Има проблеми, както със системите
за управление и контрол на ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП
НОИР), така и с проведени конкурсни сесии. При структурирането на управляващия
орган на програмата например, няма ясно разделение на функциите на този, който
осигурява парите – управляващия орган в структурата на МОН, и на този, който
изпълнява проектите – отново част от МОН. Това каза служебният министър на
образованието проф. Николай Денков.
Отговорът не закъсня: Силно съм
изненадана от некоректния прочит на писмото на ЕК и опитите за прехвърляне на
отговорност по повод установените от европейския одит слабости в управлението
на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"
(ОП НОИР). Това каза бившият образователен министър Меглена Кунева.
Не съм изненадан от констатациите и
критичния тон на писмото. Те са логично следствие от начина, по който беше
управлявана програмата през последната година. Още през април миналата година
предупредих публично, че промяната в подхода към оперативната програма ще доведе до проблеми. Не бях чут. Всъщност
това беше причината да подам оставка като заместник-министър в МОН, заяви по-рано
министър Денков.
Проф. Денков напусна, защото не
беше съгласен с моя подход, да има отделен заместник-министър, който да
отговаря за оперативната програма, и друг, който да координира висшето
образование и науката, уточни Кунева. Според нея, „одитът на ЕК е
предварителен, т.е. има за цел да установи потенциални рискове и слабости в
управлението на програмата“.
Кунева очерта общо шест ключови точки,
в които обясни, как според нея стоят подробностите по функционирането на евро-програмата.
Ако оставяш на този, който идва
след теб, нещо добро, значи си свършил полезна работа за държавата, отбеляза Меглена
Кунева, още преди да стане ясен докладът от ЕК.
Прочитайки основанията и на едната,
и на другата страна обаче, не можем да не забележим, че има една съществена
разлика и тя се състои в това, че проблем явно има. Има и поне критично писмо, дори
бившият министър деликатно признава, че е „нормално да има трудности и въпроси,
свързани с по-ефективно управление“. Ако това е елегантно признание на пропуски,
приемаме го, ако не е, тогава какво друго може да е..!?
Моята задача беше да не се допускат
течове и корупция. Това трябва да бъде задачата и на следващия, и на
по-следващия министър, заяви още Меглена Кунева преди доклада. Само че, дали
само спирането на „течове“, каквото и да иска да каже с това, или борбата с корупцията
са достатъчни сами по себе си…!? Добре, посоката може и да е вярна и е, но дали
е вярна пряката, в която е взет завоя!?
Аз съм спокойна за министерството, твърди
още бившият просветен, но дали е също така спокойна и за оперативната програма,
която както самата тя казва е нова…!?
По-важното обаче е наистина да се
гледа напред и това личи и от думите на настоящия министър на образованието,
който твърдо заяви, че вече се подготвя план за действие за разрешаване на проблемите
по ОП НОИР, в най-кратък срок.
И все пак, всеки министър, когато
сдава поста, се хвали, ще речеш, че той е създал министерството си и без него
то не може да съществува. Не е лошо обаче да имаме реална представа и за себе
си, а и за онова, което сме направили – нито светът започва с нас, още по-малко
пък ще свърши с нас…!
За teacher.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар