Полковник Димитър Караджинов е декан на Факултет „Командно-щабен“ при Военна
академия „Г. С. Раковски“. По думите му, учебните програми постоянно се
актуализират, защото се търси съизмеримост със средата за сигурност и се
съблюдава необходимостта от точно определени кадри.
-
Г-н полковник, как
отчитате до момента учебната година във факултета, предстой анализ, какво ще
отразите в него?
-
Учебната година
беше и е изключително успешна и ползотворна не само по наше мнение. В
професионално направление „Военно дело“ обучавахме“ слушатели и студенти – в
професионално направление „Национална сигурност“. Провеждахме и обучение в
курсове за следдипломна квалификация. Проведохме общо 34 курса с 293 обучаеми и
обучихме, а сега през есента и завършват 223-ма студенти. Първа смяна вече
завършиха, втората смяна завършва в
началото на ноември. През годината обучавахме 27 докторанти, като от тях 7
защитиха дисертация. Общото количество на обучаемите слушатели, студенти и
докторанти, както и специализанти е 961 души.
-
Какво сочи анализът
на учебната година, какви изводи си направихте?
-
Анализът на
учебната година ни дава убеждението, че се движим в правилната посока. Трябва
обаче да отбележа, че пред нас има и много предизвикателства.
-
Споделете какви са
тези предизвикателства?
-
Основните предизвикателства
пред факултета са свързани с това, че обучаваме хора в двете професионални
направления –„Военно дело“ и Национална сигурност“. Разбира се за нас е
предизвикателство и голямото количество курсове за следдипломна квалификация, в
това число и на английски и руски език с чуждестранни обучаеми. Усъвършенстваме
учебните планове и програми.
-
Какво Ви предстои
през 2018 г.?
-
През новата учебна
година ни предстои първо основен и задълбочен преглед на основните учебни
планове и програми. Това е свързано както с насоките, които са ясно очертани
пред военнообразователната система, така също - и с промяната в средата за
сигурност и политиката за сигурност на ЕС.
-
Какви са
приоритетите за развитие на военнообразователната система?
-
Това са и наши
приоритети и те са свързани с осигуряване на по-тясна връзка на военното
образование с практиката в сферата на сигурността и отбраната, както и с
утвърждаването на лидерски модели за
обучение и възпитание.
-
Как привличате
интереса на цивилните студенти, да се обучават при Вас?
-
Ние обучаваме
студенти по няколко магистърски програми. В направление „Национална
сигурност“ имаме шест магистърски
програми.
-
Как се подбира
преподавателския състав, какви експерти
са те, къде са специализирали?
-
Ако трябва да бъда
откровен, изпитваме известен недостиг на преподавателски състав, особено на
офицери. Така че едно от предизвикателствата пред нас е попълването на
факултета с млад преподавателски състав, като се стремим разбира се да запазим
и приемствеността и традициите в образование тук.
-
Какъв е профилът на
обучаемите във Вашия факултет?
-
Обучаемите са
предимно млади и амбициозни хора, които искат да се развива в направление
„Национална сигурност“.
-
Колко актуални са
учебните програми?
-
Това е основен
приоритет пред нас – постоянно актуализиране на учебните програми и
синхронизирането им с потребителите на кадрите. Всички учебни програми са
предварително съгласувани с потребителите на кадри, които биват канени, а също
и представители на бизнеса, организираме срещи и конференции, на които тези
въпроси се разискват.
-
Как са разработени
тези програми, каква експертиза Ви е
нужна, за да бъдат разработени те?
-
Програмата от
професионално направление „Военно дело“ се разработва с непосредственото
участие на потребителите на кадри – от Видовете въоръжени сили и Съвместното
командване на силите. За всяка една от специалностите в това направление има
отговорници на специалността, които осъществяват непосредствената комуникация и
взаимовръзките между потребителя на кадри и военната академия. След завършване
на обучаемите, всяка година се провежда анкета. Така се установява
съответствието между очакванията на обучаемите и това, което получават реално.
Ние следим тяхното развитие и на базата на отзивите от техните командири
успяваме да се ориентираме в това, дали нашите програми са актуални или е
необходима някаква промяна.
-
По този начин ли се
актуализират програмите за обучение?
-
Българската армия
през последните години натрупа огромен опит с участието си в мисии и
международни учения. Опитваме се този опит да го въвеждаме в обучението, като
каним експерти от войските, които да изнасят лекции и да провеждат занятия. По
отношение на студентите, също се провеждат анкети и програмите се разработват с участието на
конкретни ведомства, в чийто ресор са направленията. Една добра атестация за
нас е, че след завършването на студентите, една доста голяма част записват
докторантура при нас.
-
През настоящата
година имаше доста учение, в които Българската армия взе и взема активно
участие, факултетът участва ли в някое от тези учения?
-
През тази година
участвахме в съвместни учения с Румъния. Предстои румънски представители да
участват в наши учения през следващата 2018 г. Имаше наши представители и в
учението „Saber
Guardian 2017“.
-
Прегледът на
учебните планове и програми всяка година ли се прави, или е инцидентно, или пък
е свързано с определени цели и задачи?
-
Учебните програми
се актуализират постоянно, това е един непрекъснат процес. Динамиката на
средата е голяма, променят се формата и методите за водене на военни действия и
това изисква от нас тези промени в учебното съдържание. Миналата година беше
направена програма в учебния план, като преди това бяха отчетени някои слабости
до сега. Извършва се промяна на времето за провеждане на учебния стаж и се даде
повече време са разработването на дипломните работи.
-
Как се съизмервате
с подобни обучителни звена в академии от съюзническите армии?
-
Това е едно от
направленията ни в сътрудничеството. Това е не само по линия на участието ни в
учения, но и във връзка със запознаване с плановете и програмите на други и
сродни учебни заведения. Ние имаме
сключени договори по програма „Еразъм“ с Румъния, Полша, Португалия и Словакия.
Имаме съвместни програми като „Международна логистика и транспорт“ на френски
език.
фокусът
„Целта е да се постави военното
образование в конкурентна среда, както по отношение на гражданското
образование, така и в международен план. Това ще стане с активно участие в
националния и международния научен обмен. Фокусът е също и към разкриването на
нови атрактивни и перспективни специалности и предлагане на образователни
услуги на английски език, както и развитие на военната наука в областта на
сигурността“.
През новата
учебна година се разкрива нова магистърска програма – „Сигурност и
противодействие на радикализацията и тероризма“. Преподавателите се опитват и
до голяма степен успяват в начинанието
си обучението на студентите да бъде пряко свързано с бизнеса. Целта е
потребителите на кадри да бъдат обвързани с това, което се предлага като
обучение на студентите. Това
сътрудничество се стремят да го развиват, защото е от взаимен интерес и
качеството на обучението зависи от това, как се реализират техните кадри. Така
че реализацията на студентите е един от атестатите за качеството на обучението във факултета.
За в-к "БА"
Сн. Иван Иванов
Няма коментари:
Публикуване на коментар