събота, 31 май 2014 г.

ЗАЩО ПАТРИАРХ НЕОФИТ ОТИДЕ В РУСИЯ, ПРЕДИ ПЪРВЕНСТВУВАЩИТЕ ПАТРИАРШИИ?


Снимка: Отдел "Връзки с обществеността" при Св. Синод на БПЦ-БП

Когато бъде избран нов патриарх, той прави така наречените мирни посещения. Това са посещения на всички други глави на поместни православни църкви. Целта е да служат заедно и по този начин символично останалите патриарси да признаят новия. Така те влизат в църковно общение, което се извършва чрез светата литургия, чрез съвместно богослужение. По този начин се препотвърждава единството на православните църкви.

Посещенията се наричат „мирни” защото носят мир. Така и свещеника, по време на богослужение преподава мир и казва: „Мир Вам!” – „мир на всички Вас!”. Тези посещения са на базата на така наречената взаимна братска любов.
Преди седмица папа Франциск беше на посещение в Йерусалим. Йерусалимската патриаршия е преди Руската в Диптиха на православните поместни църкви. По този повод се появиха коментари, защо патриарх Неофит отиде на посещение в Руската патриаршия, преди да посети Йерусалимската, Антиохийската и Александрийската. Едно от обясненията беше, че в Йерусалим имало заплаха за сигурността на такава известна личност. Е, тогава как папата отиде в Йерусалим преди седмица, та нима той не е достатъчно известна личност…!?

Папата отиде в Йерусалим, по случай годишнината от срещата на патриарх Атинагор с тогавашния римски папа, преди около 50 г. Това е историческа среща. Те се опитаха да направят нещо като възстановка на онази среща, която е била също мирна среща. Тогава именно, преди 50 години започва така наречения богословски диалог между източната и западната църква.

Място на самите срещи беше именно пред Гроба Господен. Изявленията обаче и на двамата епископи не бяха ангажиращи. Те говореха просто за продължаване на диалога между двете Църкви, за отстраняване на различията.
Патриарх Неофит ще посети не само Руската патриаршия, но и всички станали поместни църкви. Първо той отиде по старшинство в Константинополската патриаршия в Истанбул, при Вселенския патриарх негово Всесветейшество Вартоломей І. Той не е глава на Православната църква, защото такъв е самият Господ Йисус Христос, но понякога Вартоломей си позволява да прави изявления от името на всички православни църкви в света.

Предишните патриаршии, преди Руската, които са в Диптиха на православните поместни църкви, са били пропуснати, защото там има военни действия, в Сирия има гражданска война. Следващите в Диптиха са поместните църкви в Сърбия, Румъния и Гърция.

На Четвъртия вселенски събор започва изглаждане на йерархията на поместните православни църкви. До  тогава  не е имало такава структура, защото е бил ясно, че първият епископ е бил епископът на столичния град. Понеже вече са било обособени центрове – Рим, Константинопол, Александрия, Антиохия, Йерусалим. На Четвъртия вселенски събор се решава, че първенствуващи сред епископите ще са Римският и Константинополският епископи. Това е така, защото Рим е древната столица на империята, а Константинопол е столицата на Източната римска империя-новият столичен град. Йерусалим е пети в Диптиха по една случайност. Римляните разрушават Йерусалим и той престава да съществува като град. По това време той е само един военен лагер. По това време не е съответно не е имало и катедра. Именно заради това, когато се определя мястото на Йерусалимската патриаршия в Диптиха, се гледа, кога е възстановена катедрата, а не кога е създадена.

Следващите църкви, които се създават през годините, се подреждат след първите пет, но вече по годината на учредяване. Тук се водят спорове, защото Българската патриаршия трябва да е първа след първите пет, като основана още през 927 г. Сл. Р. Хр. Тя обаче е била унищожавана два пъти – един път при падането ни под византийска власт и втори път при падането ни под османско владичество. Тогава тя е била причислена към състава на Вселенската патриаршия. Така нашата патриаршия се подрежда в Диптиха едва от възстановяването й – от 1953 г., все едно преди това в България не е имало действаща църква!

В официалните речи Вселенският патриарх и останалите признават това достойнство на Българската патриаршия, но важното е не какво се казва, а какво е в действителност.

Грузинската също е древна църква, но в Диптиха тя е поставена на последно място, което също е много спорно.


Патриарх Неофит осъществи посещение в Руската патриаршия, а пропусна Йерусалим, Антиохия и Александрия, не защото не зачита първенствуващите патриаршии, а защото обективните обстоятелства не позволяват да ги посети сега, при тези условия на военни действия, граждански войни и етническо напрежение. Едва ли щеше да се изтълкува като добър акт едно посещение на православен патриарх в Антиохия, където днес има гражданска война. Още по-малко би могло да се приеме посещение в Александрийската патриаршия в Египет, където също има военно напрежение. Колкото до Йерусалим, Светите земи винаги ще бъдат обект на напрежение от всякакво естество, защото Гробът Господен е свещено място за много религии. 

Няма коментари: