сряда, 9 август 2017 г.

ПОЛК. ДОЦ. Д-Р ДИМИТЪР КАРАДЖИНОВ: ОБУЧАЕМИТЕ СА ПРЕДИМНО МЛАДИ И АМБИЦИОЗНИ ХОРА



Полковник Димитър Караджинов е декан на Факултет „Командно-щабен“ при Военна академия „Г. С. Раковски“. По думите му, учебните програми постоянно се актуализират, защото се търси съизмеримост със средата за сигурност и се съблюдава необходимостта от точно определени кадри.

-         Г-н полковник, как отчитате до момента учебната година във факултета, предстой анализ, какво ще отразите в него? 

-         Учебната година беше и е изключително успешна и ползотворна не само по наше мнение. В професионално направление „Военно дело“ обучавахме“ слушатели и студенти – в професионално направление „Национална сигурност“. Провеждахме и обучение в курсове за следдипломна квалификация. Проведохме общо 34 курса с 293 обучаеми и обучихме, а сега през есента и завършват 223-ма студенти. Първа смяна вече завършиха,  втората смяна завършва в началото на ноември. През годината обучавахме 27 докторанти, като от тях 7 защитиха дисертация. Общото количество на обучаемите слушатели, студенти и докторанти, както и специализанти е 961 души. 

-         Какво сочи анализът на учебната година, какви изводи си направихте?

-         Анализът на учебната година ни дава убеждението, че се движим в правилната посока. Трябва обаче да отбележа, че пред нас има и много предизвикателства. 

-         Споделете какви са тези предизвикателства?

-         Основните предизвикателства пред факултета са свързани с това, че обучаваме хора в двете професионални направления –„Военно дело“ и Национална сигурност“. Разбира се за нас е предизвикателство и голямото количество курсове за следдипломна квалификация, в това число и на английски и руски език с чуждестранни обучаеми. Усъвършенстваме учебните планове и програми. 

-         Какво Ви предстои през 2018 г.?

-         През новата учебна година ни предстои първо основен и задълбочен преглед на основните учебни планове и програми. Това е свързано както с насоките, които са ясно очертани пред военнообразователната система, така също - и с промяната в средата за сигурност и политиката за сигурност на ЕС. 

-         Какви са приоритетите за развитие на военнообразователната система? 

-         Това са и наши приоритети и те са свързани с осигуряване на по-тясна връзка на военното образование с практиката в сферата на сигурността и отбраната, както и с утвърждаването на лидерски модели  за обучение и възпитание. 

-         Как привличате интереса на цивилните студенти, да се обучават при Вас?

-         Ние обучаваме студенти по няколко магистърски програми. В направление „Национална сигурност“  имаме шест магистърски програми. 

-         Как се подбира преподавателския състав, какви експерти  са те, къде са специализирали?

-         Ако трябва да бъда откровен, изпитваме известен недостиг на преподавателски състав, особено на офицери. Така че едно от предизвикателствата пред нас е попълването на факултета с млад преподавателски състав, като се стремим разбира се да запазим и приемствеността и традициите в образование тук. 

-         Какъв е профилът на обучаемите във Вашия факултет?

-         Обучаемите са предимно млади и амбициозни хора, които искат да се развива в направление „Национална сигурност“.

-         Колко актуални са учебните програми?

-         Това е основен приоритет пред нас – постоянно актуализиране на учебните програми и синхронизирането им с потребителите на кадрите. Всички учебни програми са предварително съгласувани с потребителите на кадри, които биват канени, а също и представители на бизнеса, организираме срещи и конференции, на които тези въпроси се разискват. 

-         Как са разработени тези програми, каква  експертиза Ви е нужна, за да бъдат разработени те?

-         Програмата от професионално направление „Военно дело“ се разработва с непосредственото участие на потребителите на кадри – от Видовете въоръжени сили и Съвместното командване на силите. За всяка една от специалностите в това направление има отговорници на специалността, които осъществяват непосредствената комуникация и взаимовръзките между потребителя на кадри и военната академия. След завършване на обучаемите, всяка година се провежда анкета. Така се установява съответствието между очакванията на обучаемите и това, което получават реално. Ние следим тяхното развитие и на базата на отзивите от техните командири успяваме да се ориентираме в това, дали нашите програми са актуални или е необходима някаква промяна. 

-         По този начин ли се актуализират програмите за обучение?

-         Българската армия през последните години натрупа огромен опит с участието си в мисии и международни учения. Опитваме се този опит да го въвеждаме в обучението, като каним експерти от войските, които да изнасят лекции и да провеждат занятия. По отношение на студентите, също се провеждат анкети  и програмите се разработват с участието на конкретни ведомства, в чийто ресор са направленията. Една добра атестация за нас е, че след завършването на студентите, една доста голяма част записват докторантура при нас. 

-         През настоящата година имаше доста учение, в които Българската армия взе и взема активно участие, факултетът участва ли в някое от тези учения?

-         През тази година участвахме в съвместни учения с Румъния. Предстои румънски представители да участват в наши учения през следващата 2018 г. Имаше наши представители и в учението „Saber Guardian 2017“. 

-         Прегледът на учебните планове и програми всяка година ли се прави, или е инцидентно, или пък е свързано с определени цели и задачи?

-         Учебните програми се актуализират постоянно, това е един непрекъснат процес. Динамиката на средата е голяма, променят се формата и методите за водене на военни действия и това изисква от нас тези промени в учебното съдържание. Миналата година беше направена програма в учебния план, като преди това бяха отчетени някои слабости до сега. Извършва се промяна на времето за провеждане на учебния стаж и се даде повече време са разработването на дипломните работи. 

-         Как се съизмервате с подобни обучителни звена в академии от съюзническите армии?

-         Това е едно от направленията ни в сътрудничеството. Това е не само по линия на участието ни в учения, но и във връзка със запознаване с плановете и програмите на други и сродни  учебни заведения. Ние имаме сключени договори по програма „Еразъм“ с Румъния, Полша, Португалия и Словакия. Имаме съвместни програми като „Международна логистика и транспорт“ на френски език.

фокусът

„Целта е да се постави военното образование в конкурентна среда, както по отношение на гражданското образование, така и в международен план. Това ще стане с активно участие в националния и международния научен обмен. Фокусът е също и към разкриването на нови атрактивни и перспективни специалности и предлагане на образователни услуги на английски език, както и развитие на военната наука в областта на сигурността“.

Нова магистърска програма

През новата учебна година се разкрива нова магистърска програма – „Сигурност и противодействие на радикализацията и тероризма“. Преподавателите се опитват и до голяма степен успяват  в начинанието си обучението на студентите да бъде пряко свързано с бизнеса. Целта е потребителите на кадри да бъдат обвързани с това, което се предлага като обучение на студентите. Това сътрудничество се стремят да го развиват, защото е от взаимен интерес и качеството на обучението зависи от това, как се реализират техните кадри. Така че реализацията на студентите е един от атестатите за качеството на  обучението във факултета.
 
 За в-к "БА"
 

 


 


Сн. Иван Иванов

Няма коментари: