Пристанищетко на Дедеагач през 40-те години на миналия век. Снимка: http://www.lostbulgaria.com/ |
Дедеагач е едно от гръцките, а
всъщност, оказва се и български, че дори и турски пристанища, където някои от
нашите сънародници, които са били на гурбет в САЩ, акостират, когато се
прибират в „стария край“.
Повечето реклами за пътувания от
САЩ към България и Македония обясняват, че има няколко варианта, когато се
пътува с кораб. Вариантите са от САЩ до Европа – най-често това са някои
френски пристанища и след това към Гърция – пристанищата Пирея, Пиракус, Каламата
и Солун. Цените от Ню Йорк до първите три гръцки пристанища е 48 долара, до
Солун е 50 долара, а до Дедеагач е 51 долара. Това са цените за трета класа.
Предимно италиански, френски и
английски параходи пътуват директно от САЩ до Дедеагач и Солун. Проблемът е, че
повечето хора, които пътуват, искат да спрат, колкото се може по-близо до България,
за да имат по-малко път по суша, защото пътуването по суша е доста по-трудно,
отколкото с парахода. Именно заради това повечето предпочитат да пътуват до
Европа с параход, след това от френските пристанища, директно, или след
пътуване от единия до другия френски бряг с влак, да се качат отново на
параход, който да ги откара най-често до Солун, а още по-често до Дедеагач.
Именно това виждаме и в цените на билетите. Разлика от три долара, което в
онези години никак не е малко, е доплащането, когато се пътува до Дедеагач,
който е само на около 40 километра на юг дори и от съвременната българо-гръцка
граница.
Дедеагач, или както е известен днес
- Александруполис е сравнително нов град с
кратка история. През 1847 година на мястото на града е съществувало кафене и
караулен пост против контрабандисти. След 1850 година рибари от околни села се
събират тук и образуват малко село, наречено Дедеагач, което в превод от турски
означава "старо дърво” или ,,дърво на отшелник”.
На това място
действително е имало вековен дъб, под сянката на който е живеел, а в
последствие е и погребан турският отшелник на име Деде.
Градът е преименуван за кратко на Неаполис, а после на Александруполис, в чест на тогавашния гръцки крал Александрос I, а не на древния цар на Македония Александър Велики – както понякога се твърди, който непосредствено след развоя на тези събития е посетил града заедно с Елевтериос Венизелос – тогавашния министър председател на Гърция.
В Дедеагач се
открива и българско училище. През 1896-1900 г. учител е Кирил Совичанов, а в
1900-1901 година - Иван Липошлиев, Ат.
Думчев, Иван Чонтев, Фания Ташкова. През 1902 г. идват още нови учители. Така
през учебната 1905-1906 г. работят три български училища — две основни и едно
трикласно „Св. св. Кирил и Методий“. През 1909 г. е избран първият български
кмет на Дедеагач - Никола Табаков.
С
акт на Народното събрание от 14 май 1941, точно 21 години от датата, когато
градът е даден на Гърция, той заедно с цялото Беломорие пак е част от България,
второ по значение българско пристанище на Бяло море, след Кавала.
Българин отново става кмет на Дедеагач. Това е Иван Попянчев.
Визитната картичка
на града е фарът - поставен на висока кота, той е втори по големина в света с
неговите 27 м. височина и е запазен и днес.
Дори и в по-ново
време, когато нашенците пътуват по този маршрут от САЩ към „стария край“, през
френските пристанища и до Гърция, те винаги предпочитат именно Александруполис,
или Дедеагач.
повечето рекламни агенции за продажба на билети в онези години споменават, че техните кораби не пренасят контрабанда и поради тази причина няма да бъдат забавяни по пристанищата от проверки, както и няма да има „арестуване“ на кораби.
Така те успокояват
своите потенциални клиенти-пътници, за да бъдат спокойни за пътуването си, като
ги уведомяват и за това, че могат, един вид като екстра, да ползват корабите,
които пътуват между френските и гръцките пристанища, чак до Дедеагач!
Това наистина е „българският“
пристан за нашенците, които пътуват от САЩ за дома си по този маршрут. Дори и когато Дедеагач не е в пределите на
географската карта на България, дори и тогава нашенците го предпочитат, защото
е най-близо до границата с родината. Така най-безопасно, безпроблемно и бързо
ще се придвижат до родните си места, а веднъж влезли в България, пътят им, поне
така те мислят, ще е по-лесен, защото ще се движат по родна земя, могат да
отседнат при българи, макар, че такива живеят и в повечето населени места в
Северна Гърция.
В онези години,
заради войни, границите се менят често и населението не може постоянно да се
мести, за да е все в пределите на България или Гърция. Така хората дори и днес са
смесени, в южните български земи има хора и с гръцки произход, а в северните
гръцки земи пък е пълно с хора с български корени!
Дедеагач, или
Александруполис днес е един прекрасен град, който отново посреща българи, но
сега вече той е туристическа дестинация, която отново се ползва, защото е близо
до граничния пункт с България и само за някакви си 40 мин. човек може да се окаже
от южната ни граница направо на Беломорието, където плажовете са прекрасни, а
на тях отново се развява и българското знаме, заедно с гръцкото…!
ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ
кореспондент на в-к „България“ в София
Дедеагач или Александруполис днес, с една от забележителностите – фарът. |
Военната гара на
Дедеагач, от която вероятно са пътували и българските емигранти, завръщащи се
от САЩ – 20-те години на миналия век.
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар