Действията на каноничните православни църкви са причината
за развитието и разрастването на старостилните общности, твърдят богослови.
Старостилният алианс беше организиран в последните
няколко годни. Той не е сектантска общност, където има саморъкополагане.
Старостилната църква в Гърция води своето начало от редиците на Елдската
архиепископия. Недоволни митрополити на тази архиепископия, които не са били
съгласни със смяната на календара, се отделят.
Ние в България не ползваме Григорианския календар,
както се твърди. Новият стил не е равен на Григорианския календар, новият стил
е поправен Юлиански календар. Някои твърдят, че Юлианският календар е правен от
Юлий Цезар, той неточен от
астрономическа гледна точка и заради това трябва да се вземе правилният
Григориански календар. Вместо да се вземе той, се прави една компилация между
двата календара и се получава това, което се ползва сега.
Дори и Тодор Живков си е оставил отпечатъка с някои
промени и празници на Светци, като Гергьовден, който не можело да се мести от 6
май на 23 април, както е по нов стил.
Въпросът е, какво налага поправката на Юлианския
календар, който е бил в употреба толкова много години и защо, когато се казва,
че е по-добрия, не се взема цялостно, а се вземат определени части от него?!
От астрономическа гледна точка се твърди, че
Юлианският календар е неточен, но той никога не е претендирал да е
астрономически точен. Единствената църква, която ползва напълно Юлианският
календар е Финландската автономна православна църква. Там има две православни
църкви, едната е към Вселенската патриаршия, а другата е към Московската
патриаршия. Тази, която е към Вселенската патриаршия празнува всичко по
Григорианския календар, дори Пасхалията и неподвижните празници около Великден
и Великден е като при римокатолиците.
Всички останали сестри-православни църкви гледат с
едно огромно подозрение по отношение на тази Финландска църква. Защо
Финландската църква, която изпълнява в пълнота тази идея от 40-те години на миналия
век, а именно за подмяна на „грешния” и „остарял” Юлиански календар със „съвършения”
Григориански календар, води до такова подозрение и едва ли не почти нежелание
за общение с клирици на Финландската православна църква?
Със създаването на Старостилния алианс се създаде
една паралелна православна църква в пълнота и съвършенство.
Този алианс се
създаде през последните няколко години, с развитието на най-големите старостилни
общност, които бяха в Гърция, Русия и в Северна Америка. Православната общност
в Северна Америка е много голяма, тя основана от московския патриарх Тихон след
революцията. Патриарх Тихон и Светият Синод на Руската православна църква
издават специално решение, с което освобождават йерарсите, архиеретие, които са
извън територията на Русия, от подчинение на патриарха и Светия Синод, които са
в Русия. Те са знаели, че болшевиките ще превземат всичко, дори и църквата и
така те са им разрешили да продължат нормалното си съществувание.
Те са знаели,
че в един момент някой от патриарсите ще бъде принуден да ги отлъчи, или да ги
прокълне и така те са гарантирали техния каноничен статут. Тази голяма група е
колкото гръцката група, която е отделена около 60-те години на миналия век.
Най-големият проблем винаги е бил икуменическата
активност на сестрите-православни църкви. Под претекста, че се води диалог за
обединение, се извършват действия , които са смущаващи. Светите апостоли са указали,
как може да се общува в духовен план с неправославни и са забранили категорично
съвместни молитви, а на всичките тези асамблеи, които са извършвани на така
наречения Световен съвет на църквите, са извършвани така наречените икуменически
богослужения, нещо което е категорично забранено от древните отци на църквата.
Едно е да се съберат хора и да обсъждат Свещеното писание,
но богослужението е съвсем друго. Те са се молели съвместно, заедно и това не е
ставало нито тайно, нито скришно, то винаги е било открито и явно и това все
повече е смущавало вярващите. Клириците на поместните православни църкви, които
са с по-будна съвест, не са искали да участват в такива неща. В Свещеното
писание пише, да не се участва в делата на тъмнината. А какво излиза?
Извършвана е била дори така наречената икуменическа
литургия, което е ерес. В светата Литургия неправославни, или инославни не
могат да участват.
Светата литургия има две части и неправославните
могат да присъстват само в първата част. Това е така наречената „литургия на
словото”. Втората част се нарича „литургия на верните”, тези, които са кръстени
и са членове на Светата православна църква. В тази част може да присъстват само
и единствено православните. Заради това дяконът, или ако няма дякон –
свещеникът, когато приключва първата част на Литургията, казва – „Вие, които
сте оглашени излезте!”. Това означава, че тези, които не са кръстени
православно трябва да напуснат, защото настъпва втората част.
Всички обичаме останалите хора, няма човек, който да
е християнин и да мрази останалите хора. Никой не мрази римокатолиците, нито
протестантите, или инославните, но не може Вселенският патриарх Вартоломей да
прави такива брутални демонстрации, както беше на последната среща с папата във
Фенер, в Истанбул. Когато казаха „да възлюбим един друг, в единомислие да
изповядаме”, хорът пее „Отца и Сина и Светаго Духа”, тогава в Светия олтар по
традиция духовниците се целуват по бузите, като това е така нареченото
Христосване.
Старшият казва „Христос е между нас”, а младшият казва „Е и ще
бъде”. Преди да се Христоса с присъстващите и съслужащи с него архиереи,
Вселенският патриарх излезе от Светия олтар, през царските двери и отиде да се
Христоса с римския папа, който не е православен архиерей. Това е брутално
нарушение на всякаква църковна дисциплина. Така се признава, че римският
епископ е архиерей на Светата православна църква, а той не е. Предишният папа
Бенедикт, когато отиде във Фенер му пяха „Многая лета”, полихронно. Това е
абсолютна глупост. Дяконът го упоменава като папа римски. Той обаче не е православният
епископ на гр. Рим.
Тези действия смутиха монасите от Света гора и те
скоро отправиха критично писмо към Вселенския патриарх, като го помолиха за
въздържаност спрямо римския епископ, папата. И въпреки, че той прави много полезни услуги на Вселенския
патриарх, подарява му свети мощи, въпреки това, той трябва да се държи с него
като с неправославен. Той може да го уважава и почита като глава на една
държава, защото римският папа е държавен глава на Ватикана, но не е православен
епископ.
Алиансът на старостилците настоява за чистота на
православната вяра да не се приемат
нововъведения, защото Християнството не е философско учение или доктрина, която
търпи градация и развитие. Това е една консервативна по своята същност общност.
Проблемът с календара се явява функция на
икуменическата активност. В желанието си да угодим на римокатолиците и не на
последно място и на протестантите, се правят всевъзможни отстъпки и те са
непоносими. Дори и половин крачка не може да се направи назад. Не е толкова
важно, дали ще празнуваме един светец на 11-ти или на 24-ти, а най-вече е важно
отношението към инославните. Не може да се влезе в молитвено общение.
Един от манастирите на Атон-Есфигмен дори се отдели
от общението с останалите 19 светогорски манастири и мина към Старостилния
алианс.
От декември месец миналата година, българските
старостлци са изпратили документ, за да влязат в общение със Старостилния Синод
на Гръцката старостилна църква, Синодът на противстоящите, на митрополит
Киприян.
Идеята е не да се създава сектантска група, а нещо,
което е автентично. Никой не може да се усъмни в каноничността на Руската задгранична
църква. Тя е основана с решение на московския патриарх.
Имаше една група от задграничната църква, която се
присъедини към Московска патриаршия. Техният йерарх, който сключи този акт почина
скоро след това и мнозина видяха в това Божие наказание. Неприсъединяването на
Руската задгранична църква към Московската патриаршия не е проява на
непослушание и инат, а напротив, това е нежелание за обединение с една общност,
доминирана от КГБ, без значение, как се казват властващите в Русия. Докато КГБ
не отстъпи от Руската православна църква, тази много голяма църковна общност в
Северна Америка, която има подразделения в Австралия, Европа и Южна Америка,
категорично отказва да възстанови канонично общение.
От Алианса на старостилците беше поставено изискване
към нашите старостилци, епископ Фотий Триадицки, с помощта на двама епископи от
Руската православна църква с глава митрополит Рафаил Московски и на цяла Русия,
да се създаде структура на самата старостилна православна
църква, да се изгради Свети Синод. Църквите се
управляват от Синод, а не от един епископ. Иска се също така и ръкополагане на
още хора в епископски сан и да се избере митрополит, който да управлява
Българската православна старостилна църква.
Самото отделяне на тези старостилци става след смяната
на календара, като основоположниците на това са архимандритите Серафим Алексиев
и Сергий Язаджиев. Те са и доценти от Богословския факултет. Те си подават
оставките и отиват в един руски, белогвардейски манастир, в Княжево. Там
започва отделянето на тази църковна общност. Патриарх Максим беше антиикуменист,
но беше и неявлен, но фактически привърженик на стария календар. Тези двама
архимандрити всъщност поменаваха патриарх Максим по време на богослужение, защото
виждаха, че той е истински православен.
От Световния съвет на църквите ние излязохме, защото
така настояваше патриарх Максим. При настоящия патриарх Неофит, икуменическата
активност на БПЦ е възстановена.
Сръбската православна църква също е доста активна в
икуменизма.
Почти на всички богослужения на Вселенския патриарх присъства
някой кардинал, римокатолически архиепископ, които са сложени на трон и са признати
като православни. Това обаче не е редно.
В Италия митрополит Генадий служи и накрая дава
нафора на римокатолически архиерей, което също не е редно. Благодарение на личността на папа Йоан ХХІІІ, който
е живял много време в България, католиците
признават всички тайнства на православната църква, съответно възприемат
православния храм като действителен християнски храм, както и тайнствата и
християните, като истински християни. На православните християни им се
разрешава да вземат свето причастие в римокатолическа църква, но православната
църква никога не е имала такова решение за католиците.
За фейсбук-групата "Православни новини"
Няма коментари:
Публикуване на коментар