които се реши, че биха били интересни на по-широк кръг от публика.

 ГРАФИКА НА ГЛАВАТА.

Рейката с новините, която в момента представя всичките новини е излишна и се счита за остарял начин на реклама. Това е така наречения подвижен акцент, който не фокусира внимание, а само механично симулира динамичност на новинарския поток. Такава динамика в подобен сайт на обществена организация не е рентабилна, както и не е коректна км читателите, защото на практика се въртят десетина новини, които веднага следват след така наречената „глава” на сайта.
Въпросната „глава” не бива да е претрупана, защото това разсейва читателя и той не обръща внимание на акцентите, ефект, който целим с оформлението на така наречената спирала „ляво-дясно”.

 ГАЛЕРИЯ.

Галерията в края на сайта може да се запази, но всяка една снимка, трябва да води не към статия, защото тогава заглавието „Галерия” се обезсмисля, а трябва да води или към своето увеличаване, или към група снимки от същия тематичен масив. Галерията може да се оформи и като информационна система – например така популярната напоследък „Тема в снимки”. Това е на практика статия, която се състои основно от снимки, като под всяка има текст т няколко изречения, който трябва да носи информация, да бъде оригинален и забавен, а също и да бъде коректен.


 ИЛЮСТРИРАНЕ.

Снимките трябва да се подбират изключително коректно, защото свободното ползване на снимки подлежи на глоби. Само за пример, една снимка на „gettyimages.com” може да достигне и до 500 евро, като медията директно получава фактурата, няма обяснения и уговорки, при положение, че е публикувана тяхна снимка. За целта е необходим, или типов договор с Агенция БГНЕС, за определен обем снимки и за определени категории и теми, или да се ползват снимки от сайтове, където те са безплатни, или поне има свободни секции, а такива има.

  ОБЩИ УСЛОВИЯ.

Не е необходимо да има различни нива на достъп до сайта. Всеки от работещите в медията трябва да има равен достъп, за да може да се реагира своевременно, професионално и взаимозаменяемо. Ако репортерът е зает или е в почивка, редактор трябва да може да реагира, ако редактор е зает, трябва да може да реагира заместник-главен редактор, или дори и главен редактор. Така новина няма да се пропусне и ще се постигне ефект на своевременно и коректно информиране на читателите.
Всеки от работещите в медията трябва да има задължителните по Кодекс на труда два последователни почивни дни, като според мен те спокойно могат да бъдат събота и неделя, освен ако не е предвидено извънредно събитие на СБЖ, или някакво национално, или световно събитие. Ако се наложи да се работи в събота, или неделя, задължително трябва да се компенсира с два последователни почивни дни през седмицата, която следва въпросния ангажимент.
Работата от вкъщи улеснява процеса, но контрола трябва да е постоянен. Имам предвид всички, които са ангажирани с работа в сайта да са в постоянна комуникация по скайп, или фейсбук, или по телефон. Така ще може да се консултират за теми. Иначе съществува риск от дублиране на теми и публикуване на два еднакви материала по една и съща тема. Това се наказва от читателите изключително тежко и нанася на медията дългосрочни щети.
За мен, работното време би било условно, защото понякога може да се наложи да се работи от рано сутрин или до късно вечер. Условното работно време би било добре да е от 10-10,30 до към 17-17,30,  като по този начин се обхваща целият активен информационен поток.
Говорим за журналистически труд, а не за производство на зеленчуци например, така че, твърдо фиксирано работно време би било убийство и на авторски устрем, и на свободата на професионалната инициатива.
Командироването, особено, когато то е по служебен път - от институциите, следва да се толерира, защото това създава успешни условията авторска продукция и среда, в която да се генерират нови контакти.

Това в най-общи щрихи бих искал да предложа като начална концепция за превръщането на един дайджест от новини, в информационен сайт – медия на обществена организация с доказан и защитен авторитет и забележително богата съсловна история.

Благодаря за Вниманието!

Няма коментари: