сряда, 1 февруари 2017 г.

ЩО ТЪРСИ ПОП НА КУКЕРСКИ ИГРИ…!?

Кукерски игри в Перник - шествие, дефиле, парад, маскарад, както и да го наречем, това е всенароден празник. Фестивалът в Перник е по-голям по брой на групи и участници от фестивала в Рио де Жанейро. По този показател бихме могли да се борим за място в „Гинес”. Това заяви в интервю за БТА преди време кметът на Перник, Вяра Церовска, която е и председател на организационния комитет на 26-тия международен фестивал на маскарадните игри, предаде dnes.bg.

Стойността на маскарадния фестивал е приблизително 200 000 - 250 000 лв. Половината от тях се събират от дарения.

Какво обаче е фестивалът от гледна точка на Църквата: „…Мъже се преобличат като жени. И не само като жени, а и като козли, овни и други безсловесни животни и после танцуват и извършват бесовски ритуали…” пишат в книгата си „Суеверия сред днешните християни”, йеромонах Висарион Зографски и йеромонах Йоан Филипов.

Традицията повелява кукерските обичаи да се изпълняват само от мъже-ергени, като всяка кукерска дружина има водач, който е единствения женен мъж. Понякога той се облича в булчински и младоженчески костюм, или в животински кожи, с козината отвън и носи маска на лицето си.

Кукерите имат обичай да обхождат домовете на хората за здраве и плодородие, като събират различни подаръци, предимно хранителни продукти, по подобие на коледуването. Накрая се събират на мегдана, площада или на централна улица и играят танци за гонене на злите духове.

Това в общи линии е традицията на кукерите.

До тук сякаш всичко е някак невинно, не е съвсем по християнски, но и не е чак пък толкова греховно, ще си кажат повечето. Интерес обаче представлява начилието на „маскараден поп” в почти всяка от кукерските или други обичайни групи на това дефиле.

Мъж, облечен като свещеник „благославя” с китка и менче публиката на мскарадните игри и ако това беше единичен случай хубаво, но те бяха няколко, при това доста натрапчиви.

Някой обясняват това с опит да се скандализира и омаскари духовенството и Църквата като цяло, традиция, която според тях, е възникнала по време на комунизма, когато атеизмът беше водеща философска доктрина, внедрена в политическата промаганда в онези години.

Други пък обясняват наличието на маскарадни „свещеници” при кукерите с това, че по този начин, като се представя поп с менче и китка, се осмива и заклеймява така нареченото „требничарство” или както още е известно – „требничество”…!

Кое е по-точното и по-правилното обяснение, едва ли и има толкова значение, защото и в двете има доза истина. Проблемът е, че сарказмът в областта на духовността и вярата е неуместен, поне в тази му язвителна и демонстративна форма. Понякога именно хуморът е начин да се отправи някаква критика, но в такъв формат, на такъв маскарад, при такива външни обстоятелства, подобно представление идва малко в повече…! Похватът е интересен, ако това е целта, но мястото не е подходящо, от тук идва и проблемът.

Да се гавриш с битността на православния свещеник е не просто проява на лош вкус, светотатство, от гледна точка на Църквата, но това е най-малкото откровено невъзпитано, защото се питаме, ако попът е изкаран такъв „главанак”, на маскарада на кукерите, защо тогава няма подобно отношение и към имама, кюрето, или равина…!? Само православният свещеник ли е проблем с требничеството…!?

Това ни насочва наистина към времената на войнстващия атеизъм, когато свещениците биваха заклеймявани, а като деца ни обясняваха, че като видим поп на улицата било лоша поличба, понеже били облечени в черно както демони и ние, в детската си дивотия, бягахме от тях, докато играехме волно в градинката на църквата „Св. Георги” в центъра на София, за да се „спасим” и да не ни се случи нещо „лошо”…!!! /и трите удивителни са малко…/!

Ето и до това доведе атеистичният режим от онези години – не просто до обезверяване на хората, а до гавра с вярата и духовното, което е по-голямата рана от чисто физическата такава…!

За фейсбук-групата "Православни новини"




Няма коментари: