Логото-победител
за българското председателство на Съвета на Европейския съюз (ЕС) през 2018
година е с автор Тодор
Ангелиев. То беше избрано след публичен конкурс. Председател на журито беше
проф. Георги Янков от Националната художествена академия. В конкурса са
участвали и българи, живеещи в чужбина. Проекти са изпратили и около 10
чужденци, сред които македонци, украинци и германци. Победителят
е събрал 76 от възможни 90 точки.
Ангелиев е завършил художествената гимназия
в Пловдив. Рисува от малък. След това е приет в Художествената академия в
София, където завърша специалност „Илюстрация и оформление на книгата“. Тук се
учи и графика за запазени знаци и лога. Учил е при проф. Тодор Варджиев шрифт и
запазен знак. Водещ професор му е Христо Нейков. Правил е илюстрации за детски
книжки.
-
Как избрахте детайлите за логото на
българското европредседателство и какво символизират те?
-
Говорим не за детайли, а за елементи. Те
символизират кирилицата като елемент, латинската абревиатура и народната
шевица. Така се получи като графика добре. Заради това и участвах в този
конкурс. Ако не бях сигурен в нещо, нямаше да участвам.
-
Какви бяха изискванията към Вас и към
всички кандидати, какво точно се искаше от Вас за изработването на логото?
-
Трябваше да се направи лого за българското
европредседателство. Преди това са правени лога и за други държави. Имаше
изисквания, какво да се изписва отдолу, става дума за домейна, като част от
логото. За да се направи едно лого, трябва да знаеш, какво правиш. Това не е
картина, която да е красива. Логото трябва да е просто и лесно разпознаваемо и
веднага да отвежда там, където трябва и да е практически използваемо за
изобразяване на предмети и плакати. Има изисквания, които на хората, които се
занимаваме с този вид работа, са ни ясни. Един художник може да е много добър
живописец или скулптор, но той може да няма отношение към това, защото за едно
лого се изисква графична работа.
-
Правили ли сте друг път такива лога или
знаци от такъв мащаб?
-
От такъв мащаб не, защото за това лого
се вдигна доста шум. Печелили сме и други конкурси, но не са били толкова
мащабни. Печелили сме конкурси в Полша, в Америка, Германия. В България имаме
поръчки за много търговски марки. Аз имам графично студио, където работим
заедно с мой приятел, с когото учихме в художествената гимназия в Пловдив,
после и в художествената академия. Трима човека работим и сме художници. Когато
има такива конкурси, участваме, като всеки прави по един знак и ги пускаме.
Никога не сме пускали знаци, когато не сме били сигурни във всичко.
-
Споменахте, че сте печелили конкурси в
САЩ, разкажете малко повече за читателите на вестник „България“!
-
Това беше поръчка от приятел за няколко
фирми за храни за животни и други.
Имаме
изработени над 150 знака общо, като разбира се най-много са за България. Има
търговски марки, хранителни продукти, чайове, опаковки.
-
Видяхме, че кандидатите за лого на българското
европредседателство са много, защо обаче избраха точно Вас и Вашия проект, с
какво Вие спечелихте пред останалите?
-
Много е важно, кой избира логото.
Хубавото в този случай е, че от десет човека жури, шест бяха художници, които
разбират естеството на тази работа. Моето лого не е най-хубавото нещо, което
съм правил в живота си, но мисля, че се получи доста добре. Като цяло обаче нивото
не беше особено високо, имаше съвсем самодейни работи, както и много стойностни,
естествено.
-
Ако трябва да изработите лого, или знак,
който да представи, да илюстрира България в днешния ден, как би изглеждала тя
сега?
-
Много съм си мислил за това. Дори имаше
конкурс, на не участвах. Трябва да го имам като задача, за да го мисля.
Създаването на лого е процес, който като ти влезе в главата не ти дава да спиш,
дори докато вечерям, постоянно си драскам нещо, нахвърлям си идеи. Много е
трудно да се напрати такова нещо. Розата е доста експлоатирана. Туристическото
лого, например, трябва да е по-търговско, да има визия.
-
След като станахте популярен с
авторството си на логото за българското европредседателство, това отвори ли ви
врати за повече поръчки, например?
-
Не, аз приемам това като част от
работата ми. Станахме по-популярни сред приятелите ни. Ние направихме цял
брандбук за това лого, как да се използва, но нищо като дизаин, нито билбордовете,
нито дори при шаловете не е така, както го зададохме. Дизайнерите сами решават,
как да използват логото и как да го разполагат върху повърхности и фигури.
Интервю на ВЕНЦИСЛАВ
ЖЕКОВ
кореспондент на в-к „България“
в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар