Георги
Цветанов е бил асансьорен техник в
някогашното предприятие „Асансьорни
сервизи” в София. Той е упражнявал
професията около 15 години. Цветанов
сподели пред topnovini.bg своите съображения
за проблемите с асансьорите напоследък
у нас. Неговите разсъждения са актуални,
особено след като след близо четири
години борба с различни съдебни инстанции
и държавни институции и след повторно
гледане на делото в Софийския апелативен
съд, неотдавна „Майчин дом“ в столицата
беше осъден да изплати на Лидия Димитрова
90 хил. лева. Жената пострада при падането
на асансьор през 2010 г.
Софийска
градска прокуратура внесе във вторник
в Софийски градски съд обвинителен акт
срещу четирима души за авариралия
асансьор на 19 август 2014 г. в София – бул.
„Цариградско шосе” блок 115.
Г-н
Цветанов, защо се случва така, че пропадат
асансьори, каква е причината за това?
Шведите
преди години продаваха лиценз за
производство на асансьорите – „АСЕА
грахам”. Ние купихме лиценза, който при
това и лесно се монтира. Такива асансьори
са масови в София, има ги обаче и в цялата
страна. Те обаче не са особено качествени.
Защо
продават на нас именно лиценза?
Защото
е евтин, не е качествен и е излязъл от
употреба в Швеция, а ние търсим предимно
ниската цена, не и качеството, в онези
години.
Това
не е ли опасно?
Абсолютно.
Не един и два пъти стават инциденти.
Изписват излекуван болен човек от Първа
градска болница, това е около 1987-8 г. Той
отваря вратата, но асансьорът го няма
на етажа и човекът полита в шахтата,
където и загива. Оказва се, че Ге-контакт-ът
е залепил и е позволил вратата да се
отвори. А в таблото вероятно и релетата
са дали повреда и вратата се е отворила.
Има две блокировки на вратата - брава и
Ге-контакт. Кабината има около 4 блокировки
и една пета, когато се скъса въже и се
увеличи скоростта.
Защо
стана този инцидент в „Майчин дом”?
В
този случай вероятно има отново повреда
в релейната система. Явно, за да се
продаде този шведски лиценз, той не е
бил особено качествен.
А
защо не сме закупили друг лиценз?
Можели
сме да купим асансьори от САЩ – „Отис”
или от Финландия – „Коне”, не лиценз,
а само машини, но това би било много
по-скъпо. Шведският лиценз обаче ни
излиза евтино и това го прави масов, а
то след себе си води до толкова много
проблеми днес, както и до смърт на невинни
хора.
Колко
живот има един асансьор с лиценз
„АСЕА-грахам”?
Зависи
от експлоатацията. Ако е в болница
постоянно се подменят части, в жилищна
сграда е по-рядко. Износват се въжета и
коронна система. За болница един такъв
асансьор може да функционира максимум
20 години, а за жилищна сграда – около
25-30 години. Но винаги има износване на
шайби, на въжета, на релета, на плъзгачи
и това налага постоянна поддръжка.
Колко
процента е човешката грешка при инцидента
в „Майчин дом” и при последния случай
в София, когато загина жена?
Това
е неволна грешка. Най-опасно е не возенето
в един асансьор, а качването. Първо
трябва да се види, дали кабината е на
етажа, след това се изчаква да се затвори
вратата, накрая се подава заявката за
етаж. По време на возенето има много
блокировки. В конкретния случай не се
е задействала клинова система, което е
странно и което говори, че технически
асансьорът не е бил изправен.
Какво
представлява тази клинова система?
При
увеличение на скоростта на движение
надолу, се задейства така наречената
клинова система. Това са зъбести клинове,
които се забиват в релсите и асансьорът
спира мигновено. Пример с асансьор
„Отис” показва интересен случай.
Собственикът на завода слага в шахтата
двете си деца и жена си, а асансьорът е
на горен етаж. С флекс се режат въжетата
и асансьорът полита надолу, но заклинва.
„Отис” за мен са най-добрите и надеждни
асансьори в света.
Как
могат да се подсигурят старите и опасни
асансьори в София, а ие не само в София
?
Може
да се използва старата релсова система,
кабината също. Трябва да се подменят
плъзгачи с ролки и да се въведе електронно
релейно управление, както и допълнителни
блокировки към кабината.
За topnovini.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар