Снимка: rms-olympic.deviantart.com |
Параходът „Олимпик“ е собственост на White Star Line, в
периода 1911-1934 г. и на „Cunard White Star Line“ в периода 1934-1935 г. Той е
един от емблематичните емигрантски параходи на своето време. Пристанището на
регистрацията му е: Ливърпул, Великобритания. Маршрутът, по който пътува е:
Саутхемптън - Ню Йорк. Параходът е поръчан през 1907 г. на параходната компания
„Харланд и Уулф“, Белфаст. Той е завършен на 31 май 1911 г. и първото му
пътуване е на 14 Юни 1911 г. Излиза от употреба през 1935 г.
„Олимпик“ тежи 45 324
бруто тона. Има общо 10 палуби. Развива скорост от 21 възела (39 км / ч; 24
mph), или 23 възела (43 км / ч; 26 mph) максимум. Капацитетът му е 2435 пътници
и 950 човека екипаж.
„Олимпик“ заслужено се радва
на дълга и славна кариера в продължение на 24 години. Това включва услуга като
превоз на военни части – имущество и хора по време на Първата световна война.
Параходът се завръща в цивилна служба след войната и служи успешно като
презокеански лайнер през 1920 година и в първата половина на 1930 г., въпреки
голямата конкуренция, както и спадът в търговията по време на Голямата
депресия, след 1930 г.
„Олимпик“ е най-големият
пътнически кораб в света за два периода - 1911-1913 г., прекъснат само за
кратко от малко по-големия „Титаник“ (който е със същите размери, но е с
по-висок брутен тонаж поради ревизирани интериорни конфигурации). „Олимпик“ си
запазва титлата на най-големия британски лайнера до „RMS Queen Mary“.
За разлика от „Олимпик“,
другите кораби в класа, „Titanic“ и „Британик“, нямат особено дълъг живот в
океана. В нощта на 14/15 април 1912 г., „Титаник“ се сблъсква с айсберг в
Северния Атлантик и потъва, отнемайки над 1500 живота, а „Британик“ попада на
мина и потъва в Средиземно море на 21 ноември 1916 г., отнасяйки в дълбините
заедно със себе си 30 души!
Международният търговския
флот е изправена пред нарастващо предизвикателство от основните съперници
Cunard и White Star Line, особено когато на вода са пуснати параходите
„Лузитания“ и „Мавритания“ - най-бързите пътнически кораби в експлоатация.
„Харланд и Уулф“
получават правото на значителна свобода при проектирането на кораби за „White
Star Line“, като в същото време се търси обща концепция за един корабен дизайн.
„Олимпик“ е проектиран
като луксозен кораб. Пътническите съоръжения, фитинги, планове палубата и
техническите съоръжения до голяма степен са идентични с тези на по-известния
„Титаник“, макар и с някои малки вариации. Пътниците от първа класа се ползват
от луксозни каюти, а някои са оборудвани със самостоятелен санитарен възел.
Пътници в първа класа могат да се хранят в голямата и луксозна трапезария или в
по-интимния A La Carte-ресторант.
Пищно стълбище, построено
само за привилегированите пътници от първа класа води до три асансьор, които
водят до E палуба. Изградена е стая за пушачи в грузински стил, веранда-Café,
украсена с палмови дървета, плувен басейн, турска баня, фитнес-зала и няколко
други места за хранене и развлечения.
Съоръженията за втора
класа включват пушалня, библиотека, просторна трапезария, и асансьор. Пътниците
от трета класа ползват сравнително добри условия в сравнение с други кораби,
което не се различава особено от стандарта в първите две класи. Вместо големи
спални помещения, предлагани от повечето кораби по онова време, пътниците от
трета класа на „Олимпик“ пътуват в каюти, в които са разположени от две до десет легла.
Съоръженията за трета класа включват стая за пушачи, обща площ и трапезария.
Като най-големия кораб в
света, и на първо място в един нов клас суперлайнери, „Олимпик“ привлича
значителен интерес в световен мащаб, както и внимание от страна на пресата и
обществеността. След пристигането си в Ню Йорк, параходът е посетен от над 8000
души.
В един период от време и
параходът „Нормандия“ държи първенството за най-голям и най-бърз в света. По
това време, само за 8 дена се е преминавал Антлантика от Европа до Северна
Америка. По-късно този срок ще се скъси наполовина, но сега и това време се
счита за своеобразен рекорд!
Други популярни и модерни
кораби от това време, които също са на френските транспортни линии са още: „Ил
де Франс“, „Париж“, „Лафайет“, които се рекламират и в българския емигрантски
вестник в САЩ, „Народен глас“. Офисите за закупуване на билети са в Ню Йорк и в
София.
Същият вестник публикува
и статия за друг популярен параход на същата компания – корабът „Париж“.
„Параходът е снабден с най-модерните и най-усъвършенствани приспособления за
комфортно и безопасно пътуване на пасажерите…“. Инсталирани са микрофони,
благодарение на които всеки пасажер, без значение, в коя част на парахода се
намира, може да чува, различна музика, концерти, съобщения и др., без да излиза
от кабината си.
Това са само част от
емблематичните емигрантски параходи, които превозват българи от Европа към
Северна Америка и които оставят трайни следи в националната ни емигрантска
история.
ВЕНЦИСЛАВ
ЖЕКОВ
кореспондент
на в-к „България“ в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар