Снимка: Фейсбук |
Тези дни отново избухна скандал в образованието, този път
заради съдържанието на учебник по История и цивилизация за пети клас, където е
изваден пример на задача за попълване на „лични данни“ на Исус Христос…!!!
Става дума за каре в учебника, в което, трябва да се
отбележи име, година на раждане, място на раждане и родители на Христос…!
Разбира се, предложението за тестова задача не е от
най-прецизните, но пък има едно положително нещо и то е, че се дава информация
и съответно се придобива информация, тоест има обмен на образование!
За какво собствено става дума!? Да, така поставена
задачата е твърде екстравагантна, но не бива ли преди това, преди да обвиним и
категорично да заклеймим, -да погледнем отвъд конкретната, рамковата визия и да
пРогледнем в намерението, а то всъщност е твърде добро…!?
Защо все трябва да се взираме в детайла, да…, важен е и
той, но детайлът не прави посланието, той може да го развали, но не го изгражда
първоначално като мироглед. Религиозното обучение в училище е важно, то е важно
дори и в тази си екзотична форма, защото просто е такова, каквото е, въпреки
крайния реакционизъм от страна на определени части в обществото. Този тип
обучение възпитава, преди да образова, а това е важно за бъдещото ни гражданско
общество, за нашето утре въобще…!
Какво толкова е станало, че някой е написал някаква
задача която макар и методически да не е изрядна, все пак цели възпитание и
обучение, което е изключително съществено…!?
Децата трябва да знаят за Христос, за християнските
ценности, за този тип мислене и морал. Това е важно за изграждането на
специфични способности и специфичен мироглед. Никой не говори за налагане на
определен тип вяра, който има различни религиозни убеждения, разбира се трябва
да е свободен да ги следва така, както му повелява канонът, но онези, които са
християни и се самоопределят като такива, трябва да имат възможност и шанс да
изучават ценностната система на онова, което следват като пример за поведение и
живот - Християнството.
Тази задача дава именно такива насоки, да…, за трети път
подчертаваме, че е възможно подходът да не е най-добрият и най-точният, но все
пак, посоката поне е вярна.
Иначе, наистина МОН не бива да бяга от отговорност за
написването на учебниците, по който и да е предмет, както беше съобщено по
новинарските емисии! Бягството не е решение на проблема и това е твърде добре
известно на всички по веригата на контрола и отговорността!
Обяснението, че МОН не отговаряло за контрола по
написването и издаването на един официален учебник е меко казано абсурдно! Ако
МОН не отговаря за това, то кой носи отговорност за учебниците…, може би - Министерство
на земеделието и храните…!?
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар