понеделник, 19 август 2013 г.

Дано не се окаже, че „грешката е вярна“!


Новата такса само за едно преминаване на българо-турската граница до Истанбул, ще бъде 240 евро, в двете посоки. Това предвиждат промени, обнародвани в турския „Държавен вестник“, които трябва да влязат в сила от 1 септември.

На практика, по този начин се затваря границата за международните превозвачи. Няколко транспортни организации у нас настояват за предприемането на реципрочни действия от страна на българското правителство. В противен случай те се заканват да блокират отново българо-турската граница. Всъщност, въпросът е защо властите бездействат в продължение на толкова много време? Проблемът не е от днес, нито от вчера, нито дори от 7 август, когато предвидените промени са били обнародвани.

Проблемът няма да възникне и от 1 септември. Той просто съществува! Въвежда се и такса за празни товарни моторни и немоторни превозни средства от 600 евро на автомобил. Двойно повече ще трябва да плащат тези, които превозват стоки и товари. Таксите за леките коли са една четвърт от тези. Товарните камиони, които превозват стоки и товари с издадено специално разрешение от турското министерство на транспорта пък ще трябва да плащат по 3000 евро. Нормално е да има гранични такси, защото това е форма на легален и позволен държавен протекционизъм в икономиката.

Нормално е, само че размерът на тези такси трябва да бъде разумен. Стана ясно, че новите такси ще се събират на граничния пункт при влизане и на излизане. Ако има разлика в изминатите километри, ще се заплащат такси в троен размер. "Трябва да се предприемат незабавни мерки от българска страна, да се наложат реципрочни такси за тях, за да не се повтарят събитията, които бяха през май", коментира инж. Койчо Русев, член на УС на АЕБТРИ и председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт и Националната транспортна камара. Български превозвачи считат, че е редно да се потърси обяснение от посланика на Турция у нас.

Едва ли обаче това може да реши проблема. Може би трябва да се осъществи комуникация на експтертно ниво между двете транспортни министерства, защото именно в техните правомощия е вземането на окончателно, трайно и ефективно решение. Според Петко Ангелов, член на Управителния съвет на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), ако не се постигне адекватно решение на проблема, от септември се очакват нови протести по границата ни с Турция.

Турция осъществява радикална протекционистична политика спрямо своите превозвачи. Това очевидно създава проблеми на всички останали. През пролетта проблемът уж беше решен. Сега се оказва, че май не било съвсем така! До кога овластените ще се правят, че не чуват, не виждат и не разбират?

„Между България и Турция има подписано двустранно споразумение в областта на транспорта и превозите, и новите такси на турската граница не би трябвало да се отнасят за българските превозвачи“, каза в интервю за Радио „Фокус”, председателят на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в НС, Камен Костадинов. Според него, цялото притеснение на българските превозвачи от новите гранични такси в Турция се дължи на недоразумение.

Дано обаче не се окаже, че „грешката е вярна!“. За да заложим на сигурното, нашето правителство трябва вземе спешни мерки – дипломатически, експертни, или просто - реципрочни.

за novinite.bg

Няма коментари: