Снимка:
Музиканти
протестират в София, защото искат
задължителна квота за българска музика
в родните медии. Като се замисли човек,
още на влизане в съседна Гърция, друго,
освен гръцка музика не се слуша, е
...почти де!
Казват,
че гърците имали такива задължителни
квоти и медиите пускали приоритетно
гръцка музика. Това от една страна е
добре, защото така се гарантира, че
собствената продукция ще има един
минимум гарантиран пазар. Да, това е
добре, когато обаче говорим за домати,
но не и за музика...!
Стимулирането
на родно селскостопанско производство,
с цел повишаване на капацитета на родните
производители в условията на пазарна
конкуренция, в рамките на ЕС е едно.
Изкуствено стимулиране на родната
музика вече не е същото, дори само защото
това просто не е селскостопанска
продукция. Това разбира се, в кръга на
шегата.
Ако
говорим за въвеждането на задължителни
квоти за българска музика, това може би
би било възможно за националната
телевизия и националното радио, ерго –
за обществените медии. Но, как да задължим
едно частно радио, или телевизия да
пуска българска музика. И какво значи
„българска музика“, защото под това
определение попада например и Илиян с
неговата кутова песен „Хепи бърдей ту
ю“, или Софи Маринова, Азис, Амет, Джена,
Мрена, и всички останали от този вид
жанр.
Как
ще стане едно евентуално разпределение
на квотите, защото „квота за българска
музика“ е твърде общо? Значи ли това,
че по радио „jazz.fm” ще
слушаме и романтични балади на Петра,
примерно, или на Таня Боева!? Или пък, ще
звучи ли Азис с не по-малко култовото
парче „Напипай го“, по радио „Класик
FM”, например, щото това
си е класика отвсякъде...!?
Когато
искаме нещо, особено, когато протестираме
за нещо, то трябва да е ясно, какво точно
искаме, защото иначе нещата могат да
отидат в една друга посока. Така се
раждат вицовете от рода, че едни хора
протестирали пред кметството и викали:
„Кмете дай!“. Излязъл кметът и когато
попитал, какво да им даде, те отговорили:
„Квото дадеш бе кмете!“.
Ако
сега музикантите протестират, че искат
задължителни квоти за българска музика
в българските медии, то трябва ли после
и художниците да скочат и да искат също
квоти за задължителен пласмент на
техните картини? Ами скулпторите –
трябва ли да продават също преференциално
своите творения!?
Истината
е, че подкрепа за българската култура
е крайно необходима, защото това е нашата
национална и духовна идентичност. Истина
е също, че живеем в условията на конкурентна
среда за всичко. Ако едно нещо е стойностно,
то непременно ще види бял свят и ще стане
конкурентно. Не е необходимо да има
изкуствени стимули, защото тогава нещата
започват да намирисват на попрестояли
яйца.
Ситуацията
напомня един от най-старите спорове
между двата жанра попфолк /чалга/ и
старата естрада /попмузиката/. Чалгата
била отнела на естрадата пространството
за изява. Ами, това означава, че чалгата
е намерила някаква ниша, която естрадата
просто не е запълвала. За това обаче не
е виновна чалгата, а има други причини,
за които си струва да помислим.
За topnovini.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар