понеделник, 12 август 2013 г.

Бранимир Ботев: Нуждаем се от динамична стратегия за развитие на туризма



Визитка: 

Бранимир Ботев е заместник министър на икономиката с ресор туризъм. Бил е член на Консултативния Бизнес научен Съвет при министъра на земеделието и храните, както и председател на Асоциацията на вносителите, производителите и търговците на спиртни напитки в България. Член е и на УС на Световната асоциация на производителите и търговците на спиртни напитки (CEPC), а през 2008 г. – на УС на Националния борд по туризъм. Бранимир Ботев е дипломиран магистър по "Социология", с профил "Социално управление" от Софийския университет. Специализирал е "Стратегическо управление и маркетинг" във Франция. Владее френски, английски, руски и арменски език. 

- Г-н Ботев, според експерти в бранша, летният сезон към момента е успешен, каква обаче, според Вас, трябва да бъде стратегията за развитието на туристическия отрасъл?

- България действително се нуждае от нова, динамична стратегия за развитие на туризма и ние започваме нейното разработване. Това ще стане чрез открит диалог с всички заинтересовани страни. Повече не може да се работи „на парче“. Нужно ни е да знаем, какви инвестиции в материални активи и реклама да правим, но при предварително очакван ефект. Досегашните документи често са били половинчати и краткосрочни. Стратегията трябва да е с хоризонт поне 15-20 години.  Държавата и бизнесът трябва да правят всичко необходимо, за да привличат широка палитра туристи, но като предлагат персонализирани продукти и то на европейско качество. Освен това ние трябва да направим обществените поръчки и рекламата в туризма наистина прозрачни и ефективни, базирани на професионалния опит и обективните проучвания. Превръщането ни в целогодишна дестинация е невъзможно без туристически продукт, реализиран на базата на екологичните предимства, но в съчетание с добрите европейски практики. Икономическата устойчивост и конкурентоспособността в туризма трябва да станат реалност, за да се формира най-висока добавена стойност от предлагането на услуги от по-висок клас.    

- Как намирате логото на туризма у нас? Имаше доста дискусии по тази тема през миналата година, какво е Вашето мнение, доколко успешно то привлича интерес към туризма у нас?

- Туристическото лого на България ще бъде обновено след съвместно решение на всички компетентни страни и след сериозни дебати с бизнеса, експерти по дизайн, маркетинг, реклама, НПО и други. За съжаление нов конкурс не може да направим, защото за проекта са използвани европейски пари и България би претърпяла сериозни финансови санкции. Изпълнителят - „Обединение за бранд България“  коригира вижданията си за логото и под-логата за видовете туризъм за своя сметка. Предстои в едно конструктивно сътрудничество да се чуят всички работещи предложения, за да се вземе консенсусно решение, за което споменах. Общественият интерес наистина е висок – това ще е лицето на България – и ние сме длъжни да го оправдаем със съвместни усилия.

- Кои са водещите чуждестранни туристи през настоящия сезон и има ли, образно казано, изненади?

- Сезонът върви много добре, курортите са пълни. Това се дължи на усилената работа на бранша, който оцеля не само в условията на глобална криза, но и често бе принуден да действа в условията на правен вакуум. Ще задействаме прекатегоризацията на обектите в туризма по европейски стандарти. Ускоряваме работата си върху новите наредби и тарифата за таксите към новия закон - четири от тях вече са предложени за обществено обсъждане. Все още нямаме статистика за лятото, но по данни на НСИ и граничните пунктове за периода януари-юни 2013 г. България е посетена от близо 7% повече чуждестранни туристи спрямо същия период на миналата година. С около 9% са се увеличили посещенията с цел почивка и ваканция. Приходите от международен туризъм за първото полугодие на 2013-а възлизат на около 630 млн. евро, което е с над 6% повече в сравнение с януари-юни 2012 г. Скок във визитите има при посещенията на граждани от Русия, Германия, Беларус, Украйна, Литва, Грузия, Австрия, Чехия, Холандия, Турция, Сърбия, Казахстан и други. България става все по-разпознаваема като дестинация не само за летен и зимен, но и за специализиран туризъм. През тази година броят на туристите от Русия например може да се увеличи с около 30%, засега е над 17 на сто. В края на юли тази година бе издадена 300-хилядната виза. Но и не само това - руските и германските туристи харчат много за допълнителни услуги, съпътстващи основния пакет. Руснаците например се интересуват от поклоннически туризъм и ние ще им го предложим, вече правим съвместни проекти с тях в тази посока.

- Как трябва да се съчетават различните типове и видове туризъм и има ли правила, по които това се извършва сега?

- България е толкова надарена с природни богатства, че е грехота да не ги използва за развитието на различни видове туризъм, извън масовия, и то в симбиоза. Ние сме сред водещите страни в света по топли лечебни извори и ще настояваме държавата да стимулира бизнеса и общините да ги използват максимално за туристически цели. Предстои либерализиране на европейското здравеопазване, което ще ни даде шанс, чрез партньорство със здравни каси и пенсионни фондове от други страни-членки на ЕС, да предлагаме много повече балнео и СПА услуги. Освен на природата България трябва да заложи на историята си, на качествените си храни, на фолклора и традициите, за да привлича повече чуждестранни гости. Тук симбиозата с производителите на храни, биопродукти, приложно изкуство  е повече от задължителна. Друга голяма наша задача е разгръщането на културния туризъм и подобряването на инфраструктурата.

- Какво трябва да се промени в Закона за туризма, за да се развива той по-добре и може ли да се ползва чужд правен опит за това?

- Политиката на правителството и в това число на Министерството на икономиката и енергетиката е насочена към повишаване качеството на туристическия продукт и защита правата на потребителите. В приетия на през март тази година Закон за туризма със сигурност има какво да бъде променено и подобрено, но за целта е необходимо време и практика, за да се установят неговите пропуски. Към момента наша първостепенна задача е да разпишем подзаконовата нормативна уредба, която да отговаря на съвременните тенденции в туризма. За успешното развитие на туризма има значение не само Законът за туризма (Обн. - ДВ, бр. 30 от 26.03.2013 г.), в сила от 26.03.2013 г.; изм., бр. 68 от 02.08.2013 г., в сила от 02.08.2013 г., а и останалата нормативна уредба, която засяга туристическите услуги. В този момент е много важно да бъдат начертани мерките, които се цели да залегнат в новата стратегия в туризма за периода 2014-2020 г. За целта е необходимо да продължим ползотворното сътрудничество с туристическия бранш, както и да подобрим взаимодействието с останалите компетентни ведомства. Индустрията получава пълно разбиране от вицепремиера г-жа Бобева и министър Стойнев и очаквам подкрепа при промените, които ще предложим в нормативната база, за оптимизиране на туристическата дейност и облекчаване на бизнеса от ненужни регулации.

- Как могат да се привличат чуждестранни туристи от нетрадиционни за нас сегменти, като например – китайски туристи?

- За привличането на туристи от така наречените перспективни пазари, например Китай, Индия, основно от страна на държавата и на туристическата индустрия се работи съвместно с туроператорите - организират се т.нар fam trips, посещения в България на групи от туроператори, които имат интерес да предлагат страната ни, организират се презентации в рамките на мeждународни форуми и изложения, както и семинари в България. Осъществяват се посещения на журналисти от тези страни. Тъй като пазарите изискват сериозен финансов ресурс за реклама, се работи съвместно с международни организации, асоциации на туроператорите, с администрациите по туризма в това число на съседни страни, с цел сътрудничество. Комуникира се по отношение на комбинирани маршрути от няколко държави, тзащото до България няма директни полети.

- По какъв начин може да се повиши потенциалът на регионалния туризъм и по този начин той да бъде по-съществена част от целия отрасъл? 

- Промоцията на регионите е световна тенденция. При нас този процес сега започва. Mного е важен подходът на определяне на отличителните черти, идентичността на райна, както и неговото представяне пред публика. От страна на икономическото внедомство се работи от няколко години в посока представяне на региони и специализирани продукти, като акценти на световните туристически изложения. Много е важно сега да стартира процесът по маркетинг на дестинациите, в това число, на региони и по този начин освен националната реклама да се надгради с региони и конкретни дестинации ,чрез промоцията от страна на общините.

за novinite.bg

Няма коментари: