Напоследък проблемите в БПЦ с така наречените „свободни
монаси” зачестиха. Те не са от вчера, но така или иначе такива казуси има, а
една голяма част от тях не намират разрешение. Наказват се монаси за едно или
друго провинение, а впоследствие се оказва, че те са наказани, но няма санкция
следователно, те се оказват не наказани, а на практика дискриминирани. Те са
прогонени от манастирите си, или пък някои дори и самоволно са напуснали, така
те се превръщат в казус, който на практика няма никакво разрешение.
Разбира се има различни видове наказания, които са
предвидени в Устава на БПЦ, съобразно провинението – съответно и съставът на
Светия Синод, който заседава като църковен съд.
Напоследък обаче се появиха твърде много монаси,
твърде много за мащабите на родната ни Църква, които са с неустановен статут,
те са монаси, но не са в манастири.
Интересно е, че Уставът на БПЦ предвижда процедура
за това, как се става монах, но за това, как един монах преминава отново в
цивилно лице няма, няма поне в Устава, нито пък е указано, как това може да се
случи.
В чл. 170, от Устава на БПЦ се казва, че „за монах
или монахиня може да бъде постригано лице, което отговаря на следните условия:…да
е преминал срока на изпитание, предвиден в Устава на манастира. Изискванията …
се удостоверяват със съответните писмени документи – удостоверения,
свидетелства, декларации. Който иска да встъпи в монашески чин, трябва да
представи молба, автобиография, свидетелство за съдимост и препоръка от енорийския
си свещеник или изповедник”.
Говорим за документи - удостоверения, свидетелства,
декларации, както и молба, автобиография, свидетелство за съдимост и препоръка.
След като има документален алгоритъм за това как се става монах, защо няма
такъв и за това как, когато един човек не по своята воля, а по силата на
решение на църковен съд, престава да е монах?!
Разбира се е ясно, че когато един човек стане монах,
това се смята, че е за цял живот така и трябва да бъде. Проблемът е, че
понякога онова, което се предвижда като наказание, например низвержение, не е
ясно как се реализира, тоест – как се променя статутът на монаха. Ако той е
изгонен от манастира си, къде отива, какво се случва с него, какъв е той?
Проблемът се състои и в още нещо. Ако няма решение
на църковен съд, следователно „наказан” монах трябва да си получава заплатата,
а също и да бъде с актуални социални осигуровки, защото той на практика не е „уволнен”
от Църквата. След като не е „уволнен”, а такава процедура никъде не е указана
нито е предвидена, след като няма решение на църковен съд за автентично
наказание, след като на практика един такъв човек е напълно невинен, защото
обвинението само по себе си не е присъда, тогава как се решава въпросът с
осигуровките и заплатите…?
Това е елементарна правна логика, докато един човек
не е доказано виновен, тоест – няма влязла в сила присъда, той е напълно и
съвършено невинен. Така звучи актуалната презумпция за виновност и невинност.
Ето какво казва отново Уставът на БПЦ, по отношение
на това, кога и при какви условия един монах може да битува извън манастирско
общежитие: „Чл. 169. Монах/монахиня може да живее извън манастира само в
случаите, когато е назначен/назначена на определена длъжност или
изпратен/изпратена на специално послушание по решение на Светия Синод – за
ставропигиалните манастири, и на епархийския митрополит – за епархийските
манастири”.
Когато обаче има обвинения, а няма решение на църковен
съд, какво трябва да се прави? Ако това са прецеденти, то следва ли те да се
превърнат в норма, както е при така нареченото прецедентно право?
Ето това са въпроси, които поставят още повече
въпроси, а за съжаление не дават никакви отговори!
За фейсбук-групата "Православни новини"
Няма коментари:
Публикуване на коментар