петък, 11 март 2016 г.

ПРИМЕРНА КОНЦЕПЦИЯ ЗА ИЗДАВАНЕ НА МЕСЕЧЕН ВЕСТНИК НА ЗАД „АРМЕЕЦ”

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЕ

Издаването на един вестник, не е само и единствено рекламно начинание, а преди всичко това е начин, при това основен, за информиране. Разбира се, самата информация може да бъде така поднесена, че да представя продукти, инициативи, намерения, нововъведения, което е вид реклама, но водещото трябва да е поднасянето на новини, дори и формално, защото тогава и само тогава едно хартиено издание може да има авторитета на медия. В случая представяме месечно издание – вестник, който има минимум 16 страници.

ПЪРВА СТРАНИЦА

Ако говорим з месечно издание, то първо трябва да започнем от първата страница. Повечето нови вестници днес се издават във формата на таблоид, което е хубав вариант, защото е ергономичен, подходящ е за лесна употреба и не създава усещането за дискомфорт, както при старите, големи формати. Някои рекламни, или корпоративни издания днес разчитат на едрия шрифт на четири вестникарски колони, което обаче е трик, който не печели читатели.

Първо, едрият шрифт подценява читателите, защото те не са слепи, а натрапването на дадена тема посредством графиката е непълноценен похват за акцентиране. След това, четирите колони създават усещането за подвеждане. Сякаш вестникът олеква, не е актуален като новинарско издание , а набляга повече на сдъвканата и изплюта новина /събитие/. Поради това трябва да се спазва стандартът от 6 колони на текст, което ще увеличи медийността на изданието и ще го превърне преди всичко в вестник за новини, а след това, като вторична особеност и по естествен път ще се появи ефектът на рекламата, каквато всъщност е и една от основните цели на този вестник.

По отношение на графиката на първа страница трябва да се спазват няколко основни правила. Предложението ми за заглавие е „Армейски новини”. Това създава усещането за стабилност, сигурност и надеждност. Последното е особено важно, защото говори за достоверност, на която читателите могат да се осланят, да вярват, за да четат.

ОФОРМЯНЕ НА ГЛАВАТА

Главата на вестника е лицето на вестника. Там е заглавието, което трябва да бъде оформено като „под пагон”. Предвид примерното заглавие – „Армейски новини”, не би било лошо да се поставят някакви стилизирани пагони от двете страни, или поне от началната лява страна. Това ще отвори заглавието, ще създаде усещането за едно намигване към читателя, че този вестник няма да има непременно „военни” новини, но предвид заглавието,  би било удачно една такава игра на думи и форми.

Самото заглавие на вестника би било добре да се раздели на две. „Армейски” да бъде оформено графично като графиката на ЗАД „Армеец”, а „новини” може да се изпише като ръкописен текст. Този тип двупластови заглавия разчупват графиката и не натрапват една непременна строгост, която никога не е добра за привличането на читатели.

СНИМКАТА НА ПЪРВА СТРАНИЦА

Снимката винаги е била „очите на вестника”. Заради това е важно да се подбере хубава снимка, която според вида новина – сензационна, важна или регулярна, може да е разположена на четири, пет, или дори и шест вестникарски колони. Специално със шестте колони не бива да се прекалява, за да не бъде подведен читателя. Четири колони е може би „ежедневният” вариант на графика на снимката. Тя трябва да носи акцента на целия вестник и да подсказва, какво основно ще се чете вътре. Разбира се, това не бива да измества теми, а само да акцентира. Под въпросната снимка, трябва да има малко от текста, който тя ще въведе като тема, а на вътрешна страница, но не втора, или трета, а поне след 4-та, текстът може да продължава.

В дясно, или под текста на основната снимка може и трябва да има акценти от вестника. Не новини, а само акценти, които въвеждат читателя в тематичната среда на изданието. Това са така наречените отправки. Те могат да се разположат и над главата на вестника, когато това се изисква от типа новини но и с това не бива да се прекалява, за да не се амортизира графиката, което да повлияе негативно на доверието на читателя.
Освен основната снимка, отправките също могат да са с малка снимка, когато е портрет – на половин колона, а когато не е портрет – на цяла колона ,но не по-голяма, за да не се „бие” с основната снимка. В много редки случаи се допуска снимка две колони на първа страница, която си кореспондира графично с основната снимка, която тогава е разпложена поне на 5 колони.

РЕКЛАМИТЕ  

На първа страница се допускат реклами, дори и над главата на вестника. Това е най-видимото място и то е и най-скъпо платено, когато говорим за реклама, която да не се набива на очи. Рекламата да е лесно смилаема, да не е директна, защото това отблъсква читателите и те губят доверие. В никакъв случай рекламата не бива да измества акцента на основната снимка и тема на броя. Това би довело до усещането за рекламна брошура, а не за медия. Читателите вярват на медията, на не рекламната брошура. От тук е и търсенето на усещането, осезаемостта за новини, а не за реклами. Рекламите са вторичен ефект, който се промушва под новините, а не ги води.

СОБСТВЕНО СЪДЪРЖАНИЕ

Грешка на повечето издания е, че те се превръщат в обикновени ретранслатори на новини. Когато човек отвори пет, или шест вестника, той попада на едни и същи новини, леко парфюмирани тук и там. Това трябва да се избегне, защото създава усещането за взаимно преписване, което олекотява цялото издание. Собственото съдържание е онова, което отличава един вестник. Именно заради това, вестник „Армейски новини” би било емблематично да представя собствено производство на журналистическа продукция. Това са преди всичко така наречените новинарски находки, които не могат да бъдат ежедневие. След това са интервюта и особено коментарите и анализите.

КОМЕНТАРИ

Коментарите са основата на едно информационно издание, защото представят позиция-на медията и на автора. В този смисъл големите коментари по злободневни , но специализирани и тематични акценти са ценност, което отличава и прави добро впечатление на интелигентния читател. Малките коментари от типа „Бъз”-ове, или закачки с публиката, са онези, които привличат по непретенциозна публика, а тя обикновено е болшинството. В случая с читателите на зданието на ЗАД Армеец не би било добре да се гони нито елитарна читателска аудитория, нито пък да се търси нивото на масовостта, именно заради това големите коментари и малките ежедневни коментарни „закачки” трябва да присъстват балансирано , но задължително.

„ОТ ДЕНЯ”

Това може да бъде нова рубрика, която да представя експертно мнение на експерт по дадена конкретна тема. Например, някакви промени. Тогава може да се потърси по телефона даден експерт, който да коментира специално за изданието темата. Този принцип може да се прилага и при други актуални събития от деня, като се съблюдава фактът, че количеството на журналистическия персонал е силно ограничено. Това е така нареченият „Задочен коментар”, но заглавието на рубриката не бива да е сковано и архаично, заради това предлагам – „От деня”.

 СПРАВОЧНИК

Съществуват един тип медийни финтове, които позволяват привличане на читатели по сравнително лесен и манипулативен начин. Това са така наречените справочни петна, които да поднасят информация за всеки ден, какъв празник е, или пък, какво историческо събитие се е случило, разбира се, ако е важно и значимо, а не просто да се пълни пространство. В рубрика „Справочник” може да се вложат много разнообразни теми, които могат да се обсъдят допълнително. Такива могат да са освен исторически дати, също и църковни празници, или прогноза за времето, валутни курсове и много други, които се реши, че биха били интересни на по-широк кръг от публика.

ИЛЮСТРИРАНЕ

Снимките трябва да се подбират изключително коректно, защото свободното ползване на снимки подлежи на глоби. Само за пример, една снимка на „gettyimages.com” може да достигне и до 500 евро, като медията директно получава фактурата, няма обяснения и уговорки, при положение, че е публикувана тяхна снимка. За целта е необходим, или типов договор с Агенция БГНЕС, или БУЛФОТО, за определен обем снимки и за определени категории и теми, или да се ползват снимки от сайтове, където те са безплатни, или поне има свободни секции, а такива има. Могат да се ползват тифетци, което разчупва допълнително визията и превръща изданието в арт-продукт.

РАБОТНО ВРЕМЕ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА

За мен, работното време би било условно, защото понякога може да се наложи да се работи от рано сутрин или до късно вечер. Условното работно време би било добре да е от 10-10,30 до към 17-17,30,  като по този начин се обхваща целият активен информационен поток.

Говорим за журналистически труд, а не за производство на зеленчуци например, така че, твърдо фиксирано работно време би било убийство и на авторски устрем, и на свободата на професионалната инициатива.

Командироването, особено, когато то е по служебен път - от институциите, следва да се толерира, защото това създава успешни условията авторска продукция и среда, в която да се генерират нови контакти.

ПО СТРАНИЦИ

Формалното разпределение на новините по страници е следното. След първата страница, която вече описахме, следва втора страница, на която трябва да са най-важните новини. Трета страница е за следващата степен по важност на новините,. Четвърта страница, за да не се губи ритъм, трябва да е за специализирани новини. Оформлението е стандартно, водеща новина, на пет колони, шестата колона е малък новинарски акцент на растерова подложка. Надолу, втора важна новина със заглавие и останалите могат да са графично оформени на рубрика, или на растер-линия.
Пета страница трябва да е вече с големи материали, може да са два, или три. От шеста страница нататък мога да се ползват тези графични особености, като там се поставят и по-едри рекламни петна. ;Примерните рубрики по страници, освен стандартните „Дневник”, Интервю”, „Представяме Ви”, има и специализирани, които могат да са:

1.     Злато и нумизматика
2.     Вие питате, ние отговаряме
3.     Благотворителност
4.     Интернет банкиране
5.     Нови продукти
6.     Ново
7.     БГ еър-промоции
8.     Път
9.     Застраховки
10.           Щети
11.           Ипотечен кредит
12.           Кредити
13.           Пенсионен фонд

Всички тези рубрики, в зависимост от темата,у могат да са рубрики на подтеми на различни страници, или да са основни теми – рубрики на цяла страница, ако има конкретен новинарски повод – някаква променя, рекламиране на нов продукт, или нещо друго.

Интервютата могат да са с известни личности, които имат събития в зала „Арена-Армеец”, например, или пък с експерти по теми, които са актуални за съответния брой на вестник „Армейски новини”. Тематиката, подредбата и информацията могат да се прецизират от главния редактор за всеки отделен брой.

КОНТАКТИ

         Контактите могат да бъдат осъществени последователно и едновременно. Формите са няколко, сред които: взаимна реклама, взаимно информационно сътрудничество и организирането на съвместни инициативи по различни поводи, празници и конкретни събития, както и осъществяването на епистоларна кореспонденция между отговорни редактори, когато става въпрос за медии, или ръководител на определена институционална организация.

Журналистът трябва да има статут, за да може да представлява медията пред ръководителите на дружества и организации. Този статут може да бъде предоставен с ангажирането му в документална форма към работа във вестника. Това може да е и договор, но не само. Той може да бъде вписан като име в карето на медията, като един от авторите, или като водещ отговорен редактор.

ПОСЛЕДНА СТРАНИЦА

Последната 16-та страница трябва задължително да е развлекателна. Тя трябва да е хумористична, да отпуска, да бъде нещо като десерт за читателя. Тук трябва да има вицове да банкери, епиграми, карикатури. Това ще е един вид почивка, след сериозните теми, освен това е и повод, една по-голяма група да търси изданието и да го чете.

ХАРТИЯ И ОТПЕЧАТВАНЕ    

Хартията не е нужно да е луксозна, може да е обикновена вестникарска хартия, но при едно добро финансиране, не би било зле да е матирана хартия, което е скъпо, но е красиво, и създава усещането за сериозно намерение, за медия, която няма да ни подведе, на която можем да се доверим, на която можем да разчитаме за съвет, за мнение, за консултиране по дадена конкретна тема.

Отпечатването може да е в бутикова печатница, вече има много такива.

ЕКИП

Екипът на една такова издание може да е:

Един главен редактор

Двама редактори

Двама репортери

Един фотограф

Един шофьор

Един уредник

Един –двама страньори

Това прави общо 10 човека. Може да се пропусне шофьор и фотограф, ако има дублиращи такива в самата структура, към която ще се води в субординация вестник „Армейски новини”.


БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!

Няма коментари: