неделя, 23 февруари 2014 г.

Какво ще е наказанието заради „баба Гуси”…!?


„Разглеждат се сведенията за обвиненията, събрани от комисията и предстои те да бъдат обобщени. След това ще бъде изготвен обвинителен акт, който ще бъде връчен на обвиняемите Агатоникийски епископ Борис от Бачковския манастир и йеромонах Кирил от Троянския манастир. В двуседмичен срок от връчването на акта, двамата имат възможност да изготвят отговор. Едва тогава ще бъде насрочено самото дело – църковнонаказателно производство”, каза за novinite.bg Александра Карамихлева – от Отдел „Връзки с обществеността” при Св. Синод на БПЦ-БП.

Стана ясно, че самото обвинение не е еднократен акт, а е цяла процедура, която вече е задействана.

За случая на йеромонах Кирил,  трябва да се уточни, кой състав ще гледа това дело. Св. Синод наказа още през ноември 2013 г. с аргос (от гръцки, букв. „недействащ”) йеромонах Кирил. Ако за епископ, правилникът е категоричен, че делото се гледа от Светия Синод, в случаите на йеромонах и изобщо на монаси, би трябвало делото да се гледа от манастирския събор.

Тепърва юристи ще се произнесат, кой ще гледа делото като първа инстанция и след това – втора инстанция. Светските лица-юристи са само консултанти. Те дават експертното си мнение, така че всичко да е съобразено с каноните, Устава на БПЦ и законите, категорични са от Синода.
Запознати обясниха, че самото съдопроизводство се извършва от духовници. Защитата на двамата ще бъде единствено в правото им на отговор на обвиненията, които са им отправени. Дали те ще се консултират с експерти по канонично право е тяхно решение. Обвиненията са на основата на каноните.

„Църковното наказание няма за цел да смаже човека, да го докара до униние и безизходица, а напротив, да го върне към правия път. Подхождаме с презумпцията да има възможност човек за покаяние. Презумпцията е за братолюбие и милост. Духовниците във всичко се ръководят от примера на Христос-любов и благост. Ние, като негови последователи, трябва да предаваме любов и милост”, посочи още Карамихалева.

На въпрос, дали едно евентуално низвержение няма да доведе духовник наистина до униние и безизходица, Карамихалева заяви, че има канони. Те са хилядолетни и в присъдата, архиереите ще се ръководят именно от тях.

Стана ясно, че санът се получава в следствие на ръкоположение. На този човек му се дава благодат. Тази благодат не е нещо, което се дава безвъзвратно, а е нещо, което може да се изгуби.

При положение, че човек води живот, несъобразен с тази благодат, тя може да бъде изгубена. „Низвержението е външно потвърждение на един вече духовен факт. Това е процес, подобен на светиите. Светостта не е нещо, което се получава в следствие от канонизацията, а е благодат, освещаване, което Господ дава, в следствие на някакъв живот и духовни усилия”, подчерта Карамихалева.

При светците, Църквата казва – ето този е свят и ние можем да следваме неговия пример. Така е и в този случай с обвиненията – църквата преценява, дали конкретният свещенослужител е нарушил каноните и дали е изгубил благодатта, която му е дадена при ръкоположенията. Ако е така, този човек вече няма свещеническа благодат.

През март се очаква Светият Синод и специализираният църковен съд да се произнесат по наказанията, които ще понесат бившият вече епископ на Бачковската света обител - Агатоникийски епископ Борис и братът на Троянската света обител – йеромонах Кирил. Очакванията са, че наказанията ще бъдат справедливи, но не и такива, че да доведат до пълно отчаяние обвиняемите. Защото, както стана ясно, целта е хората да се поправят, а не да бъдат наказани завинаги с нещо, което да не могат да изкупят.


Липсата на възможност за покаяние не е наказание, а откровена репресия, която може да извади един свещенослужител не само от придобит сан, но и от истински отдаден живот на църквата и вярата.

За novinite.bg 

Няма коментари: