вторник, 24 септември 2013 г.

Израел е рекордьор по брой туристи у нас през лято 2013


Визитка

Румен Драганов работи в сферата на туризма повече от 30 години. Завършил е Техническия университет в София и Университета за национално и световно стопанство. През годините е заемал различни длъжности в сферата на туризма – екскурзовод, туристически представител, офис директор в международната търговска организация “Балкантурист”, изпълнителен директор на капитала на холдинга “Balkan Holidays international”, президент на клоновете на ‘Balkan Holidays’ в Лондон, Ню Йорк, Рим, Москва, Кайро и други. Драганов също е бил и председател на Туристическия комитет към Съвета на Министрите в качеството си на заместник-министър на търговията и туризма. Взема участие в работата на много неправителствени организации – Българска Асоциация на Туристическите агенции, Българска асоциация за еко-туризъм. Бил е издател и редактор на българското списание за туризъм. До 2006 г. е председател на Съвета по туризъм в София и член на Българския туристически борд.

Г-н Драганов, как премина летният сезон, оправдаха ли се очакванията?

Летният сезон премина изключително успешно, за разлика от предишните години – 2011 и 2012 г. През настоящия сезон нямахме каквито и да било оплаквания, свързани с храненето, изхранването на туристите, нямаше изоставени групи заради фалити на външни туроператори, нямаше проблеми с басейните. Сезонът премина спокойно и успешно, с един среден ръст в параметъра за брой туристи от 4,5%. Това се дължеше, както на доброто обслужване, което в последните години се налага на българския туристически пазар и е високо оценено от чуждестранните контрагенти, така и на изключително доброто време, което имахме в летните месеци у нас. Това контрастираше на сравнително по-лошото време в Европа.

Кои бяха „новите туристи“ у нас през това лято?

Като нови туристи, най-голям ръст имаме от Израел - 33%. Това е следствие от факта, че през миналата година имахме спад в месеците август и септември, заради атентата в Бургас, през юли. От друга страна имаме нови туристи, които идват от задокеанските и далекоизточните пазари – Китай, Индия и Индонезия.

Излезе информация, че близо 40% са недовършените хотели по Черноморието ни. До каква степен това създаваше проблеми на почиващите?

Легловата база, която предлагаме надвишава в пъти капацитетите на туристите. Ако говорим за върхова заетост в периода от 25 юли до 5 август, почти през цялото останало време има свободни леглови контингенти по цялото Черноморие, което е следствие от свръхзастрояването, което беше извършено в последните 15 години. Като цяло не страдаме от недостиг на леглова база, а имаме дори преекспониране на територията на цялата страна. Средните заетости в годишен план се движат в границите между 33 %-35%. Ние нямаме проблеми от гледна точка на недостиг на леглови капацитет, с изключение на върха на сезона, при това, дори тогава се намираха свободни легла, както по Северното, така и по Южното Черноморие.

Какъв тип туристическа дестинация се оказа България след края на този летен сезон и преодоляхме ли „славата“ ни на дестинация за алкохол и „балконинг“?

България е една средно бюджетна туристическа дестинация. Ние сме по-скъпи от Турция и малко по-скъпи от Гърция в предлагането на някои туристически продукти. На нивото сме на Испания и Италия, като цена на туристическия продукт. Това се дължи на факта, че у нас хотелската база е изцяло подновена през последните 15 години и на второ място, че независимо от всичко, във върха на сезона, когато най-много се търсят легла на „първа линия“, главно се ползват хотели, категория 3, 4 и 5 звезди, които като цяло са малко по-скъпи. По отношение на вида туристи, България дава възможност за всякакъв вид туристи – семейства с деца и младежи, които търсят по-различни неща. Всеки се концентрира в зависимост от интересите си. В „Албена“ отсядат семейства с деца, които търсят повече „ол инклузиф“ и които разчитат на това да има чадъри и шезлонги, които се предоставят заедно с тяхната стая. „Златни пясъци“ е предпочитан от по-възрастна категория туристи, особено по крилата на сезона, както и семейства с деца. Младите хора, които търсят екологичен туризъм, далеч от шумните и застроени туристически комплекси, обикновено отсядат на „Кара дере“, или „Иракли“, където има пусти плажни пространства. Тези които търсят младежки, развлекателен, денонощен туризъм, се отправят към „Слънчев бряг“, а хората, които търсят форма на културна среда, ако тя е в къмпинг – предпочитани са „Градина“ и „Арапя“. Тези, които търсят културни забавления и хора, които по принцип се занимават с изкуства, обикновено избират Созопол и Поморие. По отношение на различните други целеви групи, обикновено хората с по-добри възможности, които имат специфичен лайфстайл - собственици на малки и средни предприятия, или мениджъри, хора с професии, като архитекти, юристи, лекари, хора на изкуствата, търсят каменни къщи за гости с храна, приготвяна на бавен огън. Те предимно са в Източните Родопи, Разлог, Банско, Добринище, Гоце Делчев, а също и Централен Балкан и Източна Стара планина. Тази година имаше голям интерес към така наречения „най-изостанал“ район – северозападният туристически район. Тук популярни са Враца, Монтана и Видин. Тук идват тези, които се интересуват от „офроуд“ или „маунтин байк“. В Монтана има изключително добри  условия за велоалеи и велопътеки за целия район. България предлага възможност за всяка целева  група, да намери своето място.

Къде почиваха българите през това лято?

Българите като цяло почиваха в България. Над 80% почиваха в параметъра – посещения при близки, роднини и приятели. Както при големите празници – Гергьовден, Великден и дългите уикенди, те предпочитаха да са при близки, роднини и приятели, далеч от големите градове. За София това са всички места, които наричаме провинция извън София. За Варна и Бургас предпочитат места като Централен Балкан, Източна Стара планина и Източните Родопи, където много от хората имат и втори дом. На първо място по обеми туристи се нареждат посещенията по Черноморието. Те бяха много интензивни, особено след средата на юли, когато беше открита магистралата. „Пресата на магистралата“ се чувстваше главно през уикендите, които бяха доста пренатоварени. Всички, които ползваха магистралата, усетиха първо по-ниската цена на придвижването до морските курорти, по-краткото време и по-голямата сигурност. Това доведе до увеличаване на сезона. Летният сезон не е приключил. Нормално той приключва в края на септември и първата седмица на октомври. Има много силни заявки за хотели до края на октомври, които предлагат основно „спа“ и „уелнес“. Очаква се много от тях да удължат работното си време, заради хубавото време, което се очаква през октомври и за поемане на потока през уикендите.

Какво можем да очакваме за следващия летен сезон – нови пазари, или стимулиране на вече завоюваните?

Очакваме развитие на основните ни пазари – Германия, Русия и европейските страни. Работим с над 350 големи туроператори от Европа и света и над 120 авиокомпании, кжоито превозват туристи, специално за летния сезон. Този традиционен продукт и тези традиционни пазари ще останат като най-големи обеми. Онова, което цяла Европа чувства е увеличаването на броя на туристите от дестинации като Китай и Индия, през последните години.

За novinite.bg

Няма коментари: